“`html
Prov: Hållbar utveckling och kemi
Årskurs: 2
Ämne: Kemi
Tema: Hållbar utveckling och kemi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring hållbar utveckling och kemins roll i att lösa miljöproblem. Provets frågor kommer att utvärdera elevernas förståelse för centrala begrepp och deras förmåga att ge exempel på hållbara lösningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om hållbar utveckling, särskilt hur kemiska processer och vårt sätt att använda resurser påverkar miljön. Fokus ska ligga på kemins roll i att lösa miljöproblem och skapa en hållbar framtid.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva grundläggande begrepp kring hållbar utveckling och ge exempel på hur kemiska processer kan bidra till att lösa miljöproblem. Eleven ska också kunna redogöra för val som kan bidra till en mer hållbar livsstil.
Prov
Faktafrågor
- Vad menas med hållbar utveckling?
- a) En kortsiktig utveckling
- b) En utveckling som inte påverkar framtiden
- c) En utveckling som möter dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter
- d) En utveckling som alltid handlar om ekonomi
- Nämn en kemisk process som kan bidra till hållbarhet.
- a) Förbränning av fossila bränslen
- b) Produktion av biobränslen från växtmaterial
- c) Skapande av avfall
- d) Användning av plastprodukter
- Vad är cirkulär ekonomi?
- a) En ekonomi utan resurser
- b) Ett system där resurser används, återanvänds och återvinns för att minska avfall
- c) En modell för att maximera avfall
- d) En linjär ekonomimodell
- Hur kan individer bidra till hållbar utveckling?
- a) Genom att konsumera mer
- b) Genom att kasta allt i soporna
- c) Genom att fatta medvetna val, som att återvinna och spara energi
- d) Genom att ignorera miljöfrågor
- Varför är det viktigt att tänka på hållbarhet?
- a) För att öka konsumtionen
- b) För att skydda miljön, bevara resurser och säkerställa en livskraftig framtid
- c) För att öka utsläpp
- d) För att gynnar kortsiktiga vinster
Resonerande frågor
- Hur påverkar våra val i vardagen hållbar utveckling?
Syftet med denna fråga är att få eleverna att tänka kritiskt kring sina egna handlingar och dess konsekvenser för miljön.
- Vilken roll spelar kemi i utvecklingen av hållbara energikällor?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för kemins betydelse i moderna lösningar.
- Ge exempel på hur en cirkulär ekonomi kan implementeras i vårt samhälle.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av cirkulär ekonomi i det dagliga livet.
- Vad kan skolor göra för att öka medvetenheten om hållbar utveckling bland elever?
Den här frågan syftar till att få elever att reflektera över insatser på deras egen skola och hur dessa kan bidra till förändring.
- Hur kan industriell produktion bli mer hållbar genom kemiska innovationer?
Eleverna får här möjlighet att diskutera den potentiella påverkan av kemi i industrin.
- Vilka personliga åtaganden kan bidra till en mer hållbar livsstil?
Denna fråga syftar till att uppmuntra eleverna att tänka på sitt eget liv och hur de kan påverka miljön.
- Diskutera hur hållbart jordbruk kan bidra till en bättre miljö.
Frågan ger utrymme för att eleverna ska utforska relationen mellan kemi och jordbruket.
- Hur kan vi balansera ekonomisk tillväxt med hållbar utveckling?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på komplexiteten i att förena ekonomi med miljöhänsyn.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, totalt 5 poäng. Resonerande frågor är värda 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`