Lektion. Åk. 2. Kemi – Kemisk säkerhet och risker

Lektionsplanering Kemi – Kemisk säkerhet och risker

Årskurs: 2

Ämne: Kemi

Tema: Kemisk säkerhet och risker

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om kemisk säkerhet, inklusive hantering av kemikalier, riskbedömning och säkerhetsföreskrifter. Fokus ska ligga på att förstå risker kopplade till kemiska ämnen samt hur man kan arbeta säkert i laboratorymiljöer.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för grundläggande säkerhetsföreskrifter vid hantering av kemikalier och kunna utföra riskbedömningar av kemiska experiment. Eleven ska också visa förståelse för hur man arbetar på ett säkert sätt i laboratorium.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kemisk säkerhet (10 min)

  • Definiera kemisk säkerhet och dess betydelse i skolan och laboratorium.
  • Diskutera exempel på säkerhetsföreskrifter som alltid ska följas vid experiment.

Riskbedömning (15 min)

  • Förklara vad riskbedömning innebär och varför det är viktigt.
  • Visa hur man kan identifiera risker kopplade till olika kemikalier och experiment.

Säker hantering av kemikalier (15 min)

  • Gå igenom hur man hanterar kemikalier säkert, inklusive användning av skyddsutrustning som handskar och skyddsglasögon.
  • Diskutera vad man ska göra vid en olycka eller spill.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera frågor kring kemisk säkerhet.
  • Be eleverna reflektera över vikten av säkerhet i alla typer av laborationer.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper genomföra en riskbedömning av ett planerat experiment och presentera sina resultat för klassen. De ska identifiera potentiella risker, föreslå säkerhetsåtgärder och diskutera hur de kan hantera situationer som uppstår. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är kemisk säkerhet?
    Svar: Åtgärder och regler som ska följas för att hantera kemikalier på ett säkert sätt.
  • Varför är riskbedömning viktigt?
    Svar: För att identifiera och minimera riskerna innan man genomför ett experiment.
  • Nämn en säkerhetsåtgärd vid hantering av kemikalier.
    Svar: Användning av skyddsglasögon.
  • Vad ska du göra om du spiller en kemikalie?
    Svar: Följ laborationsanvisningarna för att hantera spill och informera en lärare.
  • Hur kan man delge säkerhetsinformation till andra?
    Svar: Genom att göra en presentation eller affisch om säkerhetsåtgärder.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort rapport om kemiska säkerhetsåtgärder som de kan använda i sina laborationer.


Modern Tillbaka-knapp