Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Skulpturer av Modellera
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och gestalta tredimensionella former med modellera samt deras förståelse och reflektion kring skapandeprocessen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa och gestalta tredimensionella former med olika material. Lektionen syftar till att utveckla elevernas färdigheter i att arbeta med händerna och skapa konstverk som kan ses från olika perspektiv.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa skulpturer av olika material och kan beskriva sina val av former och tekniker i skapandeprocessen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket material använder vi för att skapa våra skulpturer?
A. Papper
B. Rymdlera
C. Modellera
D. Krita
2. Vad ska skulpturen kunna ses från?
A. Endast framifrån
B. Från olika perspektiv
C. Endast från sidan
D. Baktill
3. Vilken teknik kan du använda för att forma modellera?
A. Smygna
B. Klippa
C. Vrida
D. Måla
4. Vad är viktigt att tänka på när du skapar en skulptur?
A. Färgerna som används
B. Att den är platt
C. Storleken den ska ha
D. Proportioner och balans
5. Vad innebär det att skapa en tredimensionell form?
A. Att det endast finns en färg
B. Att formen har djup, bredd och höjd
C. Att den alltid är rund
D. Att den går att hänga upp
6. Vilken del av en skulptur kan vi använda för att skapa detaljer?
A. Fingrarna
B. Verktyg
C. Tyg
D. Målarpenslar
7. Vad är skulpturkonst?
A. Konstverk som är tredimensionella
B. Konstverk i två dimensioner
C. Tecknade bilder
D. Digital konst
8. Vilka former kan du välja att skapa?
A. Bara djur
B. Bara figurer
C. Abstrakta former
D. Fritt val: djur, figurer eller abstrakta former
9. Vad kan du göra för att få en skulptur att se mer levande ut?
A. Använda texturer
B. Göra den platt
C. Måla den i en färg
D. Göra den mindre
10. Vad är en av utmaningarna när man arbetar med modellera?
A. Att få proportionerna rätt
B. Att måla den
C. Att klippa den
D. Att använda lite lera
11. Vad kännetecknar en bra skulptur?
A. Att den är tung
B. Att den är proportionerlig och intressant
C. Att den är liten
D. Att den är gjord av plast
12. Hur arbetar man med balans i en skulptur?
A. Genom att använda en stor bas
B. Genom att hålla den i handen
C. Genom att fördela vikten jämnt
D. Genom att hålla den stilla
13. Vad kan vara en personlig reflektion om att arbeta med modellera?
A. Det är tråkigt
B. Det är svårt
C. Det är roligt att skapa något med händerna
D. Det är lätt
14. Varför är det viktigt att diskutera skulpturer?
A. För att veta vad andra gör
B. För att samlas i grupp
C. För att få inspiration
D. För att förstå mer om konst
15. Vad kan hjälpa dig att skapa en bättre skulptur?
A. Att arbeta ensam
B. Att undvika verktyg
C. Att få hjälp och råd
D. Att bara fokusera på en teknik
Resonerande frågor
1. Beskriv vilket djur du valde att skapa och varför just detta val.
Syftet är att se hur väl eleven kan koppla sina val till sin skapandeprocess.
2. Vilka tekniker använde du och hur påverkade de resultatet?
Frågan ger möjlighet att diskutera teknikens inverkan på det färdiga verket.
3. Reflektera över processen: Vad var lätt och vad var svårt när du skapade din skulptur?
Detta ger insikt i elevens självbedömning av sina förmågor.
4. Diskutera hur du skulle kunna förbättra din skulptur om du hade mer tid.
Denna fråga bjuder in till kritiskt tänkande kring eget arbete och utvecklingspotential.
5. Hur kände du dig under skapandeprocessen och varför?
Eleven får möjlighet att uttrycka sina känslor och tankar kring skapandet.
6. Vad lärde du dig om materialet modellera genom denna aktivitet?
En chans att reflektera över materialets egenskaper och användning.
7. Vilken betydelse tror du skapandet av skulpturer har i konstvärlden?
Syftet är att stimulera till djupare insikter om konstens roll.
8. Hur påverkar olika perspektiv din upplevelse av en skulptur?
Frågan uppmuntrar reflektion kring perception och konst.
Bedömning
Faktafrågorna ger max 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger max 12 poäng, där varje fråga ger 2 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).