Ämne: Idrott och hälsa
Årskurs: 1
Planering: Veckoplanering för 35 veckor
Denna planering i Idrott och hälsa för Årskurs 1 sträcker sig över 35 veckor med en lektion per vecka på 75 minuter. Syftet är att ge eleverna en bred introduktion till grundläggande rörelseformer, motoriska färdigheter, kroppsuppfattning samt hälsa och social samvaro, i en trygg och lustfylld miljö. Planeringen bygger på centralt innehåll i Lgr22 och fokuserar på rörelseglädje, motorik och grundläggande säkerhet i olika aktiviteter.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Rörelseglädje och motorik | v. 34–41 |
2 | Leka och samspela | v. 42–49 |
3 | Kroppens funktioner | v. 50–3 |
4 | Hälsa och livsstil | v. 4–14 |
Ämnesblock 1: Rörelseglädje och motorik – Grundläggande rörelseövningar och lekfull träning i trygg miljö
Det första blocket fokuserar på att utveckla barnens grundläggande motoriska färdigheter och kroppsmedvetenhet genom lek- och rörelseaktiviteter med variation. Syftet är att väcka intresse och rörelseglädje genom enkla övningar såsom att springa, hoppa, klättra, kasta och fånga. Blocket är valt för att ge en bred fysisk grund och stimulerar barnens motoriska utveckling enligt centralt innehåll i Lgr22.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Rörelse av olika slag, till exempel gymnastik, lekar och spel samt dans. | Eleven kan delta i lekar och rörelseaktiviteter på ett säkert sätt. | Eleven visar säker kroppskontroll och kan anpassa sina rörelser efter aktiviteten. |
v. 34 – Rörelselekar och grundläggande motorik
- Lektion 1 – Introduktion till rörelse och uppvärmning: Fokus på att väcka intresse och skapa en trygg miljö.
- Lektion 2 – Enkla lekfulla rörelseövningar: springa, hoppa, krypa.
- Lektion 3 – Balansövningar: gå på linjer, stå på ett ben.
- Lektion 4 – Koordinationsövningar med boll: kasta och fånga enkla bollar.
v. 35 – Kroppsmedvetenhet och rumsuppfattning
- Lektion 5 – Rörelse i olika riktningar och nivåer.
- Lektion 6 – Rörelse till musik: enkla danser och rörelsesekvenser.
- Lektion 7 – Samarbetsövningar i par och små grupper.
- Lektion 8 – Utelek och spontan rörelse.
v. 36 – Rörelsespel och lek med regler
- Lektion 9 – Enkla bollsporter och rörelsebaserade spel.
- Lektion 10 – Lekar som tränar snabbhet och uthållighet.
- Lektion 11 – Uppmärksamhet och koncentrationsövningar i rörelse.
- Lektion 12 – Reflektion – vad tycker vi om att röra på oss?
v. 37-41 – Variation av motoriska övningar och lekar med fokus på glädje och säkerhet
Lektioner variera utifrån tidigare teman med successiv svårighetsgrad.
Ämnesblock 2: Leka och samspela – Samarbetsövningar och regler i lekfulla aktiviteter
Detta block syftar till att utveckla elevernas sociala förmågor och samspel i rörelselekar och spel. Genom regler och samarbetsövningar tränas eleverna i respekt, följsamhet och samverkan. Aktiviteternas variation stimulerar både kropp och socialt samspel, viktiga aspekter i ämnet Idrott och hälsa.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Lekar, spel och andra rörelseaktiviteter med regler som tränar samarbete och ansvarstagande. | Eleven deltar i lekar och följer enkla regler med vuxenstöd. | Eleven följer lekens regler och visar hänsyn till andra vid samspel. |
v. 42–49 – Lek och samarbete
- Lektioner med olika lekar och spel som kräver samarbete och kommunikation.
- Fokus på att lyssna, ta ansvar och visa hänsyn.
- Övningar för att träna turordning och följande av regler.
Ämnesblock 3: Kroppens funktioner – Kännedom om kropp och rörelse
Detta block handlar om att barnen utvecklar grundläggande förståelse för kroppen, kroppsdelar och rörelsers betydelse för hälsa och välmående. Det skapar en koppling mellan fysisk aktivitet och förståelse för kroppens funktion.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Kroppens kroppsdelar och deras funktioner samt enkla hur kroppen kan röra sig. | Eleven kan med stöd namnge några kroppsdelar och utföra rörelser. | Eleven namnger kroppsdelar och kan förklara enkla samband mellan rörelse och hälsa. |
v. 50–3 – Kroppsuppfattning och rörelseövningar
- Lektioner med fokus på att känna och namnge kroppens delar.
- Rörlighetsövningar och enkla ergonomiska tips.
- Diskussion om varför rörelse är bra för kroppen.
Ämnesblock 4: Hälsa och livsstil – Enkla hälsovanor och glädje i rörelse
Det fjärde blocket syftar till att ge eleverna en tidig förståelse för hur fysisk aktivitet påverkar hälsa och välbefinnande. Glädje i rörelse och vanor kring hälsa introduceras på ett lekfullt och positivt sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Vardagliga hälsovanor kopplade till fysisk aktivitet och rörelseglädje. | Eleven visar nyfikenhet på rörelse och kan delta i aktiviteter. | Eleven visar intresse för att leva hälsosamt och kan beskriva enkla samband mellan aktivitet och hälsa. |
v. 4–14 – Hälsosamma vanor och rörelseglädje
- Lektioner kring vikten av att röra på sig för kroppen och sinnet.
- Enkla aktiviteter som promenerar, dansar och leker.
- Samtal om goda vanor kring sömn, mat och vila.
Detaljerad lektionsplanering – Lektion 4: Utelek och spontan rörelse (75 minuter)
Denna lektion är en del av ämnesblock 1: Rörelseglädje och motorik. Syftet är att ge eleverna möjlighet att fritt och spontant röra sig utomhus för att utveckla motorik, kroppskännedom och rörelseglädje i en naturlig miljö. Lektionen fokuserar på samspel, enkel motorik och att uppmuntra nyfikenhet på olika rörelseformer.
Lektionens innehåll
1. Uppvärmning (ca 15 minuter)
- Samling och kort gemensam aktivitet för att väcka kroppen, till exempel ”Följa John” där eleverna imiterar rörelser som att hoppa, springa på stället, klappa händer.
- Enkel rörlighetsövning för att mjuka upp leder och muskler.
- Kort presentation av dagens fria utelek och vad eleverna kan göra.
2. Huvudaktivitet – Utelek och spontan rörelse (ca 50 minuter)
- Eleverna får röra sig fritt i det tillgängliga uteområdet, uppmuntras att utforska, springa, hoppa, klättra och leka tillsammans.
- Vuxna observerar och stöttar eleverna, uppmuntrar varierade rörelser och samspel.
- Läraren introducerar gärna enkla lekar eller rörelseutmaningar, t.ex. stafetter, hinderbana, eller att samla föremål, men huvudfokus är spontan rörelse och glädje i rörelse.
- Säkerhetsaspekter poängteras för att skapa trygghet.
3. Nedvarvning och reflektion (ca 10 minuter)
- Samla eleverna, varva ner med lugnare rörelser, t.ex. gå på stället eller stretching.
- Kort samtal om vad eleverna tyckte var roligast att göra.
- Uppmuntra eleverna att berätta vad de gillar med att röra på sig ute.