LGR22. Åk 6. Matematik. Algebra – introduktion
Lektionsplanering: Algebra – introduktion, Matematik Åk 6
MATEMATIK ÅK 6 – Lektion 4 av 5: Algebra – introduktion
Lärandemål
- Eleverna ska förstå vad algebra innebär och kunna identifiera algebraiska uttryck.
- Eleverna ska lära sig använda bokstäver som symboler för okända tal i enkla uttryck.
- Eleverna ska kunna förenkla enkla algebraiska uttryck med addition och subtraktion.
- Eleverna ska utveckla förmågan att resonera kring mönster och samband med hjälp av algebra.
Material
- Whiteboard och whiteboardpennor
- Algebrafakta – kort med exempel på uttryck (t.ex. 3 + x, 2a – 5)
- Arbetsblad med övningar för att identifiera och förenkla uttryck
- Färgglada post-it lappar för gruppaktiviteter
- Digitalkalkylator (valfritt)
- Linederat papper och pennor för eleverna
Tidsplan och aktiviteter
1. Introduktion och genomgång (15 minuter)
- Läraren inleder med en kort muntlig introduktion till vad algebra är och varför det är viktigt.
- Visa exempel på algebraiska uttryck på whiteboarden och förklara att bokstäver kan representera tal.
- Eleverna får parvis diskutera exempel på uttryck med lärarledd frågor för att aktivera förförståelse.
2. Utforskande gruppuppgift (20 minuter)
- Elever delas in i små grupper och får olika algebrafakta-kort med uttryck.
- Varje grupp sorterar korten i två högar: uttryck med okända tal och uttryck som är klara tal.
- Grupperna får diskutera vad bokstäverna kan betyda och hur uttrycken kan förenklas.
- Eleverna använder post-it lappar för att visa sina tankar och exempel.
- Läraren går runt, stöttar och ställer frågor för att fördjupa förståelsen.
3. Praktisk tillämpning och övning (15 minuter)
- Eleverna arbetar individuellt med arbetsblad där de tränar på att identifiera och förenkla uttryck.
- Läraren ger stöd vid behov, samt kontrollerar genom korta muntliga frågor.
- Elever kan använda digitalkalkylator för att kontrollera resultat.
4. Exit-ticket & reflektion (10 minuter)
- Varje elev skriver kort på en lapp vad de har lärt sig om algebra och en fråga de fortfarande undrar över.
- Läraren samlar in lappar, ger beröm och antecknar eventuella vanliga oklarheter för nästa lektion.
- Avslutande gemensam reflektion: Varför kan algebra vara ett kraftfullt verktyg i matematik?
Bedömning
| Kriterium | Bedömning |
|---|
| Identifiera algebraiska uttryck | Eleven kan med viss säkerhet urskilja uttryck som innehåller okända tal. |
| Förenkla uttryck | Eleven kan förenkla enkla uttryck med addition och subtraktion. |
| Resonemang kring algebra | Eleven kan muntligt eller skriftligt ge exempel på vad bokstäver i algebra kan representera. |
Anpassningar för särskilda elevbehov
- För elever som behöver extra stöd ges tydliga konkreta exempel, rika visuella stöd och enskild handledning.
- Förenkling av språkbruk och användning av bildstöd vid genomgångar.
- Mer utmanande uppgifter till elever som behärskar materialet, till exempel med fler variabler i uttrycken.
- Använda digitala hjälpmedel för elever med motoriska svårigheter.