Ämne: Svenska & SO Puls

Årskurs: 4

Tidsperiod: v.35 – v.24

Planering: Tematiskt integrerad planering med 3 lektioner per vecka i varje ämne

SO – Reviderade ämnesblock för årskurs 4

ÄmnesområdeFokusområden (förslag)Veckor per block (exempel)
HistoriaForntiden, Vikingatiden, Medeltiden (grundläggande)5 veckor
GeografiSveriges natur och landskap, kartkunskap4 veckor
SamhällskunskapRegler i vardagen, demokrati i grundform4 veckor
ReligionVad är religion, olika religioner, viktiga högtider3 veckor

Block 1: Historia – Forntiden, Vikingatiden, Medeltiden (v.35–v.39)

Detta block introducerar eleverna till grundläggande historiska epoker med fokus på människors liv och samhällen under forntiden, vikingatiden och medeltiden.

LektionTemaVecka
1Vad är historia? Introduktionv.35
2Forntiden – första människornav.35
3Vikingatiden – vardagsliv och resorv.36
4Medeltiden – samhälle och slottv.36
5Vad kan vi lära oss av historien?v.37
6Historiska spår i vår närmiljöv.37
7Samhällen förändras över tidv.38
8Källkritik – hur studerar vi historia?v.38
9Historisk berättelse – skrivuppgiftv.39
10Sammanfattning och reflektionv.39

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skriv en kort historisk berättelse om en person eller händelse från forntiden, vikingatiden eller medeltiden.

Bedömning: Eleven visar förmåga att återge historiska fakta och använda historiska begrepp på ett enkelt och korrekt sätt.


Block 2: Geografi – Sveriges natur och landskap, kartkunskap (v.40–v.43)

Eleverna lär sig om Sveriges naturtyper, landskap, kartor och grundläggande geografiska begrepp.

LektionTemaVecka
11Sveriges landskap och naturtyperv.40
12Introduktion till kartor och kartteckenv.40
13Väder och klimat i Sverigev.41
14Människan och miljön i Sverigev.41
15Hållbarhet och naturresurserv.42
16Kultur och samhällen i Sverigev.42
17Studiebesök eller fältstudiev.43
18Sammanfattning och repetitionv.43

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skapa en enkel karta över närmiljön med karttecken och beskriv väder och klimat i området.

Bedömning: Eleven visar förståelse för kartan och geografiska begrepp samt kan koppla dessa till sin omgivning.


Block 3: Samhällskunskap – Regler i vardagen och demokrati i grundform (v.45–v.48)

Eleverna får grundläggande kunskap om regler, normer, demokrati och hur samhället fungerar.

LektionTemaVecka
19Vad är regler och varför har vi dem?v.45
20Demokrati – grunder och exempelv.45
21Skolans regler och gemenskapv.46
22Rättigheter och ansvarv.46
23Att påverka – hur kan man göra?v.47
24Diskussion och reflektion om demokrativ.47
25Gruppuppgift: skapa en affisch om demokrativ.48
26Sammanfattning och repetitionv.48

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skapa en affisch som förklarar vad demokrati är och varför regler är viktiga.

Bedömning: Eleven kan kommunicera samhällsfrågor på ett begripligt sätt och använda ämnesspecifika begrepp.


Block 4: Religion – Vad är religion, olika religioner, viktiga högtider (v.50–v.52)

Eleverna får en grundläggande förståelse för vad religion är, bekantar sig med några stora religioner samt deras högtider.

LektionTemaVecka
27Vad är religion?v.50
28Olika religioner i världenv.50
29Viktiga traditioner och högtiderv.51
30Religion i Sverige – högtider och traditionerv.51
31Muntlig presentation om en religion eller högtidv.52

Bedömningsuppgift

Uppgift: Genomför en muntlig presentation om en vald religion eller högtid.

Bedömning: Eleven kan berätta om ämnet med enkel struktur och grundläggande fakta samt använda ämnesspecifika begrepp.