Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Matematik. Allmänt, hela kursplanen. [Åk 6]

Ämne: Matematik

Årskurs: 6

Tema: Allmänt, hela kursplanen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor i matematik utifrån Lgr22 för årskurs 6. Provet testar grundläggande färdigheter inom taluppfattning, algebra, geometri, mätning, sannolikhet och statistik, samt problemlösning och resonemang. Genom att täcka hela den centrala kursplanen får läraren en helhetsbild av elevens matematiska förståelse och kan identifiera både styrkor och utvecklingsområden.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Taluppfattning och tals användning Eleven kan använda och beskriva talområden och positionssystem på ett enkelt sätt Eleven har god säkerhet i att använda och beskriva talområden och positionssystem
Algebra och aritmetik Eleven kan utföra beräkningar med naturliga tal och enkla algebraiska uttryck Eleven kan utföra beräkningar med olika tal och algebraiska uttryck med viss säkerhet
Geometri Eleven kan känna igen och beskriva geometriska former och använda enkla egenskaper Eleven kan använda geometriska begrepp och metoder för att lösa problem
Mätning och enheter Eleven kan mäta och använda vanliga enheter med enkel metod Eleven kan göra beräkningar med olika enheter och omvandlingar
Sannolikhet och statistik Eleven kan samla in, organisera och tolka data på ett enkelt sätt Eleven kan använda statistiska metoder för att analysera data och dra slutsatser
Problemlösning och resonemang Eleven kan lösa enkla matematiska problem med en viss handledning Eleven kan lösa problem med viss självständighet och motivera sina lösningar

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 24

  1. Vad är värdet av talet 7 234?
    a) 7 234
    b) 7 243
    c) 7 324
    d) 7 432
  2. Vilket är det minsta primtalet?
    a) 1
    b) 2
    c) 3
    d) 5
  3. Beräkna 5 × 7.
    a) 12
    b) 35
    c) 25
    d) 57
  4. Förenkla uttrycket: 3 + 5 – 2.
    a) 10
    b) 6
    c) 8
    d) 5
  5. Rita en triangel och namnge dess hörn. (Fråga kräver ritning)
  6. Hur många centimeter är 1 meter?
    a) 10
    b) 100
    c) 1000
    d) 1
  7. Om du kastar en vanlig sexsidig tärning, vad är sannolikheten att få en 6?
    a) 1/2
    b) 1/3
    c) 1/6
    d) 1/12
  8. Vad heter den linje som delar en figur i två lika delar?
    a) Diagonal
    b) Symmetrilinje
    c) Rand
    d) Bas
  9. Vad är medelvärdet av talen 3, 4 och 5?
    a) 3
    b) 4
    c) 5
    d) 12
  10. Vilket tal är störst: 0,75 eller 3/4?
    a) 0,75
    b) 3/4
    c) De är lika stora
    d) Ingen av dem
  11. Skriv talet 4 506 i ord.
  12. Hur många grader är en rät vinkel?
  13. Beräkna omkretsen av en rektangel med sidorna 5 cm och 7 cm.
  14. Förenkla uttrycket: 2 × (3 + 4).
  15. Vilket är det dubbla av 9?
  16. Om en bok kostar 45 kr och du har 100 kr, hur mycket pengar har du kvar efter att du köpt boken?
  17. Vad kallas en figur med sex hörn?
  18. Beräkna arean av en kvadrat med sidan 4 cm.

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Primtal Ett tal som är delbart med sig själv och 1 Ett tal som är delbart med 2 Ett tal som bara är delbart med 3
Faktor Ett tal som multipliceras för att få ett annat tal En geometrisk figur Ett annat ord för summa
Rät vinkel En vinkel på 180 grader En vinkel på 90 grader En vinkel som är mindre än 90 grader
Area Mängden yta på en figur Längden av en figur Antalet hörn på en figur
Multiplikation Att dela ett tal i lika stora delar Att addera samma tal flera gånger Att subtrahera två tal
Procent En del av hundra Ett decimaltal Ett heltal
Omkrets Längden runt en figur Arean av en figur Antalet sidor på en figur
Bråk Ett tal som anger en del av en helhet Ett heltal En geometrisk form
Median Det mittersta värdet i en talserie Medelvärdet av talen Det största värdet i serien
Variabel Ett okänt tal som kan ändras Ett fast tal En formel
Symmetri När en figur kan delas i två lika delar När en figur är ojämn När en figur har olika färger
Sannolikhet Hur troligt det är att något händer Ett slumpmässigt tal En matematisk formel

Resonerande frågor

Antal poäng: 24

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.

  • Förklara hur du kan räkna ut arean av en triangel. Ge exempel.
  • En rektangel har en omkrets på 24 cm. Om ena sidan är 5 cm, hur lång är den andra sidan? Motivera hur du tänker.
  • Varför är det viktigt att kunna omvandla enheter, till exempel från meter till centimeter? Ge ett exempel från vardagen.
  • Hur kan du använda sannolikhet för att förutse resultatet av ett tärningskast?
  • Tänk dig att du har 20 kr och vill köpa två saker som kostar 8 kr respektive 15 kr. Hur kan du lösa problemet för att ta reda på om du har tillräckligt med pengar? Diskutera vad som händer om du måste välja.

Bedömning

Totalt antal poäng: 60

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 18
D 45 % 27
C 60 % 36
B 75 % 45
A 90 % 54

Faktafrågor och Ordkollen är vardera 36 poäng sammanlagt, resonerande frågor 24 poäng. Resonerande frågor ger fler poäng per fråga eftersom de kräver utvecklade svar.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp