Lektionsplanering: Algebra – introduktion, Matematik Åk 6


MATEMATIK ÅK 6 – Lektion 4 av 5: Algebra – introduktion

Lärandemål

  1. Eleverna ska förstå vad algebra innebär och kunna identifiera algebraiska uttryck.
  2. Eleverna ska lära sig använda bokstäver som symboler för okända tal i enkla uttryck.
  3. Eleverna ska kunna förenkla enkla algebraiska uttryck med addition och subtraktion.
  4. Eleverna ska utveckla förmågan att resonera kring mönster och samband med hjälp av algebra.

Material

  • Whiteboard och whiteboardpennor
  • Algebrafakta – kort med exempel på uttryck (t.ex. 3 + x, 2a – 5)
  • Arbetsblad med övningar för att identifiera och förenkla uttryck
  • Färgglada post-it lappar för gruppaktiviteter
  • Digitalkalkylator (valfritt)
  • Linederat papper och pennor för eleverna

Tidsplan och aktiviteter

1. Introduktion och genomgång (15 minuter)

  • Läraren inleder med en kort muntlig introduktion till vad algebra är och varför det är viktigt.
  • Visa exempel på algebraiska uttryck på whiteboarden och förklara att bokstäver kan representera tal.
  • Eleverna får parvis diskutera exempel på uttryck med lärarledd frågor för att aktivera förförståelse.

2. Utforskande gruppuppgift (20 minuter)

  • Elever delas in i små grupper och får olika algebrafakta-kort med uttryck.
  • Varje grupp sorterar korten i två högar: uttryck med okända tal och uttryck som är klara tal.
  • Grupperna får diskutera vad bokstäverna kan betyda och hur uttrycken kan förenklas.
  • Eleverna använder post-it lappar för att visa sina tankar och exempel.
  • Läraren går runt, stöttar och ställer frågor för att fördjupa förståelsen.

3. Praktisk tillämpning och övning (15 minuter)

  • Eleverna arbetar individuellt med arbetsblad där de tränar på att identifiera och förenkla uttryck.
  • Läraren ger stöd vid behov, samt kontrollerar genom korta muntliga frågor.
  • Elever kan använda digitalkalkylator för att kontrollera resultat.

4. Exit-ticket & reflektion (10 minuter)

  • Varje elev skriver kort på en lapp vad de har lärt sig om algebra och en fråga de fortfarande undrar över.
  • Läraren samlar in lappar, ger beröm och antecknar eventuella vanliga oklarheter för nästa lektion.
  • Avslutande gemensam reflektion: Varför kan algebra vara ett kraftfullt verktyg i matematik?

Bedömning

KriteriumBedömning
Identifiera algebraiska uttryckEleven kan med viss säkerhet urskilja uttryck som innehåller okända tal.
Förenkla uttryckEleven kan förenkla enkla uttryck med addition och subtraktion.
Resonemang kring algebraEleven kan muntligt eller skriftligt ge exempel på vad bokstäver i algebra kan representera.

Anpassningar för särskilda elevbehov

  • För elever som behöver extra stöd ges tydliga konkreta exempel, rika visuella stöd och enskild handledning.
  • Förenkling av språkbruk och användning av bildstöd vid genomgångar.
  • Mer utmanande uppgifter till elever som behärskar materialet, till exempel med fler variabler i uttrycken.
  • Använda digitala hjälpmedel för elever med motoriska svårigheter.