LGR22. Åk 9. Svenska. Jämförande textanalys

2024-06-06

Lektionsplanering: Jämförande textanalys i Svenska årskurs 9

Stadie: Grundskola årskurs 9
Ämne: Svenska
Lektionstid: 60 minuter
Lektion: 1 av 10
Temafokus: Jämförande textanalys

Lärandemål

  1. Eleverna ska kunna identifiera och förklara likheter och skillnader mellan två texter.
  2. Eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera och tolka texters budskap genom jämförande perspektiv.
  3. Eleverna ska träna på att muntligt och skriftligt formulera en jämförande analys med stöd av relevanta begrepp.

Material

  • Två korta skönlitterära texter (cirka 1 sida vardera) med tydliga teman för jämförelse (t.ex. “Vänskap” och “Umgänge”).
  • Analysmall för jämförande textanalys (utskrift eller digitalt).
  • Tavla eller digitalt verktyg för gemensam tankekarta.
  • Papper och penna för elevernas egna anteckningar.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion och syfte (10 minuter)

  • Presentera lektionens tema: Jämförande textanalys.
  • Genomgång av centrala begrepp som likhet, skillnad, tema, budskap.
  • Dela ut texterna och läs gemensamt högt.
  • Visa exempel på hur man kan jämföra texter genom en kort gemensam tankekarta på tavlan.

2. Elevaktivitet: Parvis textanalys och jämförelse (30 minuter)

  • Eleverna arbetar i par och använder analysmallen för att fylla i likheter och skillnader mellan texterna.
  • Läraren cirkulerar och handledare samt stöttar vid behov.
  • Paren förbereder en kort muntlig redovisning av sina jämförelser.

3. Gemensam diskussion och avslutning (15 minuter)

  • Parvis delning av reflektioner inför klassen.
  • Diskutera olika sätt att se på texternas likheter och skillnader.
  • Sammanfatta lektionen och knyt an till hur jämförande analys hjälper att förstå texter djupare.
  • Ge en kort introduktion till nästa lektion i serien.

Bedömning

Kriterium Bedömningsnivå (E)
Identifiera likheter och skillnader i text Eleven kan på ett enkelt sätt ange några likheter och skillnader mellan texterna.
Formulera och använda analysbegrepp Eleven använder grundläggande begrepp kring textanalys i sin muntliga och skriftliga framställning.
Samarbete och muntlig framställning Eleven deltar i samtal och klarar av att muntligt redogöra för sina jämförelser i grupp.

Anpassningar för särskilda elevbehov

  • Elever med lässvårigheter: Erbjuda ljudupptagning av texterna eller text i enklare språkversion.
  • Elever med koncentrationssvårigheter: Dela upp arbetet i korta delmoment med tydliga instruktioner och raster.
  • Elever med behov av stöd i muntlig framställning: Ge möjlighet att förbereda redovisningen skriftligt och eventuellt göra den i mindre grupp.
  • Stöd för språkliga utmaningar: Visualisera begrepp med stödord och exempel.

Reflektion

  • Hur fungerade grupparbetet och samarbetet?
  • Vilka delar av textanalysen var mest utmanande för eleverna?
  • Behöver materialet eller instruktionerna anpassas ytterligare?
  • Hur kan elevengagemanget ökas i nästa lektion?

Modern Tillbaka-knapp