Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Fotoprojekt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda fotografi som ett uttrycksmedel samt deras förmåga att reflektera över och kommunicera sina val och idéer bakom sina bilder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att utforska och uttrycka sig genom olika medier och tekniker. Lektionen fokuserar på att använda fotografier som grund för att skapa egen berättelse och uttryck, vilket utvecklar deras förståelse för bildspråk och kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder och berättelser med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva de val de gjort i sina skapelser.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är fotografi?

  • A. En typ av bildkonst
  • B. En form av skrift
  • C. En metod för att måla
  • D. En process för att fånga ljus och skapa bilder

2. Vilka saker kan man fotografera enligt lektionen?

  • A. Familj, husdjur, leksaker och natur
  • B. Endast människor
  • C. Bara djur
  • D. Inga av ovanstående

3. Vad bör man tänka på när man fotograferar?

  • A. Att alltid vara ensam
  • B. Att be om tillstånd från familjen
  • C. Att ta bilder i mörker
  • D. Att inte använda kameran

4. Hur många bilder skulle eleverna ta för sitt fotoprojekt?

  • A. 1-2 bilder
  • B. 3-5 bilder
  • C. 10 bilder
  • D. Ingen bild

5. Vad kan en berättelse med bilder följa?

  • A. Kronologisk ordning eller tematiskt upplägg
  • B. Endast slumpmässigt
  • C. Ingen bestämd ordning
  • D. Endast alfabetisk ordning

6. Vad gjorde läraren under planeringen?

  • A. Utövade sport
  • B. Hjälpte till med planering och idéutveckling
  • C. Tystade eleverna
  • D. Lämnade rummet

7. Vad fokuserade läraren på under presentationen av bilder?

  • A. Varje elev skulle vara tyst
  • B. Diskutera valet av bilder
  • C. Endast visa bilder utan förklaring
  • D. Ingen diskussion

8. Vad kan en exit-ticket innehålla?

  • A. Frågor om lektioner i skolan
  • B. Reflektioner och svar om bildval
  • C. Enkäter om mat
  • D. Endast ja/nej frågor

9. Vad beskriver eleverna för varje bild i sin berättelse?

  • A. Bara titlar
  • B. En kort text om varför de valde bilden
  • C. Bokstäver
  • D. Ingenting

10. Vilken känsla fick eleverna när de tog bilder?

  • A. De kände sig trötta
  • B. De kände sig glada eller inspirerade
  • C. De var arga
  • D. De ignorerade sina känslor

11. Vilken typ av bilder kan man använda för ett fotoprojekt?

  • A. Bilder av viktiga saker i livet
  • B. Endast landskapsbilder
  • C. Bara abstrakta bilder
  • D. Ingen speciell typ av bild

12. Vad kan man berätta med sina bilder?

  • A. Ingenting
  • B. En historia eller känslor
  • C. Datum och platser
  • D. Bara namn

13. Vad ska man göra om man vill ta bilder av andra människor?

  • A. Ta dem utan att fråga
  • B. Be om tillstånd
  • C. Använda trygghetsinställningar
  • D. Fråga en främling

14. Vad var målet med lektionen?

  • A. Att använda bilder för att berätta en historia
  • B. Att spela spel
  • C. Att läsa böcker
  • D. Att se på film

15. Vilket medium användes för att skapa berättelsen?

  • A. Ljud
  • B. Video
  • C. Fotografier
  • D. Text

Resonerande frågor

1. Berätta om en speciell bild du tog och varför den var viktig för dig. Syftet är att ge eleven möjlighet att uttrycka sina känslor och tankar kring sin bild.

2. Hur kan dina bilder berätta något om din familj? Denna fråga ger eleven möjlighet att reflektera över familjekopplingar och betydelse.

3. Vilka tekniker använde du för att fånga dina bilder? Syftet är att eleverna ska beskriva sina metoder och val.

4. Vad tyckte du var mest utmanande med att skapa din bildberättelse? Denna fråga erbjuder utrymme för eleverna att tänka kritiskt kring sina erfarenheter.

5. Hur har du använt färg och ljus i dina bilder för att förmedla en känsla? Syftet här är att låta eleverna reflektera över komposition och stil.

6. Beskriv hur ditt val av fotoplats påverkade berättelsen du ville förmedla. Här ges eleven möjlighet att tänka på kontext och miljöfaktorer.

7. Vad lärde du dig av att se på andras bildberättelser? Detta uppmuntrar till reflektion och lärdom genom observation.

8. Vilken bild tror du talar mest till dina kompisar och varför? Syftet är att få eleven att tänka på hur bilder kan påverka andra.

Bedömning

Provet bedöms utifrån totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger max 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger max 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).