En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Samhällskunskap – Samhällsekonomi och Resursfördelning

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Samhällsekonomi och Resursfördelning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande ekonomiska begrepp och principer, samt deras förmåga att resonera kring resursfördelning och de konsekvenser som ekonomiska beslut kan medföra i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna insikt i grundläggande ekonomiska principer, samhällsekonomi och hur resurser fördelas inom ett samhälle. Fokus ligger på hur olika aktörer (hushåll, företag och staten) interagerar och hur ekonomiska beslut påverkar samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva grundläggande ekonomiska begrepp och principer, ge exempel på hur resurser fördelas i samhället och diskutera konsekvenserna av olika ekonomiska beslut.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är samhällsekonomi?

A) En studie av djurs beteende

B) En politik för internationella relationer

C) En teori om hur naturresurser ska fördelas

D) **Studiet av hur resurser fördelas och används i samhället**

2. Vilka är de tre ekonomiska aktörerna i samhället?

A) Hushåll, företag och staten

B) Skolor, sjukhus och banker

C) Arbetsmarknad, regering och EU

D) **Hushåll, företag och staten**

3. Vad innebär resursfördelning?

A) Att fördela information mellan skolor

B) **Hur samhälleliga resurser delas ut och används**

C) Att fördela skatter mellan medborgarna

D) Att fördela tjänster i företag

4. Vilket ekonomiskt system har Sverige?

A) Planekonomi

B) Marknadsekonomi

C) **Blandekonomi**

D) Socialism

5. Vilken aktör ansvarar för att återvinna resurser i ett samhälle?

A) Företagen

B) Hushållen

C) **Staten**

D) Internationella organisationer

6. Vad är en negativ konsekvens av ojämlik resursfördelning?

A) Ökad tillväxt

B) **Ökad fattigdom och sociala spänningar**

C) Bättre utbildningssystem

D) Stabilare ekonomi

7. Vad kännetecknar en marknadsekonomi?

A) Myndigheterna styr alla resurser

B) **Priser bestäms av utbud och efterfrågan**

C) Inga privata företag tillåts

D) all verksamhet bedrivs av staten

8. Hur påverkar pandemin resursfördelning i samhället?

A) Ökar tillgången på alla resurser

B) **Kan leda till brist på arbete och resurser**

C) Förbättrar utbildningsmöjligheter

D) Inga förändringar sker

9. Vilken organisation är viktig för internationell ekonomisk samverkan?

A) Världsmuseet

B) **Världshandelsorganisationen**

C) Internationella Röda korset

D) FN:s miljöprogram

10. Vad är en effekt av en lågkonjunktur?

A) **Ökad arbetslöshet**

B) Högre konsumtion

C) Mer investeringar

D) Stabilare priser

11. Vilka resurser ingår inte i resursfördelning?

A) Arbete

B) **Kreativitet**

C) Pengar

D) Utbildning

12. Vad syftar planekonomi till?

A) Att maximera vinster för företag

B) **Att staten centralplanerar all produktion**

C) Att minimera regleringar av marknaden

D) Att bevara miljöresurser

13. Hur kan utbildning påverka ekonomin i ett samhälle?

A) **Genom att öka arbetskraftens kompetens**

B) Genom att minska befolkningen

C) Genom att höja skatterna

D) Genom att minska arbetslösheten

14. Vilket av följande är ett exempel på en resurspool?

A) Enskilda hushåll

B) **Ett högskoleprogram**

C) En enskild tjäna

D) Ett incidentteam

15. Vad innebär begreppet “cirkulär ekonomi”?

A) **Att återanvända resurser för att reducera avfall**

B) Att öka produktionen av varor

C) Att fokusera på kortsiktig vinst

D) Att separera avfall i olika fraktioner

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika ekonomiska system påverkar resursfördelning i samhället. Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för sambanden mellan system och fördelning.

2. Reflektera över konsekvenserna av resursfördelning på individnivå och samhällsnivå. Frågan utmanar eleverna att se hur deras egna liv påverkas av ekonomiska beslut.

3. Resonera kring hur feministisk ekonomi kan bidra till att belysa ojämlikheter i resursfördelning. Här kan eleverna visa djup och bredd i sina tankar om ekonomi och jämställdhet.

4. Hur kan samhällsekonomiska beslut formar vår framtid? Eleverna får möjlighet att diskutera långsiktiga effekter av ekonomiska beslut.

5. Vilka åtgärder skulle du föreslå för att förbättra resursfördelningen i samhället? En öppen fråga där elever kan tänka kreativt och kritiskt kring potentialen för förändring.

6. Hur påverkar extern solidaritet resursfördelning i vårt samhälle? Elever kan resonera om globala och lokala frågor och deras inverkan.

7. Diskutera hur resurser kan bli ojämlikt fördelade och de långsiktiga konsekvenserna av detta. Frågan uppmanar till kritisk analys av social ojämlikhet.

8. Reflektera på hur teknologiska framsteg påverkar ekonomin och resursfördelningen. Eleverna kan visa förmågan att koppla teori till aktuella händelser.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`