Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi. Migration. [Åk. 8]

Lektionsplanering: Migration i Geografi

Årskurs 8
Ämne Geografi
Tema Migration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Människors migration inom och mellan olika delar av världen samt drivkrafter för migration. Eleven kan beskriva några orsaker till och konsekvenser av migration. Eleven kan utförligt beskriva orsaker till och konsekvenser av migration samt ge exempel.

[Lgr22, Geografi, Åk 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till migration (10 min)

  • Förklara vad migration betyder.
  • Ge exempel på olika typer av migration: invandring, utvandring, intern migration.
  • Diskutera kort varför människor migrerar, till exempel jobb, konflikt, miljö.
  • Visa en karta över migrationsrörelser globalt.
  • Ställ frågor för att få elever att fundera på migration i deras egen omgivning.

2. Drivkrafter för migration (10 min)

  • Beskriv push- och pull-faktorer.
  • Ge exempel på ekonomiska, politiska, sociala och miljömässiga drivkrafter.
  • Diskutera skillnader mellan tvångsmigration och frivillig migration.
  • Visa bilder eller korta filmer som illustrerar ämnet.
  • Fråga eleverna om de känner till exempel på olika drivkrafter i nyheter eller från tidigare kunskap.

3. Migrationens konsekvenser (10 min)

  • Redogör för positiva och negativa konsekvenser lokalt och globalt.
  • Diskutera påverkan på samhället, ekonomi och kultur.
  • Ta upp frågor kring integration och mångfald.
  • Ge exempel på urbana områden som förändrats av migration.
  • Diskutera även miljöpåverkan och remigration.

4. Case-studier (10 min)

  • Presentera två-tre korta fallstudier om migration, till exempel flykt från Syrien, arbetsmigration från Östeuropa, klimatflyktingar.
  • Diskutera orsaker och konsekvenser i grupper.
  • Låt grupperna redovisa kort sina slutsatser.
  • Styr diskussionen mot centralt innehåll i kursplanen.
  • Hjälp eleverna koppla samman teori med verklighet.

5. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen med en kort repetition.
  • Diskutera framtidens migration och möjliga utmaningar.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna reflektera över etiska aspekter.
  • Avsluta med att ge en kort skriftlig uppgift eller exit-ticket.
  • Möjliggör frågor och diskussion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Migrationens begrepp och typer: Förstå skillnaden mellan invandring, utvandring och intern migration, inklusive begreppet flykting.
  • Drivkrafter för migration: Orsaker till varför människor flyttar, som ekonomiska möjligheter, konflikter, förföljelse och miljöförändringar.
  • Push- och pull-faktorer: Faktorer som tvingar människor att lämna sina hem och faktorer som lockar dem till nya platser.
  • Konsekvenser av migration: Sociala, ekonomiska och kulturella effekter på både ursprungsområden och mottagarområden, inklusive integration och mångfald.
  • Aktuella fallstudier: Exempel på migration, såsom flyktingströmmar från Syrien och klimatflyktingars situation, för att koppla teori till verkligheten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Migration Människors förflyttning från en plats till en annan, vanligtvis över långa avstånd. Från latinets “migratio” som betyder “förflyttning” eller “omstigning”.
Invandring Att flytta in i ett annat land för att bosätta sig där. Latin: “in-” (in) + “vadere” (gå mot)
Utvandring Att flytta ut från ett land för att bosätta sig i ett annat. Latin: “ut-” (ut) + “vadere” (gå mot)
Flyktning En person som tvingas fly från sitt land av rädsla för förföljelse eller krig. Från germansk rot, liknande engelskans “flee”
Push-faktor Orsaker som gör att människor känner sig tvingade att lämna ett område. Engelsk term, “push” betyder “trycka”
Pull-faktor Orsaker som lockar människor att flytta till ett visst område. Engelsk term, “pull” betyder “dra”

Diskussionsfrågor

A. Tänk dig att du lever i ett land med hög arbetslöshet och svåra levnadsvillkor. Diskutera vilka faktorer som skulle kunna få dig att vilja migrera till ett annat land, men också vilka hinder och faror du kan tänka dig att möta under resan.

B. Fundera över hur migration påverkar kultur och samhälle i mottagarlandet. Är det mest positivt eller finns det utmaningar? Hur kan samhället arbeta för att hantera dessa utmaningar?

C. En del flyktingar tvingas lämna sina hem på grund av krig eller förföljelse. Vilka etiska ansvar har andra länder för att hjälpa dessa människor? Ska det finnas begränsningar?

D. I framtiden kan klimatförändringar göra att fler människor tvingas migrera. Vad tror du om detta, och hur kan världens länder förbereda sig och samverka för att hantera en sådan utveckling?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att undersöka och presentera olika case-studier av migration från verkligheten, till exempel flyktingströmmen från Syrien, arbets migranter från Östeuropa och klimatflyktingar från Stillahavsområdet. Varje grupp får tid att samla information via text, bilder eller filmer som läraren kan förbereda. Grupperna förbereder sedan en kort presentation där de redogör för varför människor migrerat, vilka konsekvenser migrationen fått för både ursprungslandet och mottagarlandet, och vilka utmaningar som finns kopplade till migrationen. Efter presentationerna diskuteras likheter och skillnader mellan fallen i hela klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder begreppet migration? Migration är människors förflyttning från en plats till en annan.
2. Nämn två typer av migration. Invandring och utvandring.
3. Vad är en push-faktor? Orsaker som tvingar människor att lämna sitt hem, t.ex. krig eller arbetslöshet.
4. Vad betyder pull-faktor? Orsaker som lockar människor till en ny plats, t.ex. jobb eller säkerhet.
5. Ge ett exempel på en konsekvens av migration. Förändrad demografi, ökad mångfald, eller utmaningar med integration.
6. Vad är skillnaden mellan flykting och migrant? Flyktingar flyr från förföljelse eller fara, migranter flyttar oftast frivilligt.
7. Varför kan klimatförändringar leda till migration? Förändrade levnadsvillkor och naturkatastrofer kan tvinga människor att flytta.
8. Hur kan mottagarländer påverkas av migration? Ekonomiskt, socialt och kulturellt, både positivt och negativt.
9. Vad kan vara en utmaning för migranter i ett nytt land? Språkbarriärer, diskriminering, eller svårigheter med att hitta arbete.
10. Varför är det viktigt att förstå orsaker till migration? För att kunna ta ansvar och skapa effektiva lösningar för människor som migrerar.

Citat

”Migration is not a choice. It is a consequence.” – Kofi Annan, 2006
Denna kommentar av Kofi Annan belyser att migration ofta är resultatet av faktorer bortom individens kontroll, och det är viktigt att se migration som en följd av strukturella orsaker, inte bara som ett fritt val. Kopplat till lektionen betonas vikten av att förstå orsaker till migration för att möta dess verklighet.

”The world is shrinking; migration is a reality of our time.” – Malala Yousafzai, 2015
Malala påminner oss om att globalisering och ökade kontakter mellan länder gör migration till en allt vanligare och mer komplex företeelse. Det är viktigt för elever att se migration som en naturlig del av dagens värld och hur den påverkar samhällen.


Modern Tillbaka-knapp