Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Engelska 5. Läsförståelse och diskussion kring novelltexten om Julianne Vernon. 2 v. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Denna planering innehåller frågor för läsförståelse och diskussion om berättelsen om Julianne Vernon, vilket syftar till att utveckla elevernas förmåga att tolka och analysera text samt att föra samtal kring textens teman och karaktärer.

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse och diskussion av novelltext

Block Tema Veckor
1 Läsförståelse och diskussion kring texten om Julianne Vernon v. 1-2

Ämnesblock 1: Läsförståelse och diskussion kring novelltexten om Julianne Vernon

I detta block får eleverna arbeta med texten om Julianne Vernon, där fokus ligger på att förstå berättelsens handling, analysera karaktärer och teman samt utveckla egna reflektioner. Texten behandlar frågor som vänlighet, mod, sexualitet, och sociala normer i ett modernt amerikanskt sammanhang. Blocket syftar till att öka elevernas förmåga att tolka både ytliga och underliggande budskap i en svensk- och engelskspråkig kontext.

Betygskriterier som kopplas till blocket rör elevens förmåga att förstå och resonera om textens innehåll och att delta i diskussioner med relevanta argument.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Texter av olika slag inom skönlitteratur och sakprosa från olika delar av världen, där språket i varierande grad är anpassat till syfte och mottagare. Eleven kan med relativt god säkerhet läsa och förstå enkla och något komplexa texter av skiftande slag. Eleven kan med god säkerhet läsa och förstå mer komplexa texter och kan väl utveckla textinnehåll och texters budskap.

[Läroplan Gy11, Engelska, Gymnasiet]

Veckoplan

v. 1 – Textförståelse och faktainsamling (datum)

  • Lektion 1 – Introduktion till texten: Kort genomgång och högläsning av texten. Fokus på att förstå berättelsens huvuddrag och karaktärer.
  • Lektion 2 – Frågor för läsförståelse: Eleverna arbetar med frågor om innehållet, både faktabaserade och tolkande.

v. 2 – Diskussion och reflektion (datum)

  • Lektion 1 – Gruppdiskussion: Eleverna diskuterar teman som mod, sexualitet, och sociala normer i texten. Fokus på att uttrycka egna tankar och lyssna på andras.
  • Lektion 2 – Skriftlig reflektion: Eleverna skriver en kort text där de reflekterar över vad de tycker om berättelsen och varför.

Frågor för läsförståelse och diskussion

Läsförståelsefrågor

  1. Var växte Julianne Vernon upp och hur påverkade det hennes syn på att hjälpa andra?
  2. Beskriv Julianne Vernons personlighet och livsstil baserat på texten.
  3. Vad kände Julianne inför sina år som mud-wrestlare i The Twinkles? Ge exempel från texten som visar både positiva och negativa erfarenheter.
  4. Hur reagerade Julianne på situationen vid Mile 81-serviceområdet? Vad säger det om hennes karaktär?
  5. Vad händer med Julianne i slutet av texten? Hur förmedlas detta genom textens språkliga bilder och beskrivningar?

Diskussionsfrågor

  1. Vad säger texten om mod och att ta ansvar för andra i svåra situationer? Kan detta kopplas till något du själv har varit med om?
  2. Hur porträtteras olika former av identitet och sexualitet i texten? Vad tycker du om Julianne Vernons inställning till sitt liv och sin sexualitet?
  3. Texten innehåller både humor och allvar. Hur påverkar detta din läsupplevelse?
  4. Vilken betydelse tror du att miljön (det lilla samhället, landsbygden) har för berättelsen och för Juliannes handlingar?
  5. Tror du att det finns någon symbolik i texten med bilen som “äter” Julianne? Vad kan detta representera?

Reading Comprehension and Discussion Questions (English Translation)

Reading Comprehension Questions

  1. Where did Julianne Vernon grow up, and how did that influence her view on helping others?
  2. Describe Julianne Vernon’s personality and lifestyle based on the text.
  3. How did Julianne feel about her years as a mud-wrestler with The Twinkles? Give examples from the text showing both positive and negative experiences.
  4. How did Julianne react to the situation at the Mile 81 service area? What does this say about her character?
  5. What happens to Julianne at the end of the text? How is this conveyed through the language and descriptions in the story?

Discussion Questions

  1. What does the text say about courage and taking responsibility for others in difficult situations? Can you relate this to any personal experience?
  2. How are different forms of identity and sexuality portrayed in the text? What is your opinion of Julianne Vernon’s attitude towards her life and sexuality?
  3. The text includes both humor and seriousness. How does this affect your reading experience?
  4. What significance do you think the setting (the small community, countryside) has for the story and for Julianne’s actions?
  5. Do you think there is any symbolism in the story with the car that “eats” Julianne? What might this represent?

Modern Tillbaka-knapp