Årskurs: 3–9
Ämne: Slöjd
Tema: Trä och Metall
Denna planering sträcker sig över hela läsåret, från vecka 34 2025 till vecka 24 2026, med en lektion per vecka. Den är indelad i tre nivåer — lågstadiet (åk 3–5), mellanstadiet (åk 6–7) och högstadiet (åk 8–9) — med progression inom teman i trä- och metallslöjd. Syftet är att utveckla elevernas praktiska färdigheter och hantverksförståelse, med hänsyn till olika elevers behov och förutsättningar.
Block 1: v.34–v.42
Under blocket introduceras grundläggande verktyg och tekniker i trä- och metallslöjd. Fokus ligger på säkerhet, materialkännedom och enkla hantverk.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till verktyg och säkerhet | v.34 |
| 2 | Materialkännedom: trä och metall | v.35 |
| 3 | Enkla skisser och planering | v.36 |
| 4 | Grundläggande träbearbetning | v.37 |
| 5 | Grundläggande metallbearbetning | v.38 |
| 6 | Enkla hantverksprojekt (trä) | v.39 |
| 7 | Enkla hantverksprojekt (metall) | v.40 |
| 8 | Reflektion och utvärdering | v.41 |
| 9 | Introduktion till användning av handverktyg | v.42 |
Lektion 1
Den första lektionen handlar om att bekanta eleverna med slöjdsalens verktyg och säkerhetsregler. Elever får prova olika handverktyg under uppsikt och diskutera vikten av säkerhet. Lektionen ingår i centralt innehåll som behandlar material, verktyg och deras användning. Betygskriterier fokuserar på att eleverna visar grundläggande förståelse och följer säkerhetsföreskrifter.
Block 2: v.43–v.51
I block 2 fördjupas tekniker och eleverna arbetar med egna mindre projekt i trä och metall, utifrån egna skisser och planeringar.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 10 | Skissarbete och design | v.43 |
| 11 | Träbearbetning, teknik och formulär | v.44 |
| 12 | Metallbearbetning: enkel formning | v.45 |
| 13 | Projektarbete: första fasen trä | v.46 |
| 14 | Projektarbete: första fasen metall | v.47 |
| 15 | Fortsatt projektarbete trä | v.48 |
| 16 | Fortsatt projektarbete metall | v.49 |
| 17 | Dokumentation av arbetsprocess | v.50 |
| 18 | Gruppdiskussion och reflektion | v.51 |
Lektion 10
Fokus ligger på att eleverna gör skisser och lär sig grunderna i design utifrån sina egna idéer. Eleverna tränas i att använda ritverktyg och presentera sina idéer. Lektionen knyter an till centralt innehåll om form och funktion samt betygskriterier för att kunna analysera och resonera kring arbetsprocessen.
Block 3: v.2–v.15
Det sista blocket är inriktat på mer avancerade former och finish, samt presentation och utvärdering av projekt.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 19 | Avancerade tekniker i trä | v.2 |
| 20 | Avancerade tekniker i metall | v.3 |
| 21 | Fördjupning och problemlösning | v.4 |
| 22 | Arbete med ytbearbetning och finish | v.5 |
| 23 | Slutmontering och detaljarbete | v.6 |
| 24 | Presentationstekniker och utvärdering | v.7 |
| 25 | Dokumentation och reflektion | v.8 |
| 26 | Start nya projekt, individualiserat | v.9 |
| 27-40 | Fortsatt individuell fördjupning och handledning | v.10-v.24 |
Lektion 19
Den här lektionen introducerar tekniker som sammanfogning och ytbehandling i trä. Elever får testa limpning, skruvning och slipning för att skapa tåliga och estetiska former. Centralt innehåll och betygskriterier fokuserar på teknikaliteter och kvalitet i hantverket.
Anpassningar för olika elevgrupper
- Extra stöd: Ge tydliga demonstrationsmoment och förenklade instruktioner. Öka tillgång till handledning och använd visuella hjälpmedel.
- Språklig förenkling: Använd bilder och praktiska exempel för att stödja elever med språkliga svårigheter.
- Fördjupning: Erbjuda mer avancerade tekniker och utmanande projekt för motiverade elever. Säkerställ möjligheter till självständigt arbete och problemlösning.
- Elevinflytande: Anpassa projekt efter elevernas intressen och kulturella bakgrund för ökad motivation.