Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Migration och Integration
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för begreppen migration och integration, samt deras förmåga att beskriva orsaker och konsekvenser av migration och integrationsprocesser i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppen migration och integration, deras orsaker och konsekvenser samt hur samhället kan arbeta för att främja integration av nya medborgare i Sverige.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration sker i samhället, samt föra resonemang om hur migration påverkar både individer och samhället i stort.
Prov
Faktafrågor
- Vad är migration?
- A) En typ av sport
- B) En rörelse av människor från en plats till en annan
- C) En ekonomisk term
- D) En kulturell tradition
- Vilken typ av migration sker när människor flyttar på grund av ekonomiska skäl?
- A) Arbetskraftsmigration
- B) Flyktingmigration
- C) Asylsökande
- D) Temporär migration
- Vilket av följande är en push-faktor i migration?
- A) Jobbmöjligheter
- B) Fysisk trygghet
- C) Krig
- D) Utbildningsmöjligheter
- Vad innebär integration?
- A) Att migranter helt anpassar sig till det nya samhället
- B) Processen där migranter blir en del av värdlandets samhälle
- C) Att migranter bor avskilt från det nya samhället
- D) Att migranter förblir kulturellt oberoende
- Vilken av följande händelser har påverkat migrationsmönster globalt?
- A) Klimatförändringar
- B) Musikfestivaler
- C) Sportevenemang
- D) Teaterföreställningar
- Vilket av följande är ett exempel på en pull-faktor?
- A) Krig
- B) Ekonomiska möjligheter
- C) Förföljelse
- D) Naturkatastrofer
- Vad betyder assimilation?
- A) Att en minoritetsgrupp helt anpassar sig till majoritetskulturen
- B) Att olika kulturer samexisterar
- C) En befolkningsminskning
- D) En form av migration
- Vilka sociala faktorer kan främja integration?
- A) Segregation
- B) Utbildning och språkkurser
- C) Diskriminering
- D) Isolation
- Vad kan var en utmaning vid integration?
- A) Kulturell mångfald
- B) Språkbarriärer
- C) Ekonomiska resurser
- D) Utbildning
- Vilken konsekvens kan migration ha på mottagarsamhället?
- A) Ökad kulturell mångfald
- B) Minskad arbetskraft
- C) Färre utbildningsmöjligheter
- D) Avtagande innovation
- Vad står begreppen “push- och pull-faktorer” för?
- A) Orsaker till och faktorer som lockar människor att migrera
- B) Följder av migration
- C) Ekonomiska aspekter av migration
- D) Kulturella inverkan av migration
- Vad är en vanlig myt om migration?
- A) Migranter bidrar positivt till ekonomin
- B) Migranter tar jobb från lokalbefolkningen
- C) Migration är en global trend
- D) Migranter har ofta hög utbildning
- Vilken roll spelar kulturell mångfald i ett samhälle?
- A) Den reducerar konflikter
- B) Den berikar samhället och skapar förståelse
- C) Den är irrelevant
- D) Den försvårar integration
- Vilken av följande åtgärder kan stödja integration?
- A) Barriärer mot invandrare
- B) Språkkurser och utbildning
- C) Segregation i bostäder
- D) Avvisning av nya medborgare
- Vilka faktorer kan påverka migranters integration?
- A) Tillgång till utbildning och arbetsmöjligheter
- B) Antalet flyktingar som anländer
- C) Dubbelt medborgarskap
- D) Politisk stabilitet
Resonerande frågor
- Diskutera hur migration påverkar både individer och samhället i stort.
- Vilka är de viktigaste orsakerna till migration utifrån ett globalt perspektiv?
- Kännetecknar global migration några specifika trender i dagens samhälle? Ge exempel.
- Jämför begreppen integration och assimilation. Vad är skillnaderna och likheterna?
- Diskutera de mest effektiva strategierna för att stödja integration av migranter i ett nytt samhälle.
- Hur kan kulturell mångfald berika ett samhälle?
- Vilka utmaningar kan uppstå i samband med integration och hur kan de hanteras?
- Varför är det viktigt att förstå och respektera kulturella skillnader i dagens samhälle?
Denna fråga ger möjlighet att resonera kring personliga och samhälleliga effekter av migration.
Frågan ger möjlighet att analysera olika faktorer och kontexter som påverkar migration.
Här uppmanas elever att kritiskt reflektera över nutida migrationsmönster.
Frågan odlar djupare förståelse för begreppens betydelse och tillämpning.
Denna fråga kräver att eleverna tänker kreativt kring lösningar och strategier.
En möjlighet att reflektera över positiva aspekter av mångfald i samhället.
Frågan öppnar upp för diskussion om problem och potentiella lösningar.
Denna fråga syftar till att framhäva vikten av tolerans och respekt i ett mångkulturellt samhälle.
Bedömning
Provets faktafrågor ger upp till 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng var, vilket ger en maxpoäng på 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).