“[Lektion]. Ljud och Bild. Identifiering och räkning av ljud i ord. [Åk 4-6]”

“`html

Ämne: Ljud och Bild

Årskurs: Åk 4-6

Tid: 60 minuter

Översikt av lektionen

Syftet med denna lektion är att eleverna ska kunna identifiera och räkna ljud i ord som representeras av bilder. Eleverna kommer att måla cirklar under varje bild för att representera antalet ljud i ordet.

Material

  • Arbetsblad med bilder och cirklar
  • Färgpennor eller kritor

Aktiviteter

1. Introduktion

Förklara för eleverna vad ljud är och hur de kan identifiera ljud i ord. Ge exempel på ord som innehåller bokstäverna r, s, o, m, och à.

2. Arbetsblad

Ge varje elev ett arbetsblad med 4–6 bilder. Under varje bild ska det finnas fem tomma cirklar.

3. Genomförande

  1. Eleverna tittar på varje bild och säger ordet högt.
  2. De räknar antalet ljud i ordet.
  3. Eleverna målar i cirklarna under bilden för att representera antalet ljud.

Utvärdering

Samla in arbetsbladen och gå igenom dem tillsammans med klassen. Diskutera vilka ord som var svåra och varför.

Dokumentation

Dokumentet med arbetsbladet heter Arbetsblad_Ljud_Och_Bild_Mala_Ljuden_A4_6_bilder.docx. Det innehåller:

  • 6 platser för bilder per A4-sida
  • Fem tomma cirklar under varje bild
  • Tydligt utrymme för att skriva ordet

Instruktioner för nedladdning

Du kan ladda ner dokumentet direkt här:
Arbetsblad_Ljud_Och_Bild_Mala_Ljuden_A4_6_bilder.docx

Frågor till eleverna

  1. Vilket ord representerar bilden?
  2. Hur många ljud hör du i ordet?
  3. Kan du ge ett annat exempel på ett ord som innehåller samma ljud?

Viktiga termer

  • Ljud
  • Ord
  • Bild

“`


Modern Tillbaka-knapp