Provkonstruktion
Detta prov syftar till att träna och bedöma elever i årskurs 6 i engelska, med särskilt fokus på skrivande genom storytelling med bilder. Uppgifterna är utformade för att bedöma elevernas förmåga att skriva enkla och begripligt sammanhängande texter, vilket kopplas till betygskriterierna i Lgr22 för engelska.
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Storytelling with pictures
Syfte
Syftet med provet är att utveckla och bedöma elevernas förmåga att formulera sig skriftligt på engelska, med tydlighet och enkel struktur, samt att använda ett passande ordförråd och grundläggande grammatik. Genom att skriva berättelser med stöd av bilder övas elevernas kreativitet och förmåga att skapa text som är anpassad efter syfte och mottagare. Provets koppling till Lgr22:s betygskriterier gör att både grundläggande och mer utvecklade färdigheter inom skrivande bedöms.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Skriftlig produktion av texter med olika syften och mottagare | Eleven kan skriva enkla och begripliga texter där innehållet är tydligt och strukturen enkel. | Eleven kan skriva tydliga och relativt välutvecklade texter med förhållandevis god struktur. |
Använda grundläggande grammatik, ordförråd och språkliga uttryck | Eleven kan använda grundläggande ordförråd och enkla grammatiska strukturer med viss säkerhet. | Eleven kan använda ett varierat ordförråd och relativt goda grammatiska strukturer. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 10
- Vad betyder ordet “storytelling”?
- Vad är en berättelse?
- Vilka delar brukar en berättelse ha?
- Hur kan bilder hjälpa när man skriver en historia?
- Vad kallas början på en berättelse?
- Vad betyder “character” på svenska?
- Nämn tre känslor som en berättelse kan väcka.
- Vad är skillnaden mellan en fakta- och en berättande text?
- Hur kan du använda adjektiv i en berättelse?
- Vad betyder “plot”?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Storytelling | A) Berättande med ord | B) Berättande med bilder | C) Skrivna fakta |
Character | A) Person i en berättelse | B) En plats | C) En känsla |
Plot | A) Händelsernas ordning i en berättelse | B) En bild | C) En mening |
Beginning | A) Slutet på berättelsen | B) Början på berättelsen | C) En karaktär |
Feeling | A) En plats | B) En känsla | C) En handling |
Adjective | A) Ord som beskriver något | B) En person | C) En plats |
Setting | A) Miljön där berättelsen utspelar sig | B) En känsla | C) En handling |
Dialogue | A) När personer pratar i berättelsen | B) En plats | C) En känsla |
Conflict | A) Problem i berättelsen | B) En känsla | C) En person |
Ending | A) Början på berättelsen | B) Slutet på berättelsen | C) En bild |
Illustration | A) En bild som hjälper berättelsen | B) En handling | C) En känsla |
Narrator | A) Den som berättar historien | B) En karaktär | C) En plats |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Berätta om en bild som kan vara startpunkten för en spännande berättelse. Vad ser du på bilden? Vad kan hända?
- Hur kan du göra din berättelse intressant för läsaren? Ge exempel på ord eller meningar du kan använda.
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver en början till en berättelse?
- Hur kan du beskriva en karaktär på ett bra sätt? Ge exempel.
- Tänk dig att din berättelse slutar på två olika sätt, ett lyckligt och ett sorgligt slut. Vad skulle hända i varje slut? Vilket tycker du är bäst och varför?
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 12 |
D | 45 % | 18 |
C | 60 % | 24 |
B | 75 % | 30 |
A | 90 % | 36 |
Poängfördelning: Faktafrågor och ordkollen är enklare och tillsammans värda hälften av poängen. De resonerande frågorna är mer omfattande och värda hälften, vilket speglar förmågan att uttrycka sig mer fritt och välutvecklat.
Tidsuppskattning: 60 minuter.