En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Samhällskunskap – Samhällsfrågor från olika perspektiv

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Samhällsfrågor från olika perspektiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för samhällsfrågor och deras förmåga att diskutera och analysera dessa från olika perspektiv. Provets mål är att eleverna ska kunna demonstrera sin kunskap om aktuella samhällsfrågor och reflektera över hur olika aktörer påverkar och påverkas av dessa frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få insikter om aktuella samhällsfrågor och lära sig att se dem från olika perspektiv. Undervisningen ska fokusera på att diskutera och analysera frågor samt att reflektera över hur olika aktörer påverkar och påverkas av dessa frågor.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva en samhällsfråga och diskutera den från olika perspektiv. Eleven kan också ge exempel på hur olika aktörer påverkar samhällsfrågor och reflektera över sina egna åsikter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en samhällsfråga?
    A) En fråga som är av personlig karaktär
    B) En fråga som endast påverkar företag
    C) En fråga som inte har någon betydelse
    D) En fråga som påverkar samhället och dess medborgare.
  2. Vilken av följande är en aktuell samhällsfråga?
    A) Väder
    B) Miljö
    C) Sport
    D) Musik
  3. Varför är det viktigt att diskutera samhällsfrågor?
    A) För att öka konflikter
    B) För att förstå helheten
    C) För att undvika problem
    D) För att utveckla personlig åsikt
  4. Vilka aktörer kan påverka samhällsfrågor?
    A) Endast medborgare
    B) Endast företag
    C) Politiker, organisationer, medborgare.
    D) Ingen annan än staten.
  5. En samhällsfråga kan påverka vilka?
    A) Olika grupper av människor
    B) Endast barn
    C) Endast vuxna
    D) Ingen
  6. Vad är ett perspektiv?
    A) En åsikt som är fel
    B) Olika sätt att se på en fråga
    C) En sanning
    D) En diskussion utan innehåll
  7. Vilket av följande är ett exempel på en samhällsfråga?
    A) En favoritbok
    B) Sova mycket
    C) Spela video spel
    D) Utbildning
  8. Vad betyder att reflektera över en samhällsfråga?
    A) Att inte tänka överhuvudtaget
    B) Att bara lyssna på andra
    C) Att tänka på sina egna åsikter och argument
    D) Att enbart följa vad andra säger
  9. Hur kan man engagera sig i samhällsfrågor?
    A) Genom att delta i diskussioner och aktiviteter
    B) Genom att vara passiv
    C) Genom att ignorera frågorna
    D) Genom att klaga utan lösningar
  10. Vad är ett exempel på en aktör som kan påverka samhällsfrågor?
    A) En skolbok
    B) En dator
    C) En film
    D) En politiker
  11. Vad innebär det att se en fråga ur olika perspektiv?
    A) Att se olika färger av samma sak
    B) Att uppskatta olika åsikter och argument
    C) Att kunna förstå andra synsätt och erfarenheter
    D) Att alltid vara överens med sina vänner
  12. Vad kan vara en möjlig lösning på en aktuellt samhällsfråga?
    A) Att inte göra något
    B) Att föreslå förbättringar
    C) Att klaga utan en plan
    D) Att stänga av alla medier
  13. Varför är det viktigt att föra diskussioner om samhällsfrågor?
    A) För att skapa konflikter
    B) För att förlora tid
    C) För att förstå och lösa problem
    D) För att påverka andra negativt
  14. Vilka är några exempel på samhällsfrågor?
    A) Miljö, hälsa, jämlikhet
    B) Favoritmat, filmer, kläder
    C) Datorer, mobiltelefoner, böcker
    D) Resor, sport, nöje

Resonerande frågor

  1. Vad är din åsikt om varför vissa samhällsfrågor är mer aktuella än andra?
    Syftet med frågan är att ge elever möjligheten att utforska och uttrycka sina egna åsikter om samhällsfrågornas aktualitet.
  2. Hur kan en samhällsfråga påverka olika generationer?
    Frågeställningen ger eleverna möjlighet att tänka på hur olika grupper kan påverkas av samma fråga.
  3. På vilket sätt kan individers röster påverka en samhällsfråga?
    Eleverna ges möjlighet att resonera kring vikten av medborgarengagemang.
  4. Hur kan du som elev bidra till att driva frågor framåt i ditt samhälle?
    Frågan uppmuntrar till att tänka på praktiska sätt att göra skillnad.
  5. Vilka strategier kan man använda för att se en samhällsfråga ur flera perspektiv?
    Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt och mer analytiskt om olika metoder för analys.
  6. Hur kan media påverka vår syn på samhällsfrågor?
    Frågan ger utrymme för diskussion om mediapåverkan och dess roll i samhället.
  7. Vad betyder det för ett samhälle att erkänna och diskutera sina interna frågor?
    Eleverna ges möjlighet att reflektera över den sociala sammanhållningen.
  8. I vilken utsträckning ska ungdomar involveras i samhällsfrågor och beslut som påverkar dem?
    Eleverna får möjlighet att diskutera ungdomars engagemang och rättigheter i samhällsfrågor.

Bedömning

Provet bedöms med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng.

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).