Lektionsplanering: Porträtt av Vänner
Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Porträtt av Vänner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa och gestalta bilder av människor och ansikten. Lektionen syftar till att utveckla deras färdigheter i att observera och återge ansiktsdrag, samt att förstå vikten av personligt uttryck.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa bilder av människor och beskriva sina val av detaljer och färger i skapandeprocessen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till porträtt (10 min)
- Diskutera vad ett porträtt är och vad som gör en bild till ett fint porträtt.
- Låt eleverna fundera över och dela med sig av vad de lägger märke till hos sina vänner när de ser dem.
- Visa exempel på olika typer av porträtt, både realistiska och abstrakta, och diskutera vad som är speciellt med dem.
Genomgång av teknik för att rita ansikten (15 min)
- Demonstrera hur man ritar ansikten, inklusive proportioner och placering av ögon, näsa och mun.
- Diskutera vikten av att fånga känslor och uttryck och hur olika uttryck kan målas.
- Gå igenom olika tekniker för att skugga och använda färg för att ge liv åt porträtten.
Skapande av porträtt (15 min)
- Eleverna får rita eller måla sina vänner utifrån observation eller från minnet.
- Läraren går runt och ger stöd och inspiration under arbetets gång.
- Uppmuntra eleverna att tänka på vad som gör deras vän unik och att fånga det i sin målning.
Samling och reflektion (10 min)
- Samla klassen och låt några elever visa sina porträtt och berätta om sina vänner.
- Diskutera vad de tyckte var utmanande och roligt med att skapa sina porträtt.
- Reflektera över hur deras vänners personligheter reflekteras i deras konstverk.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett porträtt av en vän, där de får använda antingen blyertspennor, färgpennor eller akvarell. Det är viktigt att de försöka fånga vänens uttryck och personlighet på sin bild. Om du skriver “Aktivitet” kan jag ta fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vem gjorde du ett porträtt av?
- Svar: Namn på vännen (t.ex. “Maja”).
- Vilka detaljer var viktiga för att fånga deras personlighet?
- Svar: Specifika drag som de valde att inkludera.
- Vad var en utmaning för dig när du skapade detta porträtt?
- Svar: Personliga reflektioner.
- Hur känner du att ditt porträtt representerar din vän?
- Svar: Beskrivning av reflektioner.
- Vad fick du ut av denna aktivitet?
- Svar: Personlig reflektion.