Prov – Migration och Integration
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Migration och Integration
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna prov syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för migrationsprocesser, orsaker till migration och hur integration äger rum i det svenska samhället. Fokus ligger på hur samhället hanterar migration och vilka utmaningar och möjligheter som finns för både migranter och det mottagande samhället.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration kan ske, samt resonera kring hur migration påverkar både migranter och samhället i stort.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder migration?
- A) Stanna kvar på samma plats
- B) Rörelsen av människor från en plats till en annan
- C) En form av turistresande
- D) Inga av ovanstående
- Vilken av följande är en typ av migration?
- A) Miljöflykt
- B) Arbetskraftsmigration
- C) Socialisation
- D) Utbildning
- Vilken av följande är en push-faktor för migration?
- A) Bättre jobbmöjligheter
- B) Krig
- C) Familjemedlemmar
- D) Utbildning
- Vad är en pull-faktor?
- A) Faktorer som lockar människor till ett land
- B) Faktorer som tvingar människor att lämna sitt land
- C) Socialt engagemang
- D) Nya lagar för migrationsstyrning
- Vilka av följande kan vara utmaningar för migranter vid integration?
- A) Språkbarriärer
- B) Kulturella skillnader
- C) Bristande arbetsmöjligheter
- D) Alla ovanstående
- Vilket av följande stöd kan samhället erbjuda migranter?
- A) Asylprocess
- B) Informationskampanjer
- C) Språkkurser
- D) Inga av ovanstående
- Vilken av följande händelser kan påverka migrationsmönster?
- A) Ekonomisk tillväxt
- B) Klimatförändringar
- C) Krig
- D) Både B och C
- Vad innebär termen “integration”?
- A) Att leva skilt från andra kulturer
- B) Enbart ekonomiska transaktioner
- C) Processen där migranter blir en del av värdlandets samhälle
- D) Att förändra sin kultur helt
- Vad handlar “samhällsengagemang” om i integrationsprocessen?
- A) Att vara passiv
- B) Att delta i samhället aktivt
- C) Att alltid befinna sig i sitt eget kans
- D) Att avstå från att involvera sig i samhället
- Vad är en “flykting”?
- A) Någon som flyttar för jobb
- B) Någon som söker asyl på grund av förföljelse
- C) Någon som tvingas lämna sitt hemland
- D) Någon som reser för semester
- Vad betyder termen “asyl”?
- A) En plats för semester
- B) Skydd för personer som förföljs
- C) En typ av arbete
- D) En lag om migration
- Vilken instans ansvarar för migration i Sverige?
- A) Utbildningsdepartementet
- B) Migrationsverket
- C) Socialtjänsten
- D) Arbetsförmedlingen
- Vad är en viktig aspekt av lyckad integration?
- A) Segregation
- B) Isolation
- C) Gemenskap och delaktighet
- D) Utanförskap
- Vilka konsekvenser kan migration ha för mottagarländer?
- A) Enbart negativa
- B) Både positiva och negativa
- C) Inga konsekvenser
- D) Ekonomisk stagnation
- Vilken roll spelar språket i integrationsprocessen?
- A) Ingen roll
- B) En avgörande roll för kommunikation och delaktighet
- C) Enbart en kulturell aspekt
- D) En aspekt av utbildning
- Hur kan samhället bidra till en lyckad integration?
- A) Genom att involvera migranter i beslutsfattande
- B) Genom diskriminering
- C) Genom språkkurser och sociala program
- D) Genom att öka segregation
Resonerande frågor
- Diskutera tre orsaker till migration som är aktuella idag. Det ger elever möjlighet att visa förståelse för komplexiteten bakom migrationsbeslut.
- Hur påverkar migration den svenska kulturen? Eleverna redogör för kulturella utbyten som kan uppstå.
- Reflektera över hur politiska beslut påverkar migrationsmönster. Här får eleverna utrymme att resonera om politiska faktorer.
- Vilka utmaningar har migranter mött historiskt och hur kan dessa relateras till dagens situation? Frågan uppmanar elever att dra paralleller mellan då och nu.
- Hur kan vi i samhället motverka negativa fördomar kring migranter? Eleverna får möjlighet att diskutera sociala och kulturella lösningar.
- Beskriv en framgångsrik integrationshistoria. Denna fråga ger utrymme för elever att diskutera positiva exempel.
- Vad betyder det att vara en del av ett samhälle i dagens globaliserade värld? Här kan elever resonera om globaliseringens inverkan på identitet.
- Diskutera hur migration kan ses som en möjlighet för samhället. Denna fråga uppmuntrar elever att se det positiva i migration.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
- Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per fråga)
- Resonerande frågor: 8 poäng (1 poäng per fråga)
För betyg:
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
- C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonernade frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonernade frågor).