Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sociala roller och normer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sociala roller och normer samt deras förmåga att tillämpa dessa begrepp i olika sammanhang och reflektera över deras betydelse i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionstemat syftar till att ge eleverna en förståelse för sociala roller, normer och deras påverkan på individers beteende och interaktioner i samhället. Det centrala innehållet omfattar begrepp som socialisation, roller, normer och värderingar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förklara begreppen sociala roller och normer samt ge exempel på hur dessa påverkar individens beteende och relationer i samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en social roll?
A) En fysisk plats i samhället
B) En förväntad beteendeuppsättning kopplad till en viss position i samhället
C) En grupp människor som är vänner
D) En hobby eller intresse
B
2. Ge ett exempel på en norm i skolan.
A) Att elever får lov att stanna hemma
B) Att elever ska vara tysta under lektionerna
C) Att lärare ska ge ledigt
D) Att skolmat alltid är gratis
B
3. Vad innebär socialisation?
A) Att lära sig att vara ensam
B) Processen genom vilken vi lär oss sociala normer och roller
C) Att umgås med skuldkänslor
D) Att skapa nya normer själv
B
4. Nämn en faktor som påverkar vår socialisation.
A) Endast släktingar
B) Familj, vänner, skola
C) Ingen påverkan
D) Datorer och teknik
B
5. Hur kan normer förändras över tid?
A) Genom att försvinna
B) Genom sociala förändringar och nya värderingar i samhället
C) Normer förblir alltid desamma
D) Genom brist på kommunikation
B
6. Vilken av följande är en typisk social roll?
A) Att vara en del av en husdjursfamilj
B) Elev, vän, barn
C) Att vara tyst i en bibliotek
D) Att vara ledig från skolan
B
7. Vad handlar socialisation ofta om?
A) Att bara umgås med vänner
B) Att förstå och följa mobila normer
C) Att lära oss om sociala normer och beteenden
D) Att isolera sig
C
8. Vilken skillnad finns det mellan normer och värderingar?
A) Normer handlar om känslor, värderingar om beteenden
B) Normer är regler, värderingar är grundläggande uppfattningar
C) Normer är otydliga, värderingar är alltid tydliga
D) Inga skillnader finns
B
9. Hur påverkar familj vår socialisation?
A) Genom att bara ge stöd
B) Genom att lära oss grundläggande normer och värderingar
C) Ingen påverkan
D) Endast genom att ge pengar
B
10. Vilka normer kan påverka vår klädkod i skolan?
A) Att klä sig i kostym varje dag
B) Att ha på sig fritidskläder
C) Att klä sig efter tidigare klasser
D) Att ha tysta kläder
A
11. Vad kan påverka skillnader mellan olika sociala roller?
A) Om någon är glad eller ledsen
B) Tidigare erfarenheter
C) Familj, kultur och samhälle
D) Kläder
C
12. Vad innebär det att bryta mot en norm?
A) Att göra något som alla tycker är bra
B) Att följa en ny norm
C) Att göra något som anses olämpligt eller oetiskt
D) Att alltid göra det man vill
C
13. Vilken plats spelar media i vår socialisation?
A) Ingen betydelse
B) Påverkar oss negativt endast
C) Ger oss exempel på roller och normer
D) Enbart en källa till underhållning
C
14. Kan normer som är accepterade i ett samhälle ifrågasättas?
A) Nej, de är alltid sanna
B) Ja, genom diskussion och förändring
C) Nej, de kan inte ifrågasättas
D) Beroende av ålder endast
B
15. Hur kan vi aktivt påverka normer i samhället?
A) Genom att bryta mot dem
B) Genom diskussion och medvetenhet om normer
C) Genom att alltid följa dem
D) Bara genom politiska beslut
B
Resonerande frågor
1. På vilket sätt tror du att sociala roller påverkar våra relationer med varandra?
Syftet är att få eleverna att reflektera över och formulera sina tankar omkring laddningen i sociala roller i deras liv.
2. Vilka normer tycker du är viktigast att förändra i dagens samhälle, och varför?
Eleverna får möjlighet att visa kritiskt tänkande och värdera normers betydelse i samhället.
3. Hur har dina egna erfarenheter av socialisation påverkat din syn på regler och normer?
Frågan öppnar för personlig reflektion och ger eleverna chansen att koppla teori till praktik.
4. Hur tror du att socialisationen ser ut idag jämfört med för 20 år sedan?
Eleverna ges möjlighet att analysera förändringar över tid och relatera till sociokulturella faktorer.
5. Vilka metoder kan användas för att ifrågasätta och förändra ojämlika normer?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på aktionsstrategier för att påverka samhället.
6. Hur kan skolor stödja en sund socialisation?
Eleverna får reflektera över stödstrukturer och pedagogiska metoder som underlättar socialisation.
7. Vad betyder det att vara kritisk mot normer och roller som förväntas av oss?
Frågan uppmanar eleverna att överväga vikten av kritiskt tänkande i relation till sociala förväntningar.
8. Hur kan vi i vår vardag bidra till att skapa en mer inkluderande miljö kring normer?
Frågan ger utrymme för diskussion om aktivt deltagande i att forma sociala normer positivt.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar), och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).