LGR22. Åk 9. Svenska. Jämförande textanalys

“`html




Lektionsplanering – Svenska Åk 9 – Jämförande textanalys (Lektion 6 av 10)


Skapad av lärare [ ]
Datum: [ ]

Svenska Åk 9 – Lektion 6 av 10: Jämförande textanalys

Lärandemål

  1. Eleverna ska kunna identifiera och analysera likheter och skillnader mellan två olika texter.
  2. Eleverna ska förstå hur textanalys kan ge djupare insikt i författarnas budskap och stilval.
  3. Eleverna ska träna på att uttrycka sina analysresultat skriftligt och muntligt kopplat till jämförande textanalys.
  4. Eleverna ska utveckla förmågan att kritiskt granska och reflektera över olika typer av texter.

Material

  • Två korta texter med olika teman eller genrer, utdelade i förväg (kan vara en dikt och en novellutdrag eller två olika sakprosatexter)
  • Analysmall för jämförande textanalys (papper/digitalt)
  • Whiteboard och markörer
  • Dator eller surfplatta per elev/par för digital dokumentation (valfritt)
  • Projektor för gemensam genomgång

Lektionsupplägg

1. Introduktion och motivation (10 minuter)

  • Läraren inleder med en kort presentation av “jämförande textanalys” och dess syfte.
  • Gemensam brainstorm: Vad kan man märka när man jämför två texter? (Budskap, språk, stil, tema etc.)
  • Visa några exempel på skillnader och likheter på whiteboard/projektor.
  • Elevernas frågor och kort diskussion.

2. Pararbete med texter (25 minuter)

  • Elevpar får utdelade texter och analysmall.
  • Parvis läser igenom texterna och fyller i mallen steg för steg:
    • Identifiera likheter
    • Identifiera skillnader
    • Diskutera författarnas syfte och hur det påverkar texterna
  • Läraren går runt och stödjer elevarbetet, särskilt elever med behov av extra hjälp.

3. Gemensam diskussion och reflektion (15 minuter)

  • Utvalda par presenterar sina slutsatser i helklass – fokus på olika typer av likheter och skillnader.
  • Läraren skriver upp centrala insikter på whiteboarden.
  • Sammankoppla med läroplanens mål kring språkförståelse och analys.
  • Reflektionsfrågor i helklass:
    • Varför är det viktigt att analysera flera texter tillsammans?
    • Hur kan olika genrer påverka vårt sätt att analysera en text?

4. Avslut och exit-ticket (10 minuter)

  • Eleverna skriver en kort exit-ticket: Skriv tre meningar där du jämför texter utifrån dagens lärdomar.
  • Lämnas in för en snabb bedömning av förståelse.
  • Avsluta med att kort återkoppla till lärandemål och vad som kommer i nästa lektion.

Bedömning

Kriterium Beskrivning
Förmåga att identifiera likheter Eleven kan med viss säkerhet peka ut likheter mellan två olika texter.
Förmåga att identifiera skillnader Eleven kan med viss säkerhet peka ut skillnader mellan två olika texter.
Analys av författarnas avsikt Eleven visar förståelse för hur författarnas syfte påverkar texterna.
Kommunikation av analys Eleven kan muntligt och skriftligt formulera sina slutsatser på ett strukturerat sätt.

Anpassningar för olika elevbehov

  • Elever med lässvårigheter: Tillgång till texterna i ljudformat eller enklare språkversioner.
  • Elever med koncentrationssvårigheter: Korta pauser inlagda under pararbetet, möjlighet att röra på sig kort.
  • Elever som behöver utmanas extra: Analys av fler texter eller mer komplexa texter, samt fördjupade frågeställningar.
  • Elever med språkliga anpassningar: Mall med nyckelord och stödmeningar för textanalys på deras modersmål eller på enklare svenska.
  • Digitala hjälpmedel: Möjlighet att använda talsyntes, ordböcker och skrivhjälpmedel.

Referens till läroplanen (Lgr22)

Denna lektion är kopplad till kursplanen i Svenska för årskurs 7–9 med fokus på centralt innehåll som:
“Strategier för att analysera texters budskap och uttrycksformer samt jämförelser mellan olika typer av texter, till exempel skönlitteratur och sakprosatexter.”



“`

Här är din kompletta HTML-formaterade lektionsplanering för lektion 6 i serie 10, med fokus på jämförande textanalys i Svenska åk 9 enligt Lgr22. Vill du ha denna som Word- eller PDF-fil, eller skickad på mail?


Modern Tillbaka-knapp