Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati och lagar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av demokratins grundprinciper, lagars betydelse i samhället och hur medborgarna kan påverka beslut. Provresultatet syftar till att ge insikt i elevernas förmåga att redogöra för och reflektera över dessa centrala begrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att förstå hur demokratin fungerar, de olika roller som finns i samhället, samt vikten av lagar och regler för ett samhälls fungerande. Temat inkluderar även hur beslut fattas i samhället och hur medborgarna påverkar sin omgivning.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet redogöra för vad demokrati och lagar innebär. Dessutom kan eleven ge exempel på hur lagar påverkar människors liv och hur man kan göra sin röst hörd.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär demokrati?
A) En form av styre där alla medborgare har rätt att rösta.
B) Ett system där en enda person styr.
C) En form av styre där endast rika människor har rösträtt.
D) Ett slags seger över andra länder. - Vilken av följande är en viktig princip i demokratin?
A) Att alla beslut tas av en grupp människor utan medborgarnas åsikt.
B) Att medborgarna får tycka till och välja sina företrädare.
C) Att en person alltid ska bestämma.
D) Att lagar endast gäller för vissa människor. - Vilken lag skyddar barn från att arbeta i farliga miljöer?
A) Skollagen.
B) Arbetsmiljölagen.
C) Lagen om skydd för unga arbetstagare.
D) Lagen om vuxnas rättigheter. - Vad händer om man bryter mot lagarna?
A) Inget alls, man får göra som man vill.
B) Det kan leda till straff eller böter.
C) Man får en belöning.
D) Man måste lämna landet. - Vad innebär det att rösta?
A) Att diskutera med vänner.
B) Att bestämma sina egna regler.
C) Att välja representanter till olika beslut.
D) Att bara delta i sporter. - Enligt lagen, varför är det viktigt med säkerhetsbälten i bilar?
A) För att göra bilarna dyrare.
B) För att skydda liv och hälsa.
C) För att bilarna ska se trevligare ut.
D) För att kunna köra snabbare. - Vad är ett exempel på en medborgerlig skyldighet?
A) Att städa sitt rum.
B) Att rösta vid val.
C) Att ha husdjur.
D) Att handla på lokala affärer. - Vilken av följande påståenden beskriver representativ demokrati?
A) Alla medborgare röstar om varje beslut.
B) Medborgarna väljer representanter som fattar beslut åt dem.
C) Endast en familjemedlem får rösta.
D) Besluten fattas i hemlighet utan medborgarnas vetskap. - Hur kan man göra sin röst hörd?
A) Genom att vara tyst.
B) Genom att delta i val och engagera sig i diskussioner.
C) Genom att bara skriva i sin dagbok.
D) Genom att ignorera samhället. - Vad kan man göra om man tycker att en lag är orättvis?
A) Bryta mot lagen.
B) Prata med vuxna eller engagera sig i samhällsfrågor.
C) Lämna landet.
D) Tysta ner sina åsikter. - Vilken institution ansvarar för att stifta lagar i Sverige?
A) Riksdagen.
B) Kommunen.
C) Skolan.
D) Religionssamfundet. - Vad ska man tänka på när man röstar?
A) Att rösta på sin vän.
B) Att läsa på om partier och deras åsikter.
C) Att välja det första namnet man ser.
D) Att lyssna på rykten. - Vad betyder “folkstyre”?
A) Att endast rika människor får styra.
B) Att makten kommer från folket.
C) Att man alltid måste följa order.
D) Att endast gamla människor kan styra. - Hur påverkar lagar barn och ungdomar?
A) Genom att sätta upp regler för deras skolgång och säkerhet.
B) Genom att förbjuda dem att ha kul.
C) Genom att bara följa vuxnas åsikter.
D) Genom att låta dem göra som de vill. - Vad kallas en person som röstar?
A) Medborgare.
B) Skolbarn.
C) Medlem.
D) Gärningsman.
Resonerande frågor
- Diskutera hur demokratin påverkar ditt liv. Varför är det viktigt för dig att delta i den demokratiska processen?
Syftet med frågeställningen är att låta eleverna reflektera över sin egen roll som medborgare och hur deras deltagande gör skillnad. - Ge exempel på hur lagar påverkar grupper i samhället. Har du upplevt lagar som känns motstridiga?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och bedöma lagars inverkan på olika grupper och uttrycka sina åsikter. - Vilka konsekvenser kan det få om en stor del av befolkningen inte deltar i valet?
Eleverna får här reflektera över vikten av deltagande i val och hur det påverkar det demokratiska systemet. - Hur skulle du beskriva skillnaden mellan en bra och en dålig lag?
Frågan bjuder in till kritiskt tänkande och uppmuntrar eleverna att definiera egenskaper hos lagar. - Diskutera hur du kan göra skillnad i din skola genom att engagera dig. Vad skulle du vilja förändra?
Eleverna ges utrymme att resonera kring sina egna erfarenheter och engagemang. - På vilket sätt kan sociala medier påverka demokratin idag?
Här kan eleverna reflektera över aktuella frågor och diskutera sociala mediers roll i samhälle och politik. - Vilken betydelse har elevrådet för demokrati i skolan?
Frågan ger möjlighet att undersöka elevens syn på deltagande och inflytande inom skolmiljön. - Hur skulle du argumentera för att en viss lag bör ändras?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera och formulera sina egna åsikter om lagar och lagstiftning.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor är värda 3 poäng vardera och totalt 24 poäng.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).