2024-06-06
Lektionsplanering: Jämförande textanalys i Svenska årskurs 9
Stadie: Grundskola årskurs 9
Ämne: Svenska
Lektionstid: 60 minuter
Lektion: 1 av 10
Temafokus: Jämförande textanalys
Lärandemål
- Eleverna ska kunna identifiera och förklara likheter och skillnader mellan två texter.
- Eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera och tolka texters budskap genom jämförande perspektiv.
- Eleverna ska träna på att muntligt och skriftligt formulera en jämförande analys med stöd av relevanta begrepp.
Material
- Två korta skönlitterära texter (cirka 1 sida vardera) med tydliga teman för jämförelse (t.ex. “Vänskap” och “Umgänge”).
- Analysmall för jämförande textanalys (utskrift eller digitalt).
- Tavla eller digitalt verktyg för gemensam tankekarta.
- Papper och penna för elevernas egna anteckningar.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och syfte (10 minuter)
- Presentera lektionens tema: Jämförande textanalys.
- Genomgång av centrala begrepp som likhet, skillnad, tema, budskap.
- Dela ut texterna och läs gemensamt högt.
- Visa exempel på hur man kan jämföra texter genom en kort gemensam tankekarta på tavlan.
2. Elevaktivitet: Parvis textanalys och jämförelse (30 minuter)
- Eleverna arbetar i par och använder analysmallen för att fylla i likheter och skillnader mellan texterna.
- Läraren cirkulerar och handledare samt stöttar vid behov.
- Paren förbereder en kort muntlig redovisning av sina jämförelser.
3. Gemensam diskussion och avslutning (15 minuter)
- Parvis delning av reflektioner inför klassen.
- Diskutera olika sätt att se på texternas likheter och skillnader.
- Sammanfatta lektionen och knyt an till hur jämförande analys hjälper att förstå texter djupare.
- Ge en kort introduktion till nästa lektion i serien.
Bedömning
Kriterium | Bedömningsnivå (E) |
---|---|
Identifiera likheter och skillnader i text | Eleven kan på ett enkelt sätt ange några likheter och skillnader mellan texterna. |
Formulera och använda analysbegrepp | Eleven använder grundläggande begrepp kring textanalys i sin muntliga och skriftliga framställning. |
Samarbete och muntlig framställning | Eleven deltar i samtal och klarar av att muntligt redogöra för sina jämförelser i grupp. |
Anpassningar för särskilda elevbehov
- Elever med lässvårigheter: Erbjuda ljudupptagning av texterna eller text i enklare språkversion.
- Elever med koncentrationssvårigheter: Dela upp arbetet i korta delmoment med tydliga instruktioner och raster.
- Elever med behov av stöd i muntlig framställning: Ge möjlighet att förbereda redovisningen skriftligt och eventuellt göra den i mindre grupp.
- Stöd för språkliga utmaningar: Visualisera begrepp med stödord och exempel.
Reflektion
- Hur fungerade grupparbetet och samarbetet?
- Vilka delar av textanalysen var mest utmanande för eleverna?
- Behöver materialet eller instruktionerna anpassas ytterligare?
- Hur kan elevengagemanget ökas i nästa lektion?