Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Samhällsförändringar och sociala rörelser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för samhällsförändringar och sociala rörelser, deras betydelse och hur dessa påverkar samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionstemat syftar till att ge eleverna förståelse för hur samhällsförändringar kan påverkas av sociala rörelser, inklusive historiska exempel och deras konsekvenser. Det centrala innehållet omfattar hur individer och grupper mobiliserar sig för att driva förändringar och utmana rådande normer och strukturer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva exempel på sociala rörelser, samt diskutera deras betydelse och hur de har påverkat samhällsutvecklingen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med en social rörelse?

  • A. En enskild individ med en åsikt
  • B. En temporär händelse i samhället
  • C. En organiserad grupp människor som strävar efter förändring
  • D. En konkurrens mellan olika samhällsgrupper

2. Vilken av följande rörelser är känd för att ha kämpat för medborgarrättigheter?

  • A. Miljörörelsen
  • B. Medborgarrättsrörelsen
  • C. Kvinnorörelsen
  • D. Fackföreningsrörelsen

3. Vilken metod används ofta av sociala rörelser för att påverka opinionen?

  • A. Lobbying
  • B. Protester
  • C. Skriftliga dokument
  • D. Tv-program

4. Vad kan motverka en social rörelses framgång?

  • A. Allmänhetens stöd
  • B. Motstånd från etablerade strukturer
  • C. Resurser och finansiering
  • D. Sociala medier

5. Vilken konsekvens kan en social rörelse ha på lagstiftning?

  • A. Ingen påverkan
  • B. Öka medvetenhet och påverka beslut
  • C. Skapa konflikter
  • D. Hämma samhällsutvecklingen

6. Nämn ett exempel på en social rörelse relaterad till miljön.

  • A. Miljörörelsen
  • B. Kvinnorörelsen
  • C. Medborgarrättsrörelsen
  • D. Fackföreningsrörelsen

7. Vilken roll har sociala medier i dagens sociala rörelser?

  • A. En plattform för organisering och information
  • B. Ingen roll
  • C. Enbart spridning av kritik
  • D. Begränsad användning

8. Vilken av följande är en metod för att driva förändring inom sociala rörelser?

  • A. Att vara passiv
  • B. Påverkanskampanjer
  • C. Ignorera problem
  • D. Att endast skriva artiklar

9. Vad är en av huvudmålen med sociala rörelser?

  • A. Att få mer mediauppmärksamhet
  • B. Att skapa samhällsförändringar
  • C. Att få anställningar
  • D. Att öka konkurrensen

10. Vilken social rörelse har fokuserat på jämställdhet mellan könen?

  • A. Miljörörelsen
  • B. Kvinnorörelsen
  • C. Medborgarrättsrörelsen
  • D. Fackföreningsrörelsen

11. En viktig faktor för en social rörelses framgång är:

  • A. Att ha en otydlig agenda
  • B. Mobilisering av medlemmar
  • C. Avsaknad av ledarskap
  • D. Brist på kommunikation

12. Vad handlar medborgarrättsrörelsen främst om?

  • A. Minskad tillgång till resurser
  • B. Rättigheter för rasifierade grupper
  • C. Miljöskydd
  • D. Ekonomisk ojämlikhet

13. En konkret metod för att skapa förändring kan vara:

  • A. Att organisera demonstratioer
  • B. Att skriva böcker
  • C. Att diskutera i klassrum
  • D. Att vänta på att förändring sker av sig själv

14. Vilka av följande faktorer bidrar alltid till social förändring?

  • A. Motstånd
  • B. Engagemang för ett gemensamt mål
  • C. Endast legala åtgärder
  • D. Ingen påverkan från medier

15. Vad är ett exempel på en metod för social förändring i Norden?

  • A. Kulturell utbyte
  • B. Facklig organisering
  • C. Avsked från arbete
  • D. Ökning av lagstiftning

Resonerande frågor

1. Diskutera hur sociala rörelser påverkar normer och värderingar i samhället. Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och reflektera över social förändring.

2. Jämför två sociala rörelser och deras metoder för att uppnå sina mål. Ger elever möjlighet att utvärdera strategier och framgångar.

3. Reflektera över vikten av medborgarengagemang i sociala rörelser. Eleverna får möjlighet att diskutera samtidens relevans.

4. Hur kan sociala rörelser förändra den politiska agendan? Frågan ger tillfälle att undersöka samband mellan samhällsengagemang och politik.

5. Utvärdera rollen av sociala medier i dagens sociala rörelser. Ger elever att analysera mediers påverkan och funktion.

6. Vilken betydelse har internationella sociala rörelser haft på Sverige? Häller eleverna att koppla global påverkan till lokal kontext.

7. Hur kan motstånd påverka sociala rörelser? Ger en möjlighet att analysera och diskutera olika perspektiv.

8. Beskriv en social rörelse du engagerar dig i och dess mål. Eleverna får chans att koppla praktisk erfarenhet till teori.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar, med en total av 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng per fråga. För att få E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).