Ämne: Engelska
Årskurs: 8
Veckoplanering
Den här planeringen är anpassad för elever i årskurs 8 med behov av stöd i engelska, men med lite högre ambitionsnivå än tidigare. Fokus ligger på att utveckla ett mer avancerat ordförråd, introducera enklare grammatiska strukturer och träna på lite längre meningar och dialoger. Planeringen innehåller varierade övningar med balans mellan muntliga övningar, skrivuppgifter och bildstöd för att underlätta förståelse och kommunikation.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Utökat ordförråd och enklare grammatik med fokus på kommunikation | v. 1–2 |
Ämnesblock 1: Utökat ordförråd och enklare grammatik med fokus på kommunikation
I detta block byggs ordförrådet ut med nya teman och enklare grammatiska former såsom prepositioner, presens av verb och enkla adjektiv. Eleverna tränar på att förstå och använda längre meningar i både skrift och tal, med stöd av bilder och exempelmeningar. Fokus ligger på vardagliga situationer för att göra språket användbart.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Ord, begrepp och fraser för att förstå och uttrycka sig i olika situationer | Eleven kan förstå och använda välbekanta ord och fraser vid enkla kommunikationssituationer. | Eleven kan förstå och använda ett varierat urval av ord och fraser i olika sammanhang. |
Grundläggande grammatiska strukturer i tal och skrift, såsom presens och prepositioner | Eleven kan använda enkla meningar och grundläggande grammatiska strukturer med stöd. | Eleven kan använda enkla meningar och relativt säker grammatik i tal och skrift. |
Strategier för att förstå talad och skriven engelska | Eleven kan med stöd följa enkla instruktioner och meddelanden. | Eleven kan följa enkla instruktioner och meddelanden utan stöd. |
Källa: Lgr22, Engelska, Åk 7-9
v. 1
Lektion 1 (50 min) – Ordförråd kring familj, färger, siffror samt enkel presens
Material: Bildkort/presentation med ord om familj, färger, siffror, plus enkla verb i presens (t.ex. be, have, like).
Mål: Eleverna ska kunna identifiera och uttala ord samt använda enkla verb i presens i meningar.
- Introducera ordförråd med bilder. (15 min)
- Träna uttal och bygga enkla meningar, t.ex. ”I have a sister.”, ”He likes blue.” (15 min)
- Muntlig övning i par där elever beskriver familjemedlemmar med hjälp av meningar. (15 min)
- Skrivuppgift: Skriv 3–5 enkla meningar om sin egen familj med hjälp av modellsatser och ordlista. (5 min)
Lektion 2 (50 min) – Adjektiv och enkla frågor med prepositioner
Material: Bilder som visar färger, storlek, plats; frågor med prepositioner (in, on, under).
Mål: Att eleverna ska förstå och använda enkla adjektiv och prepositioner i tal och skrift.
- Introducera adjektiv kopplat till färger, storlek, och enkla prepositioner med bilder. (15 min)
- Praktisk övning: Beskriva var saker finns med prepositioner, t.ex. ”The book is on the table.” (15 min)
- Muntliga frågor i par med enkla adjektiv och prepositioner, t.ex. ”Where is the ball?” (10 min)
- Skrivuppgift: Fyll i meningar med adjektiv och prepositioner. (10 min)
v. 2
Lektion 3 (50 min) – Ordförråd kring mat, kläder, skolämnen och simple present
Material: Bildkort med mat, kläder och skolämnen, arbetsblad med meningar i simple present.
Mål: Att eleverna ska kunna använda ordförråd och verb i presens för att uttrycka egna preferenser och beskrivningar.
- Presentera temats ordförråd med bilder och uttal. (10 min)
- Gå igenom simple present-form för vanliga verb som ”like”, ”have”, ”go”. (10 min)
- Skriftlig övning: Skriv meningar om vad de gillar och har, t.ex. ”I like apples.”, ”She has a red jacket.” (15 min)
- Muntlig övning: I par samtalar de om favoriter och vad de har med stöd av bilder och ordlistor. (15 min)
Lektion 4 (50 min) – Enkla dialoger, rollspel och reflektion
Material: Rollspelskort, bildstöd, skrivframställningsmallar.
Mål: Träna eleverna på att samtala med enklare meningar och grammatik i vardagliga situationer.
- Genomgång av enkla dialoger med fokus på verb i presens och adjektiv. (15 min)
- Rollspel i par, t.ex. presentation, fråga om favoritsaker, beskriva familj och skola. (20 min)
- Skrivuppgift: Elever skriver korta dialoger eller meningar inspirerade av rollspelen. (10 min)
- Avslutande reflektion: Elever berättar något de lärt sig och vad de tycker är roligt/svårt. (5 min)