Ärskurs: 1–3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Funktioner och yrken
Tidsperiod: v.29–v.31 (2025-07-21 till 2025-08-10)
Antal lektioner per vecka: 2
Lektionslängd: 50 minuter
Block 1: v.29-v.31
Detta block syftar till att eleverna ska lära sig om olika funktioner i samhället och vanliga yrken. Genom praktiska övningar och samtal om vardagliga situationer får eleverna möjlighet att knyta an till sina egna erfarenheter och reflektera över vikten av olika yrkesroller. Centralt innehåll från samhällskunskapsämnet i årskurs 1–3 lyfts fram för att skapa en grundläggande förståelse av samhällets funktioner.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till funktioner i samhället | v.29 |
| 2 | Vanliga yrken i samhället | v.29 |
| 3 | Hur fungerar olika yrken? | v.30 |
| 4 | Grupparbete om yrkesroller | v.30 |
| 5 | Yrkesbeskrivningar och arbetsuppgifter | v.31 |
| 6 | Sammanfattning och reflektion | v.31 |
Lektion 1
I denna lektion introduceras eleverna till begreppet samhällsfunktioner. Genom diskussioner och exempel beskrivs hur olika delar i samhället – såsom skolor, sjukhus och polis – har olika funktioner som är viktiga för att samhället ska fungera. Eleverna får möjlighet att samtala om vad de själva känner till och vilka funktioner som finns i deras närmiljö.
Lektion 2
Läraren presenterar olika vanliga yrken som finns i samhället, och tillsammans med eleverna skapas en lista på yrken och deras roller. Diskussionen fokuserar på hur yrkena bidrar till samhället och varför de är viktiga. Lektionen innehåller både bilder och exempel från vardagen för att göra innehållet närvarande och begripligt.
Lektion 3
Eleverna får fördjupa sig i specifika yrken och lära sig om arbetsuppgifter och ansvarsområden. Genom samtal och gruppdiskussioner kan eleverna fundera på vad som krävs för olika yrken och hur de påverkar samhället. Lektionen uppmuntrar till frågor och reflektion om yrkesval och intressen.
Lektion 4
Grupparbete där eleverna tillsammans undersöker olika yrken. De förbereder korta presentationer som beskriver ett yrke och dess funktion i samhället. Syftet är att utveckla samarbetsförmåga och förmåga att presentera information muntligt. Läraren stödjer eleverna genom vägledning och material.
Lektion 5
Fokus är på att fördjupa förståelsen för vad yrken innebär i praktiken. Eleverna läser eller lyssnar på yrkesbeskrivningar och diskuterar arbetsuppgifter och arbetsmiljö. Eventuellt kan gäster bjudas in eller filmer visas som illustrerar olika yrken.
Lektion 6
Avslutande lektion med sammanfattning av det som lärts under blocket. Eleverna reflekterar över sina egna tankar om yrken och samhällsfunktioner, och diskuterar vad de tycker är viktigt i ett yrke. Aktiviteten avslutas med gemensam utvärdering.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 1-6 | Samhällets funktioner och olika yrkesområden. | Eleven kan beskriva några olika samhällsfunktioner och yrken med enkla ord. |
- Lgr22, Samhällskunskap, Åk 1-3
Tidslinje: v.29: Introduktion → v.30: Yrken och arbetsuppgifter → v.31: Presentation och reflektion