Prov: Religion åk 6

Ämne

Religion

Årskurs

6

Tema

Vad har religion för betydelse i människors liv

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin kunskap om religionens roll och betydelse i samhället och för individen. Eleverna ska kunna beskriva olika religioners betydelsefulla funktioner, uttrycka hur religion kan påverka människors liv och vardag, samt reflektera över både positiva och negativa aspekter av religion i samhället. Provet syftar också till att utveckla elevernas förmåga att resonera och använda begrepp kopplade till religion och livsfrågor.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Religioners betydelse för människor och samhällen, t.ex. högtider, traditioner och normer.Eleven kan kortfattat beskriva några religioners betydelse för individer och samhällen.Eleven kan med viss nyansering beskriva religioners betydelse och ge exempel från flera religioner.
Människors livsfrågor och hur religion kan påverka deras världsbild.Eleven kan ge enkla exempel på hur religion kan påverka människors livsval och tankar.Eleven kan förklara och resonera kring hur religion påverkar människors livsfrågor och världsbild.

Källa: Lgr22, Religionskunskap, Åk 4-6

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är en religion?
    a) Ett sätt att laga mat
    b) En tro på något större eller heligt
    c) En sportaktivitet
    d) Ett land
  2. Nämn två viktiga högtider från någon religion.
  3. Vad betyder ordet “tro”?
    a) Att veta något säkert
    b) Att hoppas på något utan bevis
    c) Att ogilla något
    d) Att arbeta mycket
  4. Vilken funktion kan religion ha för människor?
    a) Att ge svar på livets frågor
    b) Att hindra människor från att tänka
    c) Att göra människor sjuka
    d) Att ta bort mat
  5. Vad är en ritual?
    a) En vana eller ceremoni som upprepas
    b) En typ av mat
    c) Ett spel
    d) En trädgård
  6. Hur kan religion påverka hur människor lever? Ge ett exempel.
  7. Vad menas med livsfrågor?
  8. Ge exempel på en religion som finns i Sverige.
  9. Vad är en helig plats? Ge ett exempel.
  10. Vad kan en religiös ledare göra för människor?
  11. Hur kan religion bidra till gemenskap?
  12. Vad heter den heliga skriften inom kristendomen?
  13. Vad heter den heliga skriften inom islam?
  14. Vad heter den heliga skriften inom judendomen?
  15. Ge ett exempel på en symbol inom någon religion.
  16. Vad betyder ordet “etiska regler” i religion?
  17. Vad kan religion ge människor i svåra tider?
  18. Vad är skillnaden mellan tro och vetenskap?

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord123
TroAtt veta något säkertAtt hoppas på något utan bevisAtt ha ont i magen
RitualEn vana eller ceremoni som upprepasEn sportEn typ av mat
HögtidEn speciell dag för firandeEn platsEn bok
Helig platsEn plats som är viktig i en religionEn parkEn skola
LivsfrågaFrågor om meningen med livetFrågor om matlagningFrågor om sport
GemenskapAtt känna sig delaktig i en gruppAtt vara ensamAtt springa snabbt
EtikRegler för hur man bör bete sigEn slags matEn lek
SymbolEn bild eller tecken med särskild meningEn låtEn blomma
PrästEn person som leder gudstjänsterEn idrottareEn lärare
SkriftEn helig bok inom religionEn typ av kläderEn byggnad
VärldsbildHur man ser på och förstår världenEn kartaEn bok om djur
MeditationEn lugn stund för tankar och vilaEn sportEn fest

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.

  1. Varför tror du att religion är viktigt för många människor i världen?
  2. Kan religion hjälpa människor i svåra situationer? På vilket sätt?
  3. Ge exempel på hur religion kan bidra till både konflikter och fred.
  4. Hur kan olika religioner påverka människors syn på rätt och fel?
  5. Tänk dig att en vän inte tror på någon religion. Hur skulle du förklara vad religion betyder för dig?

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

BetygAndel rättPoäng
E30 %15
D45 %22
C60 %30
B75 %38
A90 %45

Poängen fördelas så att faktafrågorna ger 18 poäng, ordkollen 12 poäng och de resonerande frågorna 20 poäng, där resonerande frågor värderas högre eftersom de kräver förmåga att formulera tankar och resonemang.

Tidsuppskattning: 60 minuter.