Lektionsplanering: Sagobilder
Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Sagobilder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa och gestalta olika typer av bilder, samt kombinera olika bildtekniker för att återberätta eller illustrera en berättelse.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa bilder, både i praktiska och digitala tekniker, och beskriva sina tankar och idéer kring bildens innehåll.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sagoberättande (10 min)
- Presentera några klassiska sagor, till exempel “Rödluvan” eller “De tre små grisarna”.
- Diskutera vad en saga är och vilka känslor och teman de kan innehålla.
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser.
Genomgång av bildskapande (15 min)
- Visa exempel på bilder som illustrerar olika sagor.
- Gå igenom de olika tekniker som kan användas, som måla, rita och klippa.
- Diskutera färger och former och hur de kan användas för att uttrycka känslor.
Planering av egna sagobilder (15 min)
- Eleverna väljer en saga som de vill illustrera.
- De får tid att skissa sina idéer på papper.
- Läraren går runt och ger feedback och stöd.
Samling och reflektion (10 min)
- Samla klassen och låt några elever dela sina skisser och tankar.
- Diskutera vad de har lärt sig om att berätta genom bilder.
- Påminn om att använda sin fantasi och ha roligt med skapandet.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en bild som illustrerar en scen från den saga de valt. De får använda en kombination av tekniker, såsom måla med vattenfärger, rita med färgpennor och skriva korta texter som beskriver bilden. Om du skriver “Aktivitet” kan jag ta fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken saga valde du?
Svar: Berättelsens namn (t.ex. “Rödluvan”). - Vad handlar sagan om?
Svar: Kort sammanfattning av handlingen. - Vilken bild gjorde du?
Svar: Beskrivning av bilden. - Vilka färger använde du och varför?
Svar: Specifika färger och deras betydelse. - Vad tyckte du var roligast med att skapa sagobilder?
Svar: Personlig reflektion.