Veckoplanering
Denna planering täcker området Lag och rätt inom kursen Samhällskunskap 1a1 för gymnasiet under veckorna 18 till 21. Syftet är att ge eleverna en grundläggande förståelse för rättssystemet, hur lagar fungerar i samhället och hur rättssäkerhet upprätthålls. Planeringen kopplar till centralt innehåll och betygskriterier enligt kursplanen för Samhällskunskap 1a1.
Årskurs: Gymnasiet
Ämne/Kurs: Samhällskunskap 1a1
Tema: Lag och rätt
| Block | Tema | Veckor |
|---|---|---|
| 1 | Rättssystemet och lagar | v. 18-19 |
| 2 | Rättssäkerhet och rättsprocesser | v. 20 |
| 3 | Brott och påföljder | v. 21 |
Ämnesblock 1: Rättssystemet och lagar – grundläggande kunskaper om lagar och rättssystemets uppbyggnad
Detta block introducerar eleverna till rättssystemets funktion och de olika typer av lagar som finns i samhället. Syftet är att förstå hur lagar stiftas, vilka institutioner som är centrala samt vilken roll lagarna spelar i ett demokratiskt samhälle. Fokus ligger på att ge en överblick av juridisk metod och rättskällor.
Enligt kursplanen ska eleverna utveckla kunskaper om rättssystemets uppbyggnad och juridiska grundbegrepp. De ska också kunna resonera om rättssäkerhet och mänskliga rättigheter kopplat till lagstiftning.
Betygskriterier handlar om att kunna redogöra för rättssystemets huvudprinciper och använda begrepp på ett korrekt sätt.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Samhällets rättsordning och rättskällor | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för rättssystemets uppbyggnad och juridiska begrepp. | Eleven kan utförligt redogöra för rättssystemets uppbyggnad och använda juridiska begrepp på ett relativt väl utvecklat sätt. |
| Hur lagar stiftas och vilken funktion de har i samhället | Eleven visar grundläggande förståelse för lagars funktion och samhälleliga betydelse. | Eleven visar god förståelse för lagars funktion och deras betydelse i samhället samt tillämpar detta i resonemang. |
Källa: Gy11, Samhällskunskap 1a1
v. 18 (1/5-7/5) – Introduktion till rättssystemet och lagar
- Lektion 1 – Introduktion till rättssystemets struktur: Genomgång av olika rättsordningar och juridiska begrepp.
- Lektion 2 – Hur lagar stiftas i Sverige: Fokus på riksdagen och lagstiftningsprocessen.
- Lektion 3 – Rättskällor och juridisk metod: Olika typer av rättskällor och hur man tolkar lagar.
v. 19 (8/5-14/5) – Rättssystemets olika delar och funktion
- Lektion 1 – Domstolarnas roll och olika typer av domstolar.
- Lektion 2 – Myndigheters arbete med lagar och regler.
- Lektion 3 – Övning och fallstudier: Tillämpning av juridiska begrepp i praktiska exempel.
Ämnesblock 2: Rättssäkerhet och rättsprocesser – hur rättssäkerhet skyddas och hur en rättsprocess går till
Detta block syftar till att fördjupa förståelsen för rättssäkerhet och hur den upprätthålls i samhället. Eleverna får lära sig om principer som offentlighet, objektivitet och likhet inför lagen samt genomgång av en rättsprocess från brott till dom. Diskussion om mänskliga rättigheter kopplas till rättssäkerhet.
Betygskriterierna innebär att eleverna ska kunna göra enkelt och utförligt resonemang om rättssäkerhet i olika sammanhang samt visa förståelse för hur rättsprocessen fungerar.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Rättssäkerhet, tillgång till rättvisa och rättsprocessens principer | Eleven kan föra enkla resonemang om rättssäkerhet och beskriva rättsprocessens huvudsteg. | Eleven kan föra utvecklade resonemang om rättssäkerhet och visa god förståelse för rättsprocessens olika delar. |
Källa: Gy11, Samhällskunskap 1a1
v. 20 (15/5-21/5) – Rättssäkerhet och rättsprocessen
- Lektion 1 – Rättssäkerhetens principer: Likhet inför lagen och objektivitet.
- Lektion 2 – Genomgång av rättsprocessens steg: från misstanke till dom.
- Lektion 3 – Diskussion och resonemang kring rättssäkerhet i samhället.
Ämnesblock 3: Brott och påföljder – olika typer av brott och vilka påföljder som finns inom rättssystemet
I detta block fokuserar vi på brottsbegreppet, olika brottstyper, och påföljder som straff, böter och samhällstjänst. Eleverna får också diskutera syftet med straff och hur det påverkar samhället. Relevanta lagar som brottsbalken tas upp.
Betygskriterier omfattar att beskriva och ge enkla resonemang kring brott och påföljder samt att utveckla resonemang om straffets funktion.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Brottsbegreppet, brottstyper och påföljder | Eleven kan redogöra för brott och påföljder med viss säkerhet. | Eleven kan redogöra för brott och påföljder utförligt och resonera kring deras effekter. |
Källa: Gy11, Samhällskunskap 1a1
v. 21 (22/5-28/5) – Brott och påföljder
- Lektion 1 – Brottsbalken och vanliga brottstyper: stöld, våld, narkotika.
- Lektion 2 – Påföljder och straff: böter, fängelse, skyddstillsyn och samhällstjänst.
- Lektion 3 – Diskussion och fallstudier: varför straffas brott och vilka effekter har straffsystemet?