Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: 5
Prov: Lag och rätt
Syfte: Syftet med provet är att undersöka elevernas grundläggande kunskaper om lagar och rättssystemet i Sverige. Eleverna ska visa att de kan förstå och använda begrepp som lag, rättvisa, polis och domstol samt reflektera kring varför lagar behövs och vad som händer om man bryter mot dem. Provet hjälper till att bedöma elevernas faktakunskaper, begreppsförståelse och förmåga att resonera kring rätt och orätt i samhällslivet.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Lag och rätt: regler och normer i samhället, rättssäkerhet och demokratiska värden | Eleven har grundläggande kunskaper om lagar och regler och kan beskriva deras betydelse för samhället | Eleven har goda kunskaper om lagar och rättssystemet och kan förklara deras funktion och betydelse |
Faktafrågor
Antal poäng: 12
- Vad är en lag?
a) En regel som finns för att alla ska veta vad som är rätt och fel
b) En person som jobbar som polis
c) En bok med historier - Vem bestämmer lagarna i Sverige?
a) Polisen
b) Riksdagen
c) Läraren - Vad gör polisen?
a) De skriver böcker
b) De hjälper till att hålla ordning och följer upp om någon bryter mot lagen
c) De jobbar på skolan - Vad händer om man bryter mot en lag?
a) Man kan få en belöning
b) Man kan få straff, som böter eller fängelse
c) Man blir lärarens hjälpreda - Vad betyder rättvisa?
a) Att alla behandlas lika och får det de förtjänar
b) Att man får alla godis själv
c) Att man slipper göra läxor - Vad är en domstol?
a) En plats där man dömer i tvister och brott
b) En skola för polis
c) En plats där man handlar mat - Vad är en regel?
a) Något man måste följa i skolan eller hemma
b) Ett spel man spelar på datorn
c) En typ av mat - Vad är skillnaden mellan en regel och en lag?
a) Regler gäller bara i vissa grupper eller platser, lagar gäller för hela Sverige
b) Det finns ingen skillnad
c) Regler är svårare att följa än lagar - Vad gör en jurist?
a) De lagar mat
b) De hjälper till att tolka lagar och ger råd om rättsfrågor
c) De lagar bilar - Vad menas med att Sverige är en rättsstat?
a) Att alla har samma rättigheter och att lagen gäller lika för alla
b) Att man får bestämma vilka lagar man vill följa
c) Att det inte finns några lagar - Vilket är syftet med lagar?
a) Att skapa ordning och skydda människors rättigheter
b) Att göra livet svårare
c) Att hindra folk från att leka - Vem kan få hjälp av en advokat?
a) Den som är sjuk
b) Den som behöver hjälp med juridiska frågor eller rättegångar
c) Den som vill resa utomlands
Ordkollen
Antal poäng: 9
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Lag | En regel som gäller i hela landet | En skola för barn | En polisuniform |
| Rättvisa | Att alla får lika mycket godis | Att alla behandlas rättvist | Att få göra som man vill |
| Polis | En person som hjälper till att hålla ordning | En person som lagar mat | En person som säljer saker |
| Domstol | En plats där man löser tvister och brott | En sportarena | En teater |
| Straff | Något man får om man gör något olagligt | En present man får på födelsedagen | En lek man spelar med kompisar |
| Jurist | En person som arbetar med lagar och rättsfrågor | En person som spelar gitarr | En person som lagar bilar |
| Regel | Något man måste följa i skolan eller hemma | En slags mat | En typ av väder |
| Advokat | En person som hjälper till i rättegångar | En person som jobbar på posten | En person som bygger hus |
| Brott | Något man gör som är förbjudet enligt lag | En film man tittar på | Ett spel man spelar på mobilen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 9
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Varför tror du att vi behöver lagar i ett samhälle?
- Hur kan det kännas för någon som blir behandlad orättvist?
- Vad kan hända om det inte fanns några poliser?
- Beskriv ett exempel på en regel hemma eller i skolan som är viktig och varför.
- Tänk dig att en kompis har gjort något som inte är rätt, men hen säger att det var en olycka. Vad tycker du man ska göra?
Bedömning
Totalt antal poäng: 30
| Betyg | Andel rätt | Poäng |
|---|---|---|
| E | 30 % | 9 |
| D | 45 % | 14 |
| C | 60 % | 18 |
| B | 75 % | 23 |
| A | 90 % | 27 |
Poängfördelning: Faktafrågor (12 poäng), Ordkollen (9 poäng), Resonerande frågor (9 poäng). Resonerande frågor bedöms utifrån klarhet och förmåga att tänka kring rätt och orätt.
Tidsuppskattning: 30 minuter.