Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Globala frågor och samarbete
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för globala frågor och internationellt samarbete, samt deras förmåga att reflektera över individens och kollektivets roll i dessa frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionstemat syftar till att ge eleverna förståelse för aktuella globala frågor och hur olika länder och organisationer samarbetar för att lösa dessa problem. Det centrala innehållet omfattar internationella relationer, globala utmaningar som klimatförändringar, hälsa och mänskliga rättigheter, samt vikten av samarbete och diplomati.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna identifiera och beskriva viktiga globala frågor, diskutera hur länder samt institutioner samarbetar för att möta dessa utmaningar och reflektera över hur individuella och kollektiva åtgärder kan påverka den globala situationen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken internationell organisation arbetar främst med globala hälsoproblem?
A) EU
B) NATO
C) **WHO**
D) IMF
2. Vad menas med klimatförändringar?
A) Endast miljöförstöring
B) **Förändringar i klimatet som påverkar hela jorden**
C) Ökning av medeltemperaturen i en stad
D) Förändringar i vädret för en vecka
3. Vilket av följande är ett exempel på ett globalt samarbete?
A) Lokala fotbollslag
B) **Parisavtalet**
C) Skolprojekt inom en stad
D) Föräldramöten
4. Vilken av följande frågor anses vara en global fråga?
A) Local matproduktion
B) **Fattigdom**
C) Lokal luftförorening
D) Skolresultat
5. Vad är en av FN:s viktigaste uppgifter?
A) Göra reklam
B) **Främja fred och säkerhet**
C) Ge ut skolböcker
D) Stötta inhemska företag
6. Vilken typ av frågor berör mänskliga rättigheter?
A) Endast inom ett land
B) **Frågor som rör människors värde och rättigheter globalt**
C) Endast ekonomiska frågor
D) Endast frågor om utbildning
7. Vad kan individer göra för att påverka globala frågor?
A) **Ändra sina vanor och delta i aktivism**
B) Inte tänka på det
C) Bara rösta i val
D) Endast skriva på nätet
8. Vad innebär diplomati?
A) **Förhandlingar mellan länder**
B) Krig mellan folk
C) Utbildning för ungdomar
D) Ekonomisk handel
9. Vilka aktörer deltar normalt i internationella samarbeten?
A) Endast regeringar
B) **Regeringar, NGO:s och privatsektorn**
C) Bara företag
D) Endast medborgare
10. Vilken organisation arbetar med klimatförändringar?
A) NATO
B) **FN**
C) UNESCO
D) EU
11. Vilken av dessa är en globala hälsofråga?
A) Skolmat
B) **Pandemier**
C) Lokala sjukdomar
D) Hushållsinkomster
12. Vad är en viktig del av internationellt samarbete?
A) Att vinna över andra
B) **Att hitta gemensamma lösningar**
C) Att stänga länder
D) Att göra allt själva
13. Hur kan utbildning bidra till att lösa globala problem?
A) Genom att bara informera om problem
B) **Genom att skapa medvetenhet och engagera fler**
C) Genom att minska skolgången
D) Genom att fokusera på lokala frågor
14. Vilken av följande frågor handlar om rättvisa?
A) Icke-våld
B) **Mänskliga rättigheter**
C) Ekonomisk tillväxt
D) Infrastruktur
15. Vad kan ett sätt att mäta framgångarna i internationella samarbeten vara?
A) **Genom att se på resultat som minskad fattigdom**
B) Genom att se antalet nationer
C) Genom att titta på skatter
D) Genom att fråga medborgare
Resonerande frågor
1. Hur påverkar lokala handlingar globala frågor?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan lokala och globala aktörer.
2. På vilket sätt kan individers engagemang förändra globala frågor?
Syftet är att se hur eleverna kan identifiera de viktiga faktorerna i individers påverkan.
3. Vilka faktorer bör beaktas för att förbättra internationellt samarbete?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att kritiskt analysera vad som krävs för framgång i internationella relationer.
4. Analysera hur olika länders kulturella skillnader kan påverka samarbeten.
Syftet är att låta eleverna använda sina kunskaper om kultur i en global kontext.
5. Diskutera hur sociala medier påverkar ungas engagemang i globala frågor.
Syftet är att uppmuntra till en djupare förståelse för kommunikationens roll.
6. Hur kan man mäta effekten av globala avtal som Parisavtalet?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att dekonstruera viktiga internationella överenskommelser.
7. Vilka risker finns det med överdriven nationalism i globala frågor?
Syftet är att låta eleverna diskutera farorna med isolering och brist på samarbete.
8. Vilka etiska dilemman kan uppstå vid beslut angående globala frågor?
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring komplexiteten i beslut som påverkar många.
Bedömning
Provet bedöms på en poängskala där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).