Ämne: Svenska

Årskurs: 9

Veckoplanering

Denna planering är utformad för årskurs 9 i ämnet Svenska. Fokus ligger på att eleverna ska utveckla förmågan att analysera och tolka litterära verk i historiska och kulturella sammanhang. Planeringen omfattar två verk: novellen Gåtan av Lindsey Collen och avsnittet om helvetestratten ur Dantes Den Gudomliga komedin, med både teoretiska och kreativa uppgifter.

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur i historiskt och kulturellt sammanhang – från modern postkolonial novell till klassisk mytologi


Block 1: Gåtan av Lindsey Collen – v.[Idag]

LektionTemaVecka
1Introduktion och läsning av Gåtanv.[Idag]
2Diskussion, analys och skriftlig uppgiftv.[Idag]

Lektion 1

  • Presentation av Lindsey Collen och novellens postkoloniala kontext.
  • Individuell eller gruppvis läsning av novellen Gåtan.
  • Gemensam diskussion kring handling, karaktärers motiv och de kulturella/samhälleliga frågor novellen tar upp.

Lektion 2

  • Fördjupande analys av textens teman och symboler i klassrummet.
  • Skriftlig uppgift enligt nivåindelning:
    • E-D nivå: Beskriv vad novellen handlar om och ge exempel på hur kulturen och samhället syns i texten.
    • C-A nivå: Analysera novellens budskap, och reflektera över hur författarens bakgrund formar textens teman och symbolik.

Exempelanalys/lärarhandledning

Exempel:
Novellen Gåtan lyfter frågan om identitet och samhörighet i en komplex postkolonial verklighet. Huvudpersonen ställs inför en konflikt mellan personliga önskningar och samhälleliga förväntningar. Symboliken i novellens gåta kan tolkas som en metafor för sökandet efter tillhörighet och rättvisa. Diskutera med eleverna hur dagens samhälle fortfarande kan präglas av liknande frågor.


Block 2: Helvetestratten ur Den Gudomliga komedin av Dante – v.[Idag]

LektionTemaVecka
1Introduktion och läsning av helvetestrattenv.[Idag]
2Diskussion, tolkning och kreativ skriftlig uppgiftv.[Idag]

Lektion 1

  • Presentation av Dante, medeltidens världsbild och Den Gudomliga komedins uppbyggnad.
  • Läsa och samtala om utdraget om helvetestratten – kretsarna, synderna och straffen.

Lektion 2

  • Diskussion om symbolism, moral och samhällssyn i texten.
  • Kreativ skriftlig examination:
    • E-D nivå: Beskriv innehållet i helvetestratten och några symboliska straff.
    • C-A nivå: Analysera symbolik och tolkning av straffen i ett historiskt sammanhang.
  • Kreativ elevuppgift – Skapa en egen helvetestratt baserad på modern tid:

    Eleverna designar en egen “helvetestratt” med kretsar baserade på aktuell samhällsetik och värderingar (t.ex. sociala medier, miljöförstöring, diskriminering). Varje krets ska representera en specifik “synd” eller negativt beteende i dagens samhälle, med en förklaring av vilket straff eller konsekvens som motsvarar.

    Bedömning av kreativiteten går hand i hand med hur väl eleven kan motivera sina val och koppla dem till Dantes ursprungliga symbolik och syfte med verket. Uppgiften kräver reflektion och en seriös ansats, även om formen är kreativ.

Exempelanalys/lärarhandledning

Exempel:
Dantes helvetestratt illustrerar en hierarkisk syn på synd och rättvisa präglad av medeltida kristen moral. Varje krets representerar en speciell form av synd med konsekvenser och straff som är symboliskt kopplade till gärningen. I dagens samhälle kan vi se liknande begrepp i debatter om ansvar och konsekvenser. Den kreativa uppgiften hjälper eleverna att göra texten relevant och levande genom att tolka moral i en nutida kontext.


Centralt innehåll och betygskriterier

LektionCentralt innehållBetygskriterium E
1-2 (båda block)Skönlitteratur från olika tider och kulturer, tolkning, analys och värdering av innehåll, form, och budskap samt samband mellan text och samhälle/historia.Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva innehåll och samband mellan text och kontext.

[Lgr22, Svenska, Åk 7-9]