[Planering]. Bild och form. Bildskapande och färglära med kreativa tekniker. (18 v.). [Åk 1]

Ärskurs: 1

Ämne: Bild och form

Tidsperiod: 18 veckor

Block Tema Veckor
1 Introduktion till bildskapande v. 1–4
2 Färglära och olika tekniker v. 5–8
3 Former och mönster v. 9–12
4 Berättande bilder och uttryck v. 13–16
5 Avslutande projekt och reflektion v. 17–18

Ämnesblock 1: Introduktion till bildskapande och grundläggande tekniker med praktiska övningar

Det första blocket fokuserar på att eleverna ska bekanta sig med olika material som pennor, färger, papper och lim. Genom enkla användarvänliga övningar får eleverna prova grundläggande tekniker som teckning, målning och collage. Till exempel kan eleverna skapa enkla bilder med inspiration från sin vardag, som att måla sin familj eller en favoritplats.

Det praktiska arbetet syftar till att utveckla motorik, känsla för färg och form samt elevens förmåga att uttrycka sig visuellt.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Enkla tekniker för bildframställning, till exempel teckning, måleri och collage. Eleven kan skapa bilder med olika tekniker och material. Eleven kan med viss säkerhet skapa bilder med olika tekniker och material.
Enkel användning av färg, form och symboler i bilder. Eleven kan medverka i att skapa bilder där färg och form används på ett sätt som är begripligt. Eleven kan skapa bilder där färg och form används på ett medvetet sätt för att uttrycka en idé.

Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3

v. 1 (1/1–7/1)

  • Lektion 1 – Utforska pennor och färger: Eleverna testar att rita enkla former som cirklar och streck för att öva motorik och bli bekanta med verktyg.
  • Lektion 2 – Skapa en familjebild: Eleverna ritar eller målar en bild av sin familj med enkla former och färger.
  • [Ingen lektion v. 2, halvklass varannan vecka]

v. 3 (15/1–21/1)

  • Lektion 3 – Måla med vattenfärg: Eleverna provar att måla himmel och mark med olika färger och penseldrag för att tränas i färg och struktur.
  • Lektion 4 – Collage av favoritdjur: Eleverna klipper ut enkla djurdelar från färgat papper och sätter ihop till en bild.

Ämnesblock 2: Färglära och olika tekniker med praktiska färgövningar

Eleverna introduceras till grundläggande färglära genom praktiska övningar i färgblandning och måleri. De får lära sig om primära och sekundära färger genom att blanda vattenfärger och skapa egna färgkartor. Lektionerna ger också möjlighet att kombinera olika tekniker, som att måla och limma in papper.

Detta uppmuntrar finmotorik och kreativitet, samt fördjupad förståelse för färg och visuellt uttryck.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Grundläggande färglära, till exempel primära och sekundära färger. Eleven kan använda färger på ett enkelt sätt i bilder. Eleven kan med viss säkerhet använda färger och färgblandningar i bilder.
Blandtekniker i bildskapande. Eleven kan medverka i arbeten med olika tekniker för bildframställning. Eleven kan använda olika tekniker på ett medvetet sätt i bildframställning.

Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3

v. 5 (29/1–4/2)

  • Lektion 5 – Blanda färger: Eleverna provar att blanda primära färger för att skapa nya färger i ett färghjul.
  • [Ingen lektion v. 6, halvklass varannan vecka]

v. 7 (12/2–18/2)

  • Lektion 6 – Måla ett färgglatt landskap: Använda blandteknik med både vattenfärg och papper.
  • Lektion 7 – Skapa enkla mönster med färg: Eleverna använder fingrar och penslar för att göra prickar och streck i olika färger.

v. 8 (19/2–25/2)

  • Lektion 8 – Bild med flera tekniker: Kombinera måleri och collage i en fri kreativ bild.

Ämnesblock 3: Former och mönster med skapande övningar

Här lär sig eleverna grundläggande former och symmetri. Genom att skapa enkla mönster med klipp, lim och måleri får de öva på formigenkänning och design. Praktiska övningar kan vara att rita med hjälp av mallar, skapa mönster med stämplar eller att limma symmetriska bilder.

Det stärker förståelsen för visuella strukturer samt koncentration och kreativ problemlösning.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Enkla geometriska former och mönster i bildskapande. Eleven kan skapa enkla bilder med olika former och mönster. Eleven kan skapa bilder med olika former och mönster på ett medvetet sätt.
Begrepp som symmetri och mönster. Eleven kan medverka i att skapa symmetriska och mönstrade bilder. Eleven kan skapa bilder med symmetri och mönster med viss säkerhet.

Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3

v. 9 (26/2–3/3)

  • Lektion 9 – Lär känna former: Eleverna ritar cirklar, trianglar och fyrkanter med hjälp av mallar.
  • [Ingen lektion v. 10, halvklass varannan vecka]

v. 11 (12/3–18/3)

  • Lektion 10 – Skapa mönster med stämplar: Eleverna gör mönster med hjälp av styrofoamstämplar och färg.
  • Lektion 11 – Symmetri i bild: Eleverna viker papper och målar spegelvända mönster.

v. 12 (19/3–25/3)

  • Lektion 12 – Kombinera former: Göra ett eget bildprojekt med olika former och mönster.

Ämnesblock 4: Berättande bilder och uttryck med kreativa uppgifter

Eleverna får arbeta med att skapa bilder som förmedlar en enkel berättelse eller känsla. De använder symboler och färger för att uttrycka sina tankar, till exempel en glad eller ledsen bild. Uppgifter kan vara att rita en serie med tre bilder som berättar en liten historia eller att måla känslolandskap.

Det främjar elevens förmåga att kommunicera visuellt och utveckla det personliga uttrycket.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Enkla bilder som berättar en historia eller uttrycker känslor. Eleven kan skapa bilder med en enkel berättande funktion. Eleven kan skapa bilder som med viss säkerhet uttrycker en berättelse eller känsla.
Användning av färg och symboler för att förstärka budskapet. Eleven kan medverka i att använda enkla symboler och färg för att förmedla ett budskap. Eleven kan använda färg och symboler på ett medvetet sätt för att förstärka ett budskap.

Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3

v. 13 (26/3–1/4)

  • Lektion 13 – Skapa en bildserie: Eleverna gör tre bilder som tillsammans berättar en enkel historia.
  • [Ingen lektion v. 14, halvklass varannan vecka]

v. 15 (9/4–15/4)

  • Lektion 14 – Måla känslor: Eleverna får välja färger och former för att måla hur de känner sig idag.
  • Lektion 15 – Gruppdiskussion om bilder: Eleverna pratar om sina bilder och vad de vill förmedla.

v. 16 (16/4–22/4)

  • Lektion 16 – Presentation och reflektion: Eleverna visar sina bilder och berättar om sina val.

Ämnesblock 5: Avslutande projekt och reflektion med visning

Det sista blocket innehåller ett avslutande projekt där eleverna får använda flera tekniker och uttrycka sina idéer fritt. De planerar sitt projekt med stöd från läraren och genomför det under de sista lektionerna. Avslutningsvis reflekterar de kring sin utveckling och presenterar sina arbeten för klassen.

Det ger eleverna möjlighet att sammanfatta och visa sina lärdomar samt träna muntlig framställning.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Bildprojekt där eleverna får skapa egna bilder med olika tekniker. Eleven kan skapa bilder med olika tekniker och uttrycka enkla idéer. Eleven kan skapa bilder med olika tekniker och uttrycka idéer med viss säkerhet.
Enkla muntliga presentationer och egna omdömen om bildskapande. Eleven kan ge enkla omdömen om sitt eget och andras bildskapande. Eleven kan ge utvecklade omdömen om sitt eget och andras bildskapande.

Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3

v. 17 (23/4–29/4)

  • Lektion 17 – Planera ett eget bildprojekt: Eleverna skissar idéer och väljer tekniker.
  • [Ingen lektion v. 18, halvklass varannan vecka]

v. 19 (7/5–13/5) (extra vecka efter 18 veckor, kan användas som förlängning)

  • Lektion 18 – Genomför bildprojekt och utställning: Eleverna skapar och visar sina bilder för varandra.

Modern Tillbaka-knapp