Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mediapåverkan och informationsspridning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur media påverkar våra åsikter och beslut samt vikten av kritiskt tänkande när vi konsumerar information.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Olika medier, dess syften och metoder för informationsspridning.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva hur media påverkar individers och gruppers uppfattningar samt ge exempel på hur man kritiskt kan granska information.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka av följande är exempel på olika typer av media?
- A) Radio
- B) Tidningar
- C) Sociala medier
- D) Alla ovanstående Rätt svar
2. Vad är syftet med medier?
- A) Att underhålla
- B) Att informera
- C) Att påverka åsikter
- D) Alla ovanstående Rätt svar
3. Hur kan media vinkla information?
- A) Genom att välja ut fakta Rätt svar
- B) Genom att alltid visa hela sanningen
- C) Genom att underrapportera vissa händelser
- D) Både A och C
4. Vad innebär källkritik?
- A) Att alltid tro på allt som sägs
- B) Att bedöma källors trovärdighet Rätt svar
- C) Att sprida information utan kontroll
- D) Att diskutera med andra
5. Vilken fråga är lämplig att ställa för att granska en informationskälla?
- A) Vem är avsändaren? Rätt svar
- B) Gillar jag det här ämnet?
- C) Hur länge varar artikeln?
- D) Vilka använder denna källa?
6. Vad är en mediekampanj?
- A) En reklamfilm
- B) En plan för att sprida information om ett ämne Rätt svar
- C) En tidning
- D) En nyhetssajt
7. Vad är ett exempel på hur media kan påverka våra åsikter?
- A) Genom att ge olika perspektiv på ett ämne
- B) Genom att riktad reklam anpassas till individers intressen Rätt svar
- C) Genom att alltid vara neutrala
- D) Genom att ignorera frågor
8. Vilken typ av information kan vara missvisande?
- A) Vinklad information som inte speglar verkligheten Rätt svar
- B) Rapportering av oddsen i sport
- C) En vädjan till känslor
- D) En sångtext
9. Hur kan sociala medier påverka kommunikationen?
- A) Genom att öka hastigheten på informationsspridning Rätt svar
- B) Genom att begränsa vilka vi kan kommunicera med
- C) Genom att ta bort alla negativa kommentarer
- D) Genom att göra det svårare att få kontakt
10. Vad bör man alltid göra när man läser nyheter online?
- A) Dela dem direkt
- B) Granska källan Rätt svar
- C) Tro på allt som står
- D) Inte bry sig
11. Vad kan källkritik bidra till?
- A) Att hjälpa oss att förstå informationens trovärdighet Rätt svar
- B) Att förvärra våra åsikter
- C) Att öka osäkerhet
- D) Att minska informationsmängden
12. Vilken av följande är en fördel med traditionella medier?
- A) De är alltid korrekta
- B) De är oftast mer kontrollerade Rätt svar
- C) De är inte påverkade av politiska beslut
- D) De når färre människor
13. Vad innebär det att granska information?
- A) Att gå igenom den noggrant och kritiskt Rätt svar
- B) Att ställa frågor med avsikt att får en åsikt
- C) Att sprida den vidare
- D) Att textera om den
14. Vilken fråga är viktig för att bedöma en nyhetskälla?
- A) Vilket år skapades sidan?
- B) Har sidan annonser?
- C) Vilka referenser används i artikeln? Rätt svar
- D) Hur många läsare har sidan?
15. Hur kan vi påverkas av filterbubblor på sociala medier?
- A) Genom att bara se information som bekräftar våra egna åsikter Rätt svar
- B) Genom att få alla perspektiv
- C) Genom att få mer varierad information
- D) Genom att aldrig se annonser
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att vara medveten om mediernas påverkan. Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sin relation till media och kritiskt analysera egna åsikter.
2. Hur kan eleverna använda källkritik i sitt vardagsliv? Eleverna ges möjlighet att koppla teori till praktik och överväga hur källkritik påverkar deras beslut.
3. Vad betyder det att medierna kan vinkla verkligheten, ge exempel på detta? Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera och exemplifiera mediekampanjer eller nyheter som varit vinklade.
4. Vilken inverkan har sociala medier haft på ungas sätt att kommunicera? Här får eleverna chansen att diskutera och dra slutsatser utifrån sina egna upplevelser.
5. På vilket sätt kan media både informera och vilseleda? Eleverna får möjlighet att diskutera komplicerade aspekter av mediers roll i samhället.
6. Ge exempel på hur en mediekampanj kan påverka en allmän uppfattning. Detta kan hjälpa eleverna att förstå sambandet mellan media och opinionsbildning.
7. Hur kan ni som konsumenter av media förbättra er källkritik? Eleverna uppmanas att tänka på praktiska strategier för att vara mer kritiska i sin mediekonsumtion.
8. Diskutera betydelsen av att förstå media i ett demokratiskt samhälle. Detta syftar till att fördjupa elevernas förståelse för mediers roll i demokratiska processer.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng per fråga. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).