[Planering]. Svenska som andraspråk 1. Argumenterande och resonerande texter samt språklig variation och bokläsning. (20 v.). [Gymnasiet]

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Årskurs: Gymnasiet

Årsplanering

Denna årsplanering för Svenska som andraspråk 1 på gymnasiet fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att skriva och framföra argumenterande och resonerande texter samt att arbeta med språklig variation med särskild uppmärksamhet på modersmålets betydelse. Dessutom ingår bokläsning med ett avslutande bokprov för att stärka läsförståelse och muntlig framställning.

Block Tema Veckor
1 Introduktion till argumenterande text och tal v. 34–39
2 Resonerande text och analys v. 40–45
3 Språklig variation med modersmålets roll v. 46–50
4 Bokläsning och förberedelse inför bokprov v. 51–7 (årsskifte)
5 Bokprov och muntligt framträdande v. 8–10

Ämnesblock 1: Introduktion till argumenterande text och tal, grunder och struktur

Det första ämnesblocket syftar till att introducera eleverna till genren argumenterande text och muntligt framförande. Fokus ligger på att förstå struktur, syfte och språkbruk i argumenterande texter samt att träna tal och mottagaranpassning. Detta block är valt för att ge en stabil grund i att uttrycka och försvara åsikter, vilket är centralt i kursens innehåll.

Betygskriterierna för detta block fokuserar på förmågan att formulera egna åsikter tydligt och att använda olika uttrycksmedel för att övertyga en mottagare.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att formulera och framföra argumenterande texter och tal, anpassade efter syfte och mottagare Eleven kan formulera och framföra enkla argumenterande texter och tal med viss anpassning. Eleven formulerar och framföra utvecklade argumenterande texter och tal med god anpassning.

[Läroplan Gymnasieskolan Gy11, Svenska som andraspråk 1]

v. 34 – Introduktion till argumenterande texter och tal (23/8-29/8)

  • Lektion 1 – Genomgång av argumenterande texttyp: struktur och syfte.
  • Lektion 2 – Talövning: introducera ett enkelt ämne, träna på uttryck och mottagaranpassning.
  • Lektion 3 – Analysera exempeltexter med fokus på argumentation.
  • Lektion 4 – Elevövningar i mindre grupper: framföra egna korta argumenterande anföranden.

v. 35 – Att skriva argumenterande texter (30/8-5/9)

  • Lektion 1 – Planering och disposition av argumenterande text.
  • Lektion 2 – Skriva en första version med hjälp av mallar och instruktioner.
  • Lektion 3 – Peer-review: ge och få feedback på texter.
  • Lektion 4 – Bearbeta text utifrån feedback.

v. 36 – Muntlig argumentation och retorik (6/9-12/9)

  • Lektion 1 – Grundläggande retoriska verktyg.
  • Lektion 2 – Övningar i att övertyga och påverka i tal.
  • Lektion 3 – Framför egna tal inför grupp.
  • Lektion 4 – Feedback och förbättring.

v. 37–39 – Fördjupning och redovisning (13/9-3/10)

  • Lektion 1–8 – Eleverna arbetar med längre argumenterande texter och förbereder muntliga presentationer.
  • Möjlighet till diskussion och analys av olika argumentationsstrategier.

Ämnesblock 2: Resonerande text och textanalys med fokus på att utveckla komplexitet

Det andra blocket fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att skriva resonerande texter där de kan diskutera olika perspektiv och nyansera sitt språk. Analys av text och argument understryker den kritiska förmågan. Detta block bidrar till att bredda skrivkompetensen och koppla språkbruk till tänkande.

Betygskriterierna för blocket belyser förmågan att presentera och analysera komplexa tankegångar.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att skriva och analysera resonerande texter med flera perspektiv Eleven skriver enkla resonerande texter med viss struktur. Eleven skriver utvecklade resonerande texter med god struktur och nyansering.

[Läroplan Gymnasieskolan Gy11, Svenska som andraspråk 1]

v. 40 – Inledning till resonerande text (4/10-10/10)

  • Lektion 1 – Genomgång av resonerande text och skillnad från argumenterande text.
  • Lektion 2 – Övningar i att formulera tes och motargument.
  • Lektion 3 – Textanalys: identifiera olika ståndpunkter i exempeltexter.
  • Lektion 4 – Diskussion i grupp.

v. 41–45 – Skrivprocess och textanalys (11/10-14/11)

  • Lektion 1–10 – Arbeta med planering, skrivning, och bearbetning av resonerande texter.
  • Övningar i att variera språk och faktainkludering.
  • Individuell handledning och peer feedback.

Ämnesblock 3: Språklig variation med fokus på modersmålets påverkan

I detta block undersöks språklig variation och hur modersmålet kan påverka svenskan som andraspråk. Eleverna får möjlighet att reflektera över språkbruk och dialektala skillnader, vilket stärker medvetenhet och språklig säkerhet.

Betygskriterier handlar om att kunna jämföra och resonera kring språkliga skillnader och likheter.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Språklig variation och modersmålets roll i språkinlärningen Eleven kan beskriva enkla skillnader mellan svenska och modersmål. Eleven kan på ett utvecklat sätt resonera om språklig variation och påverkan.

[Läroplan Gymnasieskolan Gy11, Svenska som andraspråk 1]

v. 46 – Introduktion till språklig variation och modersmål (14/11-20/11)

  • Lektion 1 – Genomgång av språklig variation i svenska.
  • Lektion 2 – Diskussion om modersmålets betydelse för språkinlärning.
  • Lektion 3 – Jämförelser mellan svenska och modersmål i smågrupper.
  • Lektion 4 – Reflektionsuppgift skriftligt.

v. 47–50 – Fördjupning och praktiska övningar (21/11-18/12)

  • Lektion 1–8 – Språkövningar med fokus på uttal, grammatik och ordförråd.
  • Seminarier om språkliga skillnader och kulturella uttryck.

Ämnesblock 4: Bokläsning och förberedelse inför bokprov

Det fjärde blocket fokuserar på bokläsning där eleverna väljer en bok att läsa under en längre period. Fokus ligger på läsförståelse, språkanalys och förberedelse inför ett avslutande bokprov. Detta bidrar till att stärka språkliga färdigheter och motivation till själständigt läsande.

Betygskriterier relaterar till läsförståelse och muntlig presentation.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Läsning och muntlig presentation av skönlitteratur Eleven kan återge enkelt innehåll och göra enkla muntliga presentationer. Eleven kan göra utvecklade sammanfattningar och muntliga presentationer med god flyt.

[Läroplan Gymnasieskolan Gy11, Svenska som andraspråk 1]

v. 51–7 – Bokläsning och textdiskussion (19/12-15/2)

  • Självständig läsning av vald bok.
  • Skriftliga reflektioner och mindre textanalyser.
  • Gruppdiskussioner kring handling och språk.

Ämnesblock 5: Bokprov och muntligt framträdande

Det avslutande blocket genomförs med ett skriftligt bokprov och muntliga presentationer baserade på boken. Fokus ligger på att sammanfatta berättelsen och uttrycka egna tankar om innehållet.

Betygskriterierna för detta block utvärderar både textförståelse och muntlig förmåga.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Självständig läsning och muntlig presentation av skönlitteratur Eleven deltar i enkla muntliga presentationer och visar grundläggande förståelse för text. Eleven genomför utvecklade muntliga presentationer och visar god textförståelse.

[Läroplan Gymnasieskolan Gy11, Svenska som andraspråk 1]

v. 8–10 – Bokprov och muntlig redovisning (16/2-8/3)

  • Bokprov – skriftligt (vecka 8).
  • Förberedelse inför muntliga presentationer.
  • Muntliga presentationer inför grupp och lärarbedömning.

Modern Tillbaka-knapp