Ämne: Religionskunskap
Årskurs: 8
Lektionsplanering: Religionens roll i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Religioners roll och betydelse för individer och samhällen i dåtid och nutid | Eleven kan ge enkla och till viss del utvecklade resonemang om religioners betydelse för individ och samhälle. | Eleven kan ge utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om religioners betydelse för individ och samhälle. |
Hur religion uttrycks i kultur, konst och samhällsliv | Eleven kan ge exempel på och samtala om hur religion uttrycks i kultur och samhällsliv. | Eleven kan ge förklaringar till och samtala om hur religion uttrycks i kultur och samhällsliv. |
Samtal om livsfrågor och existentiella frågor | Eleven deltar i samtal om livsfrågor och visar förståelse för olika livsåskådningar. | Eleven deltar aktivt i samtal om livsfrågor och ger nyanserade svar som visar förståelse för olika livsåskådningar. |
Källa: Lgr22, Religionskunskap, Åk 7-9
Lärarledda instruktioner
1. Inledning: Religioners roll i dagens samhälle (10 min)
- Ge en kort introduktion om religionernas påverkan på samhällen internationellt och i Sverige.
- Diskutera med eleverna om de känner till exempel på religiös påverkan i samhället, t.ex. helgdagar, lagar eller kultur.
- Presentera syftet med lektionen – att förstå hur islam och kristendom påverkar individer och samhällen.
- Visa en kort film eller bilder från religiösa evenemang och platser.
- Skapa förväntningar för lektionens innehåll.
2. Gruppdiskussion: Religion och samhälle (10 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Varje grupp diskuterar på vilket sätt religion kan påverka lagar, seder, kultur och människors liv i samhället.
- Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Grupperna sammanfattar sina tankar till klassen.
- Läraren summerar gemensamt med eleverna.
3. Jämförelse mellan islam och kristendom (10 min)
- Gå igenom hur islam och kristendom uttrycker sin påverkan i samhället, till exempel genom högtider (påsk, ramadan), omskärelse, bön i offentligheten.
- Diskutera religionens plats i offentligheten, t.ex. skolavslutningar, rättssystemets påverkan i olika länder.
- Belys likheter och skillnader.
4. Case-studier och reflektion (10 min)
- Presentera konkreta exempel från Sverige eller andra länder där religion påverkar samhället.
- Eleverna reflekterar skriftligt eller i par: Hur påverkar religionen människors livsvillkor och relationer?
- Diskutera även frågor om sekularisering och religionsfrihet.
5. Avslutande diskussion och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna för att dela sina reflektioner och insikter.
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter: religions betydelse för kultur, lagar och identitet.
- Ge möjlighet till frågor och funderingar.
- Informera om eventuellt uppföljande arbete eller läxa.
Ämnesinnehåll
- Religionens roll i samhället: Religionens betydelse för lagar, kultur och vardagsliv, inklusive högtider och traditioner som påverkar hela samhällen.
- Islams inflytande: Hur islam påverkar samhällen, till exempel genom religiösa högtider som ramadan, högtider och regler för mat, familjeliv och rättsväsende i vissa länder.
- Kristendomens inflytande: Kristendomens roll i västvärlden och Sverige, exempelvis jul och påsk, kyrkans historia och påverkan på kultur och lagstiftning.
- Religiöst uttryck i det offentliga rummet: Diskussion kring hur och var religion får uttryck, till exempel klädsel (hijab), bönerum i skolor, religiösa symboler.
- Sekularisering och religionsfrihet: Begreppen och deras betydelse, hur samhället hanterar religionens plats i en modern och mångkulturell miljö.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sekularisering | Process där religionens inflytande på samhälle och individer minskar. | Från latinets saeculum som betyder “världslig tid”. |
Religionsfrihet | Rätten att fritt utöva sin religion eller avstå från religion. | – |
Högtid | En ceremoni eller festlig dag av betydelse inom en religion. | Från fornsvenskans hōgtidher, sammansatt av hōg (hög) och tidher (tid). |
Identitet | Individens eller gruppens självbild och känsla av tillhörighet. | Från latinets identitas, vilket betyder likhet eller densamma. |
Mångkultur | Samhälle där flera kulturella grupper lever sida vid sida. | – |
Diskussionsfrågor
- Hur kan religion bidra till både enhet och splittring i ett samhälle? Fundera på exempel från islam och kristendom. Vilka positiva respektive negativa effekter kan religion ha på gemenskapen?
- Om en elev bär religiös klädsel som hijab i skolan, hur ska skolan och klassen bemöta detta? Diskutera religionsfrihet och respekt för individen i ett sekulärt samhälle.
- Hur påverkar religiösa högtider som jul och ramadan samhället i stort? Diskutera både kulturella och sociala aspekter samt eventuella utmaningar i ett mångreligiöst samhälle.
- Sekularisering minskar religionens roll i samhället. Vilka konsekvenser kan det ha för människor och kulturer som är starkt präglade av religion? Finns det situationer där sekularisering kan vara problematisk?
Aktivitet
I denna aktivitet delas eleverna in i grupper som får i uppgift att skapa en kort presentation om hur antingen islam eller kristendom påverkar samhället. De ska samla exempel på religiösa högtider, traditioner, lagar eller kulturella uttryck som är kopplade till religionen. Varje grupp presenterar sina fynd för klassen och diskuterar likheter och skillnader mellan de två religionerna när det gäller deras roll i samhället. Läraren vägleder och förtydligar under presentationerna. Avslutningsvis reflekterar eleverna skriftligt över vad de lärt sig om religionens roll i samhället och hur detta påverkar deras egen vardag.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder sekularisering? | Sekularisering är processen där religionens inflytande på samhälle och individer minskar. |
2. Nämn en viktig högtid inom islam som påverkar samhället. | Ramadan är en viktig högtid inom islam som påverkar samhället genom fasta och reflektion. |
3. Vilken kristen högtid är central i Sverige? | Jul är en central kristen högtid i Sverige som påverkar kultur och traditioner. |
4. Vad innebär religionsfrihet? | Att människor har rätt att utöva sin religion fritt eller avstå från religion. |
5. Ge ett exempel på religiöst uttryck i det offentliga rummet. | Användning av religiösa klädesplagg som hijab eller skyltar i bönerum i skolan. |
6. Hur kan religion bidra till gemenskap i ett samhälle? | Genom gemensamma traditioner, högtider och värderingar som skapar samhörighet. |
7. Vad kan vara en negativ effekt av religion i samhället? | Religion kan ibland leda till konflikter eller diskriminering mellan grupper. |
8. Varför är det viktigt att diskutera religion i skolan? | För att öka förståelsen för olika kulturer och förebygga fördomar. |
9. Hur påverkar kristendom svenska traditioner? | Genom högtider som jul och påsk samt historiskt inflytande på kultur och lagar. |
10. Vad innebär sekularisering för unga idag? | Att religion ofta får mindre betydelse i ungas liv och att samhället blir mer neutralt religiöst. |
Citat
”Religion är inte bara tro och riter – den är också en kraft som formar samhällen och påverkar våra liv på många sätt.” – Maria Larsson, 2015
Denna kommentar belyser hur lektionen fokuserar på religionernas samhällspåverkan bortom enskilda troshandlingar.
”Att förstå olika religioners roll i samhället är viktigt för att bygga ett respektfullt och inkluderande samhälle.” – Anders Holmberg, 2018
Citaten knyter an till lektionens mål att främja förståelse och respekt för religiös mångfald i dagens värld.