Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering – Migration och Integration

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Migration och Integration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Denna lektion syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för migrationsprocesser, orsaker till migration och hur integration äger rum i det svenska samhället. Fokus ligger på hur samhället hanterar migration och vilka utmaningar och möjligheter som finns för både migranter och det mottagande samhället.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva olika orsaker till migration och ge exempel på hur integration kan ske, samt resonera kring hur migration påverkar både migranter och samhället i stort.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Migration (10 min)

  • Vad är migration och olika typer av migration (t.ex. arbetskraftsmigration, flyktingar, asylsökande)?
  • Genomgång av statistik och trender i svensk migration.
  • Diskussion om vad som driver människor att migrera.

Orsaker till Migration (10 min)

  • Ekonomiska, politiska och sociala orsaker till migration.
  • Diskutera push- och pull-faktorer och ge exempel på globala händelser som påverkat migrationsmönster (t.ex. krig, klimatförändringar).
  • Koalitionen mellan individers val och samhällsvillkor.

Integration i Samhället (10 min)

  • Vad innebär integration och hur kan det se ut?
  • Diskutera de utmaningar som migranter kan möta i integrationsprocessen (språk, kultur, arbetsmarknad).
  • Hur kan samhället bidra till en lyckad integration?

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Eleverna skapar små grupper för att diskutera sina tankar och upplevelser kring migration och integration.
  • Dela exempel på hur integration kan framgångsrikt genomföras och vad som kan gå fel.
  • Sammanfatta diskussionerna och dela insikter med klassen.

Aktivitet

Som en gruppaktivitet ska eleverna genomföra en simulation där de gestaltar en migrationssituation. De får “spela” olika roller (flykting, aktivist, kommunal tjänsteman, medborgare) och diskutera hur de hanterar situationen. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad betyder migration? Svar: Rörelsen av människor från en plats till en annan.
  • Nämn två orsaker till migration. Svar: Ekonomiska faktorer och krig/politisk förföljelse.
  • Vad innebär integration? Svar: Processen där migranter blir en del av värdlandets samhälle.
  • Vilka utmaningar möter migranter vid integration? Svar: Språkbarriärer, kulturella skillnader och bristande arbetsmöjligheter.
  • Hur kan samhället stödja integrationen? Svar: Genom språkkurser, sociala program och sysselsättningsinitiativ.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) om en migrationshistorisk händelse och diskutera dess orsaker, effekter och hur integrationen har skett – eller kan förbättras – i den specifika situationen. Om användaren vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.

Citat

”Ingen människa är illegal.” — Okänd

Detta citat anknyter till lektionen genom att betona vikten av att se på migration ur ett mänskligt perspektiv och att alla har rätt till ett värdigt liv.