Årskurs: Gymnasiet årskurs 3

Ämne: Sociologi

Veckoplanering: Hotet från incels ur ett sociologiskt perspektiv

Den här planeringen syftar till att ge elever i gymnasiets årskurs 3 en förståelse för sociologiska teorier och begrepp, med fokus på hur hotet från incels kan förklaras och förstås ur ett samhällsperspektiv. Genom att analysera detta fenomen utifrån sociologiska perspektiv utvecklar eleverna förmågan att koppla samhällsfenomen till teoretiska modeller och ökar sin kritiska förståelse för sociala grupper och maktstrukturer.

BlockTemaVeckor
1Introduktion till sociologiska teorier och begreppv. 2 (lektion 1)
2Incels och samhällsperspektiv – analys och förståelsev. 2 (lektion 2)

Ämnesblock 1: Introduktion till sociologiska teorier och begrepp för att analysera sociala grupper och makt

Det här blocket introducerar centrala sociologiska teorier och begrepp som sociala normer, socialisation, makt, kön och identitet. Syftet är att skapa en grundläggande förståelse för hur sociologiska perspektiv hjälper till att analysera sociala grupper och fenomen. Detta ger eleverna verktyg för att senare kunna analysera incels och deras roll i samhället.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Sociologins begrepp och teorier, inklusive sociala normer och maktstrukturer, kön och identitetEleven redogör för sociologiska begrepp och enkla samband inom sociologin.Eleven förklarar och använder sociologiska begrepp i analyser med viss nyansering och sammanhang.

Källa: Gy11, Sociologi, årskurs 3

v. 2 – Lektion 1 (75 minuter)

  • Introduktion till sociologiska begrepp som sociala normer, socialisation, makt, genus och identitet
  • Diskussion om sociala grupper och hur de skapas och upprätthålls
  • Övning i att analysera vardagliga exempel för att identifiera sociologiska mekanismer
  • Koppling till hur detta ger verktyg att förstå grupper som incels ur ett sociologiskt perspektiv

Ämnesblock 2: Hotet från incels – att förstå ur ett samhällsperspektiv med sociologiska analyser

Det andra blocket fokuserar på incels som socialt fenomen och hot, och hur detta kan förstås med sociologiska verktyg och teorier. Här går eleverna djupare in i maktstrukturer, socialisering, maskulinitet och marginalisering. Syftet är att belysa hur samhälleliga och kulturella faktorer samverkar för att forma denna grupp och dess uttryck.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Användning av sociologiska teorier för att analysera sociala problem och grupperEleven redogör för sociala problem och kan förenklat förklara orsaker och konsekvenser.Eleven förklarar sociala problem med hjälp av sociologiska teorier och visar på orsakssamband och konsekvenser.

Källa: Gy11, Sociologi, årskurs 3

v. 2 – Lektion 2 (75 minuter)

  • Presentation av fenomenet incels – bakgrund, definition och samhällsproblem
  • Analys av incels utifrån sociala normer, maskulinitet, och maktstrukturer
  • Diskussion om marginalisering, social frustration och identitetskriser
  • Exempel på sociologiska teorier för att förstå incels:
    • Sociala normer och könsroller: incels reagerar på rådande normer om maskulinitet och sexualitet
    • Socialisation och identitet: hur sociala miljöer kan forma alienation och radikalisering
    • Makt och marginalisering: erfarenheter av social utanförskap och maktlöshet
    • Stämplingsteorin: social stigmatisering förstärker utanförskap
    • Strain-teorin: krock mellan individuella mål och samhälleliga möjligheter
  • Grupparbete med case-studier och analys utifrån dessa teorier
  • Diskussion om möjliga motverkande åtgärder och lösningar