Lektionsplanering: Informationssökning och källkritik i Svenska
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från ett avgränsat urval av källor och presenterar informationen med egna formuleringar och ämnesspecifika ord och begrepp.
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| – Söka information i olika slags texter och källor för att svara på frågor och sammanfatta innehåll | Eleven kan med viss säkerhet söka information i olika källor och sammanfatta den med egna ord. | Eleven kan med relativt god säkerhet söka och välja information från flera olika källor och redogöra för innehåll med sina egna ord. |
| – Använda ämnesspecifika ord och begrepp i egen muntlig och skriftlig framställning | Eleven använder några ämnesspecifika ord i sin framställning. | Eleven använder flera ämnesspecifika ord och begrepp på ett passande sätt. |
| – För enkla resonemang om informationens trovärdighet och användbarhet | Eleven för enkla resonemang om informationens användbarhet. | Eleven för utvecklade resonemang kring informations användbarhet och trovärdighet. |
[Källa: Lgr22, Svenska, Åk 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till informationssökning (10 min)
- Förklara vad informationssökning innebär och varför det är viktigt.
- Visa olika källor: böcker, uppslagsverk, webbsidor, intervjuer.
- Diskutera vad som menas med avgränsat urval av källor.
- Ge exempel på ämnesspecifika begrepp som elever kan stöta på.
- Knyt till tidigare erfarenheter av att söka information.
2. Söka information i avgränsade källor (10 min)
- Visa hur man systematiskt kan söka information i en bok, en artikel och på en webbsida.
- Ge konkreta tips för att välja relevant information för en enkel frågeställning.
- Demonstrera skillnad på viktig och mindre viktig information.
- Låt eleverna prova att hitta svar på en enkel fråga i grupp.
- Sammanfatta vad gruppen hittade och hur de valde.
3. Att skriva med egna ord och använda ämnesspecifika begrepp (10 min)
- Förklara varför det är viktigt att använda egna ord när man presenterar information.
- Visa exempel på ämnesspecifika ord kopplade till ett tema (t.ex. djur eller natur i svenska).
- Öva på att omformulera meningar i par eller smågrupper.
- Ge feedback och diskutera användandet av begrepp.
- Låt eleverna träna några meningar muntligt.
4. Resonemang om informationens användbarhet (10 min)
- Definiera vad användbar information är i olika sammanhang.
- Ge exempel på hur man kan avgöra om information passar för en uppgift.
- Diskutera kort vad som kan påverka om en källa känns trovärdig.
- Eleverna får fundera och diskutera enkla resonemang i par.
- Återkoppla och sammanfatta.
5. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudmoment.
- Ställ frågor och låt eleverna ge egna exempel.
- Diskutera hur detta kan hjälpa dem i andra ämnen och vardagen.
- Ge en enkel hemuppgift att söka och sammanfatta information från en källa.
- Avsluta med att tydliggöra vikten av källkritik och beprövad information.
Ämnesinnehåll
- Informationssökningens grundprinciper: Eleverna förstår vikten av att söka i avgränsade, relevanta källor och att erbjudas metoder för systematisk sökning. Det är vanligt att elever kan blanda ihop relevanta och irrelevanta texter.
- Att omformulera med egna ord: Lär eleverna skillnaden mellan att citera och att återge i egna ord. Elever har ofta svårt att undvika kopiering.
- Användning av ämnesspecifika ord och begrepp: Eleverna introduceras till nya ord och förstår deras betydelse. Missförstånd kan uppstå om begrepp används fel.
- Resonemang om informationens användbarhet: Eleverna får träna sin förmåga att göra enkla värderingar av om informationen passar den fråga eller uppgift de ska lösa.
- Källkritisk medvetenhet: Fokus på enkla begrepp kring trovärdighet och relevans, med betoning på att inte allt som står är sant eller användbart.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Källkritik | Att granska och värdera informationens trovärdighet och relevans från olika källor. | Kommer från “källa” och “kritik” (grekiska kritikos = bedömande) |
| Informationssökning | Processen att leta fram information från olika källor för att få svar på frågor. | – |
| Ämnesspecifika begrepp | Ord eller uttryck som är typiska för ett särskilt ämne eller område. | – |
| Omformulera | Att skriva eller säga saker med egna ord istället för att kopiera ordagrant. | Från latin re-formulare = forma om |
| Relevans | Viktigheten eller betydelsen av information i ett visst sammanhang. | Från latin relevare = lyfta upp |
Diskussionsfrågor
- Hur kan du veta att en informationskälla är pålitlig? Fundera på vad som kan göra en källa felaktig och vilka konsekvenser det kan få. Tänk dig att du ska skriva en faktatext om ett djur.
- Om du hittar olika information i flera källor, hur kan du avgöra vilken du ska lita på? Diskutera varför det är viktigt att välja information noga.
- Varför är det viktigt att använda egna ord när du skriver eller berättar om något du läst? Hur kan det hjälpa dig att förstå bättre?
- Kan det finnas information som är sann men ändå inte är användbar för just din uppgift? Ge exempel och förklara.
Aktivitet
Eleverna delas in i smågrupper. Varje grupp får en enkel frågeställning (t.ex. “Vad är fotosyntes?” eller “Hur lever en varg?”). De får ett avgränsat antal källor: en kort text, ett faktablad och en webbsida (utskrivet). Gruppen ska tillsammans:
- Söka svar i källorna,
- Välja ut relevant information,
- Formulera svar med egna ord och använda några ämnesspecifika ord från texten,
- Till sist presentera muntligt sin sammanfattning för klassen.
Läraren stödjer genom handledning och hjälper eleverna att fundera över informationens användbarhet.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad betyder källkritik? | Att granska om informationen är trovärdig och användbar. |
| Varför ska du använda egna ord? | För att visa att du förstår och inte bara kopierar. |
| Ge ett exempel på en ämnesspecifik term. | Fotosyntes, verb, adjektiv (beroende på tema). |
| Vad betyder det att en källa är relevant? | Att informationen passar just för din fråga eller uppgift. |
| Hur kan du snabbt hitta information i en text? | Genom att läsa inledning och rubriker eller använda innehållsförteckning. |
| Vad gör du om källorna säger olika saker? | Fundera på vilka källor som är mest pålitliga och varför. |
| Kan du lita på all information på internet? | Nej, därför måste du värdera källan noga. |
| Hur hjälper ämnesspecifika ord dig? | De gör det lättare att förstå och använda rätt facktermer i ämnet. |
| Hur resonerar du kring informationens användbarhet? | Jag tänker på om informationen svarar på min fråga och passar till det jag ska göra. |
| Varför behöver man ibland välja bort information? | För att inte få med irrelevant eller felaktig information som kan förvirra. |
Citat
”Information är inte kunskap. Det är bara data tills du använder den.” – Albert Einstein (1941)
Detta citat visar vikten av att aktivt bearbeta information och använda egna ord för att skapa kunskap, vilket är centralt i lektionen.
”The ability to ask the right questions is more than half the battle of finding the answer.” – Thomas J. Watson (1949)
Citatet poängterar att noggrann informationssökning och källval är nycklar till att kunna skapa bra resultat av sin kunskap.