Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Samhällstjänst och ansvar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet samhällstjänst, dess betydelse samt deras förmåga att reflektera över hur de kan bidra till sitt samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges insikter om vad samhällstjänst innebär och vikten av att bidra till samhället. Undervisningen bör fokusera på olika sätt att engagera sig och varför frivilligt arbete är betydelsefullt för både individen och samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara vad samhällstjänst är och ge exempel på hur man kan bidra till samhället. Eleven kan också reflektera över sina egna möjligheter att engagera sig och vad det innebär att ta ansvar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är samhällstjänst?
- A) Betald anställning i kommunen
- B) Frivilligt arbete som hjälper samhället
- C) Att studera samhällskunskap
- D) Att spela datorspel
2. Varför är samhällstjänst viktigt?
- A) Det är en laglig skyldighet
- B) Det ger bonuspoäng i skolan
- C) Det bidrar till gemenskap och löser sociala problem
- D) Det är en form av hobby
3. Ge ett exempel på en samhällstjänstaktivitet.
- A) Att spela fotboll
- B) Att hjälpa till på ett äldreboende
- C) Att gå på bio
- D) Att resa utomlands
4. Vilken känsla får man av att hjälpa till i sitt samhälle?
- A) Jag blir trött
- B) Man känner sig stolt, glad och uppskattad
- C) Jag känner mig arg
- D) Det spelar ingen roll
5. Vad kan du göra för att vara mer engagerad i din gemenskap?
- A) Dela med mig av min tid till andra
- B) Bara tänka på mig själv
- C) Klaga på andra
- D) Förbli passiv
6. Vilka samhällsaktörer kan bidra till samhället?
- A) Bara regeringen
- B) Ideella föreningar, skolor och myndigheter
- C) Endast företag
- D) Ingen
7. Vad innebär det att engagera sig i samhällstjänst?
- A) Att gå i skolan
- B) Att bidra till samhället genom frivilligt arbete
- C) Att spara pengar
- D) Att göra läxor
8. Vilket av följande är ett exempel på frivilligt arbete?
- A) Jobba för pengar
- B) Städa en park gratis
- C) Gå på semester
- D) Titta på TV
9. Vad innebär ansvar som medborgare?
- A) Att bara tänka på sig själv
- B) Att bidra till samhället och följa lagar
- C) Att klaga på andra
- D) Att undvika att hjälpa andra
10. Hur kan man planera en samhällstjänstaktivitet?
- A) Genom att ta en lång semester
- B) Genom att samla idéer och diskutera dem med andra
- C) Genom att göra ingenting
- D) Genom att bara tänka på sig själv
11. Vad innebär gemenskap?
- A) Att vara ensam
- B) Att känna sig delaktig och engagera sig med andra
- C) Att bara umgås med vänner
- D) Att vara i konflikt med andra
12. Vilken av följande aktiviteter är inte samhällstjänst?
- A) Att städa ditt eget rum
- B) Att hjälpa till på ett härbärge
- C) Att hjälpa till i skolan
- D) Att samla in kläder till behövande
13. Vad kan du göra i skolan för att bidra till samhället?
- A) Bara spela datorspel
- B) Delta i skoltävlingar för välgörenhet
- C) Klaga på lärarna
- D) Göra det minsta möjliga
14. Hur kan man uppmuntra andra att delta i samhällstjänst?
- A) Genom att ignorera dem
- B) Genom att visa dem värdet av engagemang
- C) Genom att inte prata om ämnet
- D) Genom att vara negativ
15. Vilka egenskaper behövs för att vara en bra samhällsmedborgare?
- A) Att vara egoistisk
- B) Att vara omtänksam och aktiv
- C) Att bara tänka på sig själv
- D) Att vara passiv
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur samhällstjänst kan påverka både individen och samhället.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska djupare konsekvenser av engagemang.
2. Vilka utmaningar kan människor möta när de engagerar sig i samhällstjänst?
Frågan ger en chans att diskutera hinder och hur de kan överkommas.
3. Hur kan samhällstjänst påverka ens känsla av identitet?
Elever uppmanas reflektera om hur engagemang kan forma självkänsla och tillhörighet.
4. Diskutera likheterna och skillnaderna mellan ansvar som individ och ansvar som del av en organisation.
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera ansvar ur olika perspektiv.
5. Hur kan skolan uppmuntra elever att delta i samhällstjänst?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på skolans roll i samhället.
6. Ge exempel på hur samhällstjänst finns representerat i olika kulturer.
Frågan utmanar eleverna att titta på samhällstjänst ur ett globalt perspektiv.
7. Vilka personliga egenskaper är viktiga för att framgångsrikt bidra till samhällstjänst?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på sina egna styrkor.
8. Hur kan teknologi påverka samhällstjänst idag?
Frågan ger eleverna tillfälle att diskutera hur modern teknologi kan bidra och påverka engagemang.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga).
De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).