Provkonstruktion
Det här provet syftar till att testa elevernas grundläggande kunskaper om de abrahamitiska religionerna judendom, kristendom och islam med fokus på centrala begrepp, heliga platser, högtider och levnadsregler. Provet är anpassat för årskurs 7 och är utformat för att genomföras på cirka 40 minuter. Det innehåller både faktafrågor i form av flervalsfrågor och öppna resonerande frågor för att ge elever möjlighet att visa sin förståelse på olika nivåer.
Årskurs: Åk 7
Ämne: Religion
Tema: De abrahamitiska religionerna – grundläggande begrepp och centrala innehåll
Provet kan anpassas med enklare språkstöd eller förlängd tid vid behov för elever som behöver extra stöd.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om judendom, kristendom och islam, deras historia, centrala tankar och uttrycksformer. Provet kopplar till kunskapskraven i Lgr22 där elever ska kunna beskriva religionernas ursprung, heliga skrifter, högtider och levnadsregler samt visa förmåga att resonera om religionernas roll i samhället och i individers liv. Genom faktafrågor kontrolleras grundläggande begrepp och fakta, och genom resonerande frågor testas elevernas förmåga att analysera och motivera sina svar.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Religionernas uttrycksformer och sätt att leva i olika delar av världen. | Eleven visar grundläggande kunskaper om religionernas uttrycksformer och levnadssätt. | Eleven visar goda kunskaper om religionernas uttrycksformer och levnadssätt. |
Religionernas betydelse för människors identitet och livsfrågor. | Eleven kan föra enkla resonemang om religionens betydelse för identitet och livsfrågor. | Eleven kan föra utvecklade resonemang om religionens betydelse för identitet och livsfrågor. |
[Källa: Lgr22, Religion, Åk 7-9]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vilken är den heliga skriften inom judendomen?
A) Bibeln
B) Koranen
C) Tora
D) Evangelierna - Vad kallas den muslimska fastemånaden?
A) Ramadan
B) Pesach
C) Advent
D) Chanukka - Vem är grundaren av islam enligt traditionen?
A) Jesus
B) Muhammed
C) Moses
D) Abraham - Vad symboliserar Davidsstjärnan?
A) Kristendom
B) Islam
C) Judendom
D) Hinduism - Vad heter muslimernas plats för gudstjänst?
A) Synagoga
B) Kyrka
C) Moské
D) Tempel - Vilken av följande är en av de fem pelarna i islam?
A) Dopet
B) Vallfärden till Mecka
C) Nattvarden
D) Sabbaten - Vilken högtid firar judar utvandringen från Egypten?
A) Pesach
B) Jul
C) Påsk
D) Ramadan - Vad heter den kristna högtiden som firas till minne av Jesu uppståndelse?
A) Jul
B) Pingst
C) Påsk
D) Advent - Vad kallas den ledare som leder bönen i en moské?
A) Rabbin
B) Imam
C) Präst
D) Pastor - Vilket är det viktigaste böneutropet inom islam?
A) Trosbekännelsen
B) Adhan
C) Shema
D) Psalm - Vad kallas judarnas sabbatsdag?
A) Söndag
B) Lördag
C) Fredag
D) Måndag - Vad är kosher?
A) En typ av högtid
B) Heliga skrifter
C) Matregler inom judendomen
D) En byggnad - Vad betyder ordet ”Treenighet” inom kristendomen?
A) Att Gud är tre personer i en: Fadern, Sonen och den Helige Ande
B) Att Jesus var tre olika personer
C) Att det finns tre olika religioner
D) Att Bibeln har tre delar - Vilket är ett exempel på en helig plats för judar?
A) Kaba
B) Västra muren (Klagomuren)
C) Vatikanen
D) Mecka - Vad kallas den religiösa lagen inom islam?
A) Tanakh
B) Sharia
C) Tora
D) Evangelierna - Vad innebär omskärelse inom judendomen?
A) En högtid
B) Ett rituellt ingrepp som markör för tillhörighet till folket
C) En bönestund
D) En symbol - Vilken är den kristna symbolen som består av ett kors?
A) Menorah
B) Korset
C) Davidsstjärnan
D) Kippa - Vad betyder ordet ”Halal” inom islam?
A) Förbjudet
B) Tillåtet
C) Böneutrop
D) En högtid
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kippa | En judisk högtid | En judisk bönesymbol | En judisk huvudbonad |
Imam | En ledare för en judisk gudstjänst | En muslimsk gudstjänstledare | En kristen präst |
Sabbat | En muslimsk fastemånad | En judisk vilodag | En kristen högtid |
Koranen | Judendomens heliga skrift | Islams heliga skrift | Kristendomens heliga skrift |
Pesach | Judisk påsk | Kristet påsk | Muslimsk högtid |
Dop | En rituell rening inom kristendomen | En muslimsk bön | En judisk högtid |
Menorah | En kristen symbol | En judisk sjuarmad ljusstake | En muslimsk byggnad |
Minaret | En judisk bönesymbol | En del av en moské | En kristen kyrktorn |
Fatwa | En kristen lag | En judisk berättelse | Ett islamiskt religiöst utlåtande |
Sabbatsljus | Ljuset som tänds vid judisk sabbat | Ljuset vid kristen advent | Ljuset vid muslimsk högtid |
Talmud | En kristen helig skrift | Judendomens muntliga lag | Islams muntliga lag |
Eid | Muslimsk högtid | Judisk högtid | Kristet firande |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vad betyder det att judendom, kristendom och islam är abrahamitiska religioner? Ge exempel på något gemensamt och något som skiljer dem åt.
- Beskriv varför högtider är viktiga inom religionerna och ge exempel på två högtider, en från judendomen och en från islam.
- Förklara vad “de fem pelarna” i islam innebär och hur de kan påverka en muslims vardag.
- Kristendomen har utvecklats över tid och har många olika riktningar. Beskriv kort vad en sakrament är och ge exempel på två olika sakrament.
- Fundera över ett etiskt dilemma: Hur kan tron på en Gud som är kärleksfull påverka människors sätt att agera i samhället? Ge exempel på två olika sätt att tänka.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 25 | |
C | 35 | |
B | 45 | |
A | 90 % | 45–50 |
Faktafrågorna och ordkollen är värda 30 poäng tillsammans och resonerande frågor 20 poäng. Resonerande frågor bedöms med hänsyn till innehåll, språk och förmåga att utveckla svar.
Tidsuppskattning: 40 minuter.