Planering: Läsprojekt – Gatubarnsmordet av Monica Zak
Årskurs: 6
Ämne: Svenska som andraspråk
Tidsperiod: 8 lektioner
Syfte: Utveckla elevernas läsförståelse, ordförråd och förmåga att diskutera och reflektera kring texten Gatubarnsmordet.
Lärandemål
När arbetsområdet är slut ska eleverna ha utvecklat sådana kunskaper och förmågor att de:
- Kan läsa och återberätta innehållet i Gatubarnsmordet med egna ord.
- Kan förstå och använda nya ord och uttryck från boken i samtal och skrift.
- Kan diskutera och resonera kring bokens teman som brott, rättvisa och vänskap.
- Kan skriva enkla sammanfattningar och personliga reflektioner över lästa avsnitt.
Undervisning
- Läsning i helklass och mindre grupper: Gemensamt och individuellt läsande av bokavsnitt.
- Ordförrådsarbete: Jobba med nya ord och begrepp; skapa ordbanker och använda ord i meningar.
- Stöttande läsförståelseaktiviteter: Genomgång av texten genom frågor, tankekartor och samtal.
- Sammanfattning och reflektion: Eleverna får skriva korta texter om vad de läst och sina tankar.
- Diskussion: Grupp- och klassdiskussioner med fokus på boktema och karaktärer.
- Interaktiva övningar: Rollspel eller dramatisering av scener från boken.
Planerat formativt arbete
- Läsläxor med frågor: Eleverna svarar på frågor skriftligt efter varje läsläxa.
- Ordförrådstest: Korta quiz eller muntliga övningar för att befästa nya ord.
- Skriftliga sammanfattningar: Korta textövningar som diskuterats i klassen.
- Reflektionsdagbok: Eleverna skriver korta reflektioner efter varje lektion.
- Kamratbedömning: Diskussion och feedback i par eller mindre grupper.
Sumativt bedömningstillfälle
- Slutuppgift: Skriftlig sammanfattning av hela boken med fokus på handling, karaktärer och egna reflektioner.
- Muntlig presentation: En kort muntlig redovisning där eleven berättar om bokens handling, en favoritkaraktär och vad de lärt sig.
- Bedömningsmatris: Fokus på läsförståelse, ordförrådsanvändning, muntlig och skriftlig förmåga kopplat till lärandemål.