“`html




Lektionsplanering – Svenska Åk 9 – Retorik fördjupning


LEKTIONSPLANERING – Svenska Åk 9 – Retorik fördjupning (Lektion 9 av 10)

Lärandemål

  1. Eleven ska kunna analysera och använda retoriska grepp med fokus på fördjupade uttrycksformer.
  2. Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa tal och argumentation efter olika syften och mottagare.
  3. Eleven ska öva på att ge och ta emot konstruktiv respons i muntliga presentationer.

Material

  • Utdrag från klassiska och moderna tal (utdelat som kopior)
  • Whiteboard och pennor
  • Inspelad video med exempel på retorisk fördjupning (kan visas digitalt)
  • Checklista för retoriska grepp (elevernas stöd)
  • Tipsblankett för konstruktiv feedback

Aktiviteter

1. Introduktion och inspiration (10 minuter)

Tid: 10 min

  • Läraren presenterar kort dagens fokus – djupare retoriska tekniker såsom ethos, pathos och logos i kombination.
  • Visning av en kort video med exempel på ett tal där dessa grepp är tydligt fördjupade och komplexa.
  • Klasssammanfattning av vilka fördjupade retoriska grepp som syntes i videon, gemensamt på whiteboard.

2. Analys i par: Retorisk fördjupning i autentiska tal (20 minuter)

Tid: 20 min

  • Eleverna delas in i par och får utdrag från olika tal med fördjupade retoriska element.
  • Eleverna analyserar utifrån checklistan och markerar exempel på ethos, pathos och logos.
  • Diskussion kring hur talaren anpassar argumenten för olika målgrupper och syften.
  • Paren förbereder en kort sammanfattning av sina observationer att dela med klassen.

3. Konstruktiv talövning och feedback (25 minuter)

Tid: 25 min

  • Elever förbereder individuellt ett kort tal (ca 2 minuter) där de ska använda minst två av de fördjupade retoriska greppen.
  • Frivilliga håller sina tal för små grupper (3-4 elever).
  • Gruppen använder tipsblankett för konstruktiv feedback med fokus på hur greppen användes och den övergripande effekten.
  • Läraren cirkulerar och ger vägledning och uppmuntran.

Bedömning

KriteriumBetyg E – Tillräckligt
Användning av retoriska greppEleven visar grundläggande förmåga att identifiera och använda fördjupade retoriska grepp i tal.
Anpassning efter syfte och mottagareEleven anpassar innehållet i talet med viss hänsyn till syfte och målgrupp.
Respons och kommunikationEleven ger och tar emot feedback på ett respektfullt sätt med fokus på innehåll och form.

Anpassningar för särskilda elevbehov

  • Elever med språkliga svårigheter: Stöd med ordlista och förklarande exempel på retoriska begrepp. Möjlighet att använda stödanteckningar vid talövningen.
  • Elever som behöver extra utmaning: Uppmuntras att experimentera med fler retoriska grepp och komplexa argument.
  • Elever med behov av tydlig struktur: Färdiga mallar och checklistor för både analys och talproduktion erbjuds.
  • Användning av digitala resurser: Inspelning av elevens tal kan erbjudas som alternativ bedömningsform.

Reflektion och avslutning (5 minuter)

  • Gemensam diskussion om vad eleverna uppfattade som utmanande och utvecklande i dagens lektion.
  • Eleverna skriver en kort exit-ticket där de formulerar en sak de lärde sig om retorisk fördjupning och en sak de vill öva mer på.



“`
Vill du ha denna lektionsplanering också som Word- eller PDF-dokument, hör gärna av dig!