Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Måla Min Favoritmat
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda olika tekniker och färger i sitt skapande, samt att kunna reflektera över sina val och processer i konstnärligt arbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter att skapa bilder och att använda olika färgmedel och tekniker för att framställa motiv som är relevanta för dem. Lektionen syftar till att göra konst personligt och meningsfullt för eleverna.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa bilder med olika tekniker och beskriva sina val av motiv och färger i skapandeprocessen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken färgtyp använder man när man målar med transparenta färger?
A) Olja
B) Akryl
C) Vattenfärg
D) Pastell
2. Vad kallas en teknik där man blandar färger på paletten innan man målar?
A) Torkteknik
B) Blandningsteknik
C) Sprutat teknik
D) Skugga teknik
3. Vilken av följande färgkombinationer ger en nyans av grön?
A) Blå och röd
B) Gul och blå
C) Röd och gul
D) Lila och orange
4. Vad brukar man använda för att skapa skuggor i en målning?
A) Svart färg
B) Mörk nyans av färgen
C) Vit färg
D) Ingen färg
5. Vilken metod kan ge mer djup i en målning?
A) Platta färger
B) Ljus och skugga
C) En färg
D) Hålla sig till basfärger
6. Vad är en “komposition” inom måleri?
A) Storleken på duken
B) Hur objekten placeras i bilden
C) Färgen som används mest
D) Tekniken som valts för målningen
7. Vad kallas det när man använder flera lager av färg?
A) Glazing
B) Underpainting
C) Wash
D) Scrambling
8. Vilken av följande kan öka kontrasten i en målning?
A) Använda samma färgtoner
B) Använda komplementfärger
C) Minska antalet färger
D) Använda pastellfärger
9. Vad är en viktig del i att måla stillbilder av mat?
A) Att måla snabbt
B) Att observera och fånga detaljer
C) Att endast använda en färg
D) Att alltid måla utifrån minnet
10. Vilket är ett bra sätt att känna på färger innan man använder dem?
A) Att blanda dem direkt på duken
B) Att hålla dem i handen
C) Att testa dem på ett papper
D) Att lämna dem i solen
11. Vilken teknik används för att göra färger mer levande?
A) Ställa i kylen
B) Lägga till mer vatten
C) Värma dem
D) Torka dem
12. Vad är viktigast när man väljer motiv för sin målning?
A) Om motivet är populärt
B) Om motivet känns personligt och meningsfullt
C) Om motivet har många färger
D) Om motivet följer en trend
13. Hur kan man ge liv åt en målning av mat?
A) Genom att använda detaljer och texturer
B) Genom att hålla det enkelt
C) Genom att blanda färger på ett sällsynt sätt
D) Genom att använda mycket svart
14. Vilken typ av pensel är bäst för att skapa tunna linjer?
A) En bred pensel
B) En svamp
C) En fin pensel
D) En tummen pensel
15. Vilket av följande påståenden om justering av färger är sant?
A) Man ska aldrig ändra en färg efter den blandats
B) Det är okej att justera färger under målandet
C) Färger kan inte senare ändras
D) Man ska alltid börja med de mörkaste färgerna
Resonerande frågor
1. Vad var din inspiration bakom valet av maträtt och hur återspeglas den i din målning?
Denna fråga ger eleven möjlighet att diskutera kreativitet och personlig påverkan i sina val.
2. Hur valde du färgerna till din målning och varför? Förklara dina val i relation till färgteorin.
Denna fråga låter eleven visa förståelse för färgblandning och -val i sitt konstverk.
3. Vilka tekniker använde du och hur bidrog de till att förbättra ditt arbete?
Här får eleven möjlighet att reflektera över sin arbetsprocess och tekniska färdigheter.
4. Beskriv en utmaning du mötte under skapandeprocessen och hur du hanterade den.
Genom denna fråga kan eleven visa problemlösningsförmåga och reflektion.
5. Vad lärde du dig om måleri och dig själv genom denna aktivitet?
Eleven kan här reflektera över sina egna lärandeupplevelser och tillväxt som konstnär.
6. Hur kan du använda de färdigheter du utvecklat idag i framtida konstprojekt?
Denna fråga uppmanar eleven att tänka framåt och koppla sina lärdomar till framtiden.
7. Vilka känslor ville du förmedla med din målning och hur uppnådde du det?
Detta ger eleven möjlighet att visa förståelse för hur konst kan påverka känslor och budskap.
8. Hur tror du att andra upplever din målning och vad vill du att de ska känna?
Denna fråga bryter ner publikens perspektiv och ger eleven chans att tänka kritiskt om sin konst.
Bedömning
Provets poängsättning är baserad på faktiska frågor samt resonerande frågor. Varje faktafråga är värd 1 poäng och resonerande frågor är värda 2 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).