Ämne: Religion
Årskurs: 6
Veckoplanering
Denna planering i Religion för Årskurs 6 fokuserar på hinduism och buddhism med särskilt fokus på symboler, heliga skrifter, viktiga gudar, byggnader/heliga platser, traditioner, högtider och centrala tankegångar. Planeringen består av fyra lektioner med olika teman och en avslutande femte lektion för ett förhör som kan användas för bedömning.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion och symboler | v. 1 |
2 | Heliga skrifter och gudar | v. 1 |
3 | Heliga platser, traditioner och högtider | v. 2 |
4 | Centrala tankegångar i hinduism och buddhism | v. 2 |
5 | Förhör och bedömning | v. 3 |
Ämnesblock 1: Introduktion till hinduism och buddhism med fokus på symboler
Detta block ger eleverna en grundläggande introduktion till hinduism och buddhism, med särskild betoning på viktiga symboler som används inom religionerna. Genom att lära sig förstå symbolernas betydelse ges en första inblick i religionernas helhet och hur de uttrycks visuellt.
Betygskriterier handlar om att eleven kan identifiera och beskriva några symboler och deras betydelse samt använda begrepp med viss säkerhet i beskrivningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Religiösa traditioner och uttrycksformer i vardagen | Eleven kan nämna och i huvudsak beskriva centrala symboler. | Eleven kan beskriva betydelsen av symboler och ge exempel. |
[Lgr22, Religion, Åk 4-6]
v. 1 – Lektion 1: Introduktion och symboler (datum)
- Genomgång av grundläggande fakta om hinduism och buddhism: vad är religionerna och var praktiseras de?
- Presentation och diskussion om viktiga symboler (t.ex. lotusen, hjulet, om-symbolen).
- Övning: Eleverna får i grupper rita och para ihop symboler med deras betydelse.
v. 1 – Lektion 2: Symboler i kontext (datum)
- Fördjupning i symbolernas användning i tempel, högtider och vardagsliv.
- Film eller bildpresentation: Exempel på symboler i tempel och ritualer.
- Diskussion: Vilken funktion har symboler i religionerna?
Ämnesblock 2: Heliga skrifter och viktiga gudar inom hinduism och buddhism
I det här blocket studeras de heliga skrifterna och några centrala gudar och gestalter inom hinduism och buddhism. Fokus ligger på att förstå deras roll i religionernas lära och tradition.
Betygskriterierna är att eleven kan beskriva några skrifter och gudar samt ge enkla exempel på deras betydelse.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Heliga skrifter och berättelser om gudar och gestalter | Eleven kan nämna några heliga skrifter och gudar. | Eleven kan ge enkla beskrivningar av skrifter och gudars roller. |
[Lgr22, Religion, Åk 4-6]
v. 1 – Lektion 3: Heliga skrifter och gudar (datum)
- Presentation av viktiga skrifter som Veda och Tripitaka samt deras innehåll.
- Genomgång av viktiga gudar som Shiva, Vishnu, Buddha och bodhisattvor.
- Grupparbeten: En kort presentation av en vald gud eller skrift.
Ämnesblock 3: Heliga byggnader, platser, traditioner och högtider
Detta block handlar om de platser och högtider som är viktiga inom hinduism och buddhism samt traditioner kopplade till dessa. Eleverna får kunskap om hur religionerna praktiseras i vardagen och under festliga tillfällen.
Betygskriterier fokuserar på att eleven kan beskriva ett urval av platser och högtider och förklara deras betydelse.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Byggnader, platser och högtider samt deras betydelse | Eleven kan nämna några byggnader, platser och högtider. | Eleven kan beskriva betydelsen av platser och högtider. |
[Lgr22, Religion, Åk 4-6]
v. 2 – Lektion 6: Heliga platser och byggnader (datum)
- Genomgång av tempel, pilgrimsmål (t.ex. Varanasi, Bodh Gaya) och deras betydelse.
- Diskussion: Varför är vissa platser heliga?
v. 2 – Lektion 7: Traditioner och högtider (datum)
- Presentation av viktiga högtider som Diwali och Vesak.
- Samtalsövning: Hur firas högtiderna och varför?
Ämnesblock 4: Centrala tankegångar i hinduism och buddhism
I detta block koncentreras arbetet på religionernas grundläggande idéer och tankegångar, såsom karma, återfödelse, nirvana och dharma, som är centrala för förståelsen av religionernas filosofi.
Betygskriterierna innebär att eleven kan förklara dessa begrepp på ett enkelt sätt och relatera dem till religionernas levnadssätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Grundläggande idéer och tankegångar, som karma och återfödelse | Eleven kan ge enkla förklaringar av centrala tankegångar. | Eleven kan förklara tankegångarna med samband till deras liv. |
[Lgr22, Religion, Åk 4-6]
v. 2 – Lektion 8: Centrala tankegångar inom hinduism och buddhism (datum)
- Genomgång av karma, dharma, återfödelse och nirvana.
- Diskussion: Vad innebär de för människors sätt att leva?
- Gruppövning: Eleverna diskuterar och sammanfattar begreppen i egna ord.
Ämnesblock 5: Förhör och bedömning
Det sista blocket består av ett förhör som bedömer elevernas kunskaper om hinduism och buddhism i de områden som täckts under lektionerna. Förhöret kan innehålla olika typer av frågor, till exempel flervalsfrågor, kortsvarsfrågor och begreppsförklaringar. Det ger möjligheten att bedöma kunskapsnivån och följa upp betygskriterier.
v. 3 – Lektion 9: Förhör (datum)
- Förhör som omfattar symboler, skrifter, gudar, byggnader, högtider och tankegångar.
- Kort återkoppling och möjlighet för eleverna att ställa frågor.