Prov – Luftens sammansättning
Årskurs: 3
Ämne: Kemi
Tema: Luftens sammansättning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om luftens sammansättning och de gaser som ingår samt deras betydelse för livet på jorden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion kopplar till läroplanens centrala innehåll genom att undersöka luftens sammansättning och vikten av de olika gaserna i luften samt hur de påverkar både människan och naturen.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav utgår från att eleven kan beskriva luftens sammansättning och ge exempel på gaser som ingår samt diskutera luftens betydelse för liv på jorden.
Prov
Faktafrågor
- Vilken gas är den mest förekommande i luften?
- A) Koldioxid
- B) Syre
- C) Argon
- D) Kväve
- Vad gör syret viktigt för levande organismer?
- A) Det används för att producera energi i kroppen.
- B) Det skapar tryck i luften.
- C) Det ger färg åt växter.
- D) Det omvandlar koldioxid till syre.
- Vilken gas är en biprodukt av förbränning?
- A) Syre
- B) Koldioxid
- C) Kväve
- D) Argon
- Vilken är den viktigaste gasen för fotosyntes?
- A) Koldioxid
- B) Kväve
- C) Syre
- D) Helium
- Vilken metod kan användas för att mäta lufttrycket?
- A) Barometer
- B) Terometer
- C) Hygrometer
- D) Anemometer
- Vad orsakar lufttryck?
- A) Temperaturförändringar
- B) Mängden gasmolekyler i en given volym
- C) Vindens hastighet
- D) Trycket i jorden
- Vad händer med volymen av en gas när trycket ökar?
- A) Den minskar
- B) Den ökar
- C) Den förblir konstant
- D) Den försvinner
- Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
- A) Syre
- B) Kväve
- C) Koldioxid
- D) Helium
- Vad visar en ballong som blåses upp?
- A) Att luften är tung
- B) Att det finns tryck i luften
- C) Att ballongen är varm
- D) Att ballongen är tom
- Vad händer om vi andas in för mycket koldioxid?
- A) Vi blir starkare
- B) Vi kan bli medvetslösa
- C) Inget händer
- D) Vi blir piggare
- Vad heter det när luftens temperatur påverkar dess täthet?
- A) Immunitet
- B) Termisk expansion
- C) Synergi
- D) Konvektion
- Vilken av följande gaser är inte en del av luften?
- A) Kväve
- B) Helium
- C) Syre
- D) Argon
- Vad består luften av?
- A) Enbart syre
- B) Kväve, syre, koldioxid och andra gaser
- C) Endast koldioxid
- D) Enbart ädelgaser
- Vad skapas när bakpulver och vinäger blandas?
- A) Syre
- B) Koldioxid
- C) Kväve
- D) Helium
Resonerande frågor
- Förklara varför koldioxid är viktig för växterna i fotosyntesen. Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktiska exempel.
- Diskutera hur luftens sammansättning kan påverkas av mänskliga aktiviteter. Syftet är att eleven ska kunna reflektera över människans påverkan på miljön.
- Resonera kring varför syrebrist kan vara ett problem i vissa miljöer. Syftet är att bedöma elevens djup förståelse av syrets betydelse.
- Beskriv hur klimatförändringar kan påverka luftkvaliteten. Syftet med frågan är att utvärdera elevens förståelse av samband mellan klimat och luft.
- Jämför och kontrastera två olika gasers roller i luften. Syftet är att eleven ska kunna analysera och argumentera för olika perspektiv.
- Reflektera över hur vi kan minska koldioxidutsläpp och förbättra luftkvaliteten. Syftet är att bedöma elevens förmåga att tänka kritiskt om lösningar.
- Diskutera hur luftens sammansättning kan förändras med höjd. Syftet är att se elevens förståelse av atmosfärens lagar.
- Analys av varför det är viktigt att bevara ren luft för framtida generationer. Syftet är att ge eleven en möjlighet att resonera om etik och ansvar.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. För tillräckligt betyg (E) krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).