Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs:
9

Ämne:
Samhällskunskap

Tema:
Hållbar Utveckling och Miljöfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för begreppet hållbar utveckling och de miljöfrågor som är aktuella idag. Eleverna skall kunna beskriva och argumentera för hur dessa frågor relaterar till både individen och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppet hållbar utveckling, dess tre dimensioner (ekologisk, ekonomisk och social) och de miljöfrågor som är aktuella idag. Fokus ligger på hur hållbar utveckling kan implementeras på olika nivåer och hur individer och samhällen kan bidra till en mer hållbar framtid.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad hållbar utveckling innebär och ge exempel på aktuella miljöfrågor, samt resonera om hur dessa frågor relaterar till samhället och individens roll.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär hållbar utveckling?

A. Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter.

B. Utveckling som prioritiserar ekonomisk tillväxt över allt annat.

C. Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter.

D. Utveckling som fokuserar endast på miljöfrågor.

2. Vilka tre dimensioner omfattar hållbar utveckling?

A. Teknologisk, politisk och social hållbarhet.

B. Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

C. Ekonomisk, ekologisk och politisk hållbarhet.

D. Social, kulturell och ekonomisk hållbarhet.

3. Vilken av följande åtgärder främjar hållbar utveckling?

A. Ökad användning av fossila bränslen.

B. Avskogning för stadstillväxt.

C. Användning av förnybar energi.

D. Byggande av nya motorvägar.

4. Vad är en av de mest pressande miljöfrågorna idag?

A. Överproduktion av livsmedel.

B. Klimatförändringar.

C. Ökad användning av plast.

D. Minskat fokus på utbildning.

5. Hur kan en individ bidra till hållbar utveckling?

A. Genom att överkonsumera resurser.

B. Genom att ignorera lokala miljöfrågor.

C. Genom att ändra sina konsumtionsvanor och delta i lokala miljöinitiativ.

D. Genom att trashtalka om miljöfrågor.

6. Vad innebär cirkulär ekonomi?

A. En ekonomi där avfall inte existerar och resurser används om och om igen.

B. En ekonomi som handlar om att skapa värde genom att återvinna material.

C. En ekonomi som bara fokuserar på produktion av nya varor.

D. En ekonomi som är baserad på linjär produktion.

7. Vilken av följande är en konsekvens av den globala uppvärmningen?

A. Ökande havsnivåer.

B. Stabilare klimat.

C. Minskad biodiversitet.

D. Fler skogsbränder som inte påverkar ekosystemet.

8. Vilken typ av energi anses vara mer hållbar?

A. Kärnkraft.

B. Solenergi.

C. Kolkraft.

D. Gasenergi.

9. Vad kan man göra för att främja biologisk mångfald?

A. Förstöra livsmiljöer.

B. Öka användning av pesticider.

C. Skapa skyddade naturområden.

D. Minska antalet träd i staden.

10. Vilken aktör har störst ansvar för att driva på hållbar utveckling?

A. Endast individer.

B. Både individer, företag och regeringar.

C. Endast företag.

D. Endast regeringar.

11. Vilken av följande är en metod för att minska vattenbrist?

A. Samla regnvatten.

B. Öka vattenanvändningen i jordbruket.

C. Förstöra aquifärer.

D. Använda icke-renat vatten.

12. Vad är viktigt för att säkerställa hållbart jordbruk?

A. Användning av kemikalier i stor skala.

B. Bevarande av jordmånen och vattenkvalitet.

C. Maximera avkastningen utan tanke på miljö.

D. Korta odlingscykler.

13. Hur bidrar skogar till hållbar utveckling?

A. Genom att kunna avverkas utan reglering.

B. Genom att lagra koldioxid och bibehålla biologisk mångfald.

C. Genom att öka miljöföroreningar.

D. Genom att sakta ner klimatförändringar.

14. Vilken av dessa åtgärder minskar koldioxidutsläpp?

A. Ökning av privat bilkörning.

B. Användning av kollektivtrafik.

C. ökning av fabriksutsläpp.

D. Fler flygresor.

15. Hur kan man minska plastanvändning?

A. Genom att sluta återvinna plast.

B. Genom att använda återanvändbara produkter.

C. Genom att öka produktionen av plastprodukter.

D. Genom att köpa engångsprodukter.

Resonerande frågor

1. Hur skulle en hållbar utveckling kunna påverka lokala samhällen?

Syftet är att få eleverna att reflektera över praktiska tillämpningar av hållbar utveckling i deras närmiljö.

2. Vilka aktörer tycker du är mest avgörande för att driva hållbar förändring och varför?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring olika aktörers roller i hållbar utveckling.

3. Hur kan individens engagemang påverka större samhällsförändringar?

Frågan syftar till att få eleverna att koppla individuella handlingar till bredare samhällseffekter.

4. Diskutera hur ditt val av livsstil kan bidra till eller motverka hållbar utveckling.

Eleverna ges möjlighet att analysera sin egen livsstil och dess effekter på miljön.

5. Vilka metoder kan eleverna använda för att påverka beslutsfattare i miljöfrågor?

Här får eleverna möjlighet att tänka kreativt om påverkansarbete och engagemang.

6. Reflektera över en specifik miljöfråga som berör dig personligen. Varför är den viktig för dig?

Frågan uppmanar till personlig koppling och reflektion kring viktiga miljöfrågor.

7. Hur kan utbildning spela en roll i att främja hållbar utveckling?

Denna fråga öppnar för diskussion om hur kunskap är centralt i omställningen till hållbarhet.

8. Vad innebär det för dig att leva hållbart, och hur kan du praktisera detta i ditt liv?

Eleverna ges möjlighet att definiera begreppet hållbarhet och reflektera över personlig praktik.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad resonering ger 2 poäng. Sammanlagt krävs följande poäng för betyg:

  • E: Minst 8 poäng.
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).