Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Sagobilder
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att använda olika tekniker och material för att skapa sagobilder, samt deras förståelse för hur bilder kan förstärka berättande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att använda olika tekniker och material för att skapa bilder. Det centrala innehållet inom Bild innebär att de ska få uttrycka sig genom bild i samband med berättande.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa bilder och kan beskriva sin skapelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med att använda bilder i en saga?
- A) Att göra sagan längre
- B) Att förstärka berättelsen
- C) Att illustrera och förmedla känslor
- D) Att göra sagan svårare att förstå
2. Vilka material kan du använda för att skapa en bild?
- A) Bara papper
- B) Färger, papper, klister och andra material
- C) Endast färg
- D) Endast digitala verktyg
3. Hur påverkar färg och form känslan i en bild?
- A) De kan skapa olika stämningar och intryck
- B) De har ingen påverkan
- C) De gör bilden svårare att förstå
- D) De kan bara göra bilden vacker
4. Vad betyder det att brainstorma idéer?
- A) Att rita bilder
- B) Att tänka fritt och komma på många idéer
- C) Att diskutera med läraren
- D) Att välja en färg
5. Vilken teknik kan man använda för att skapa en sagobild?
- A) Klippa och klistra
- B) Måla
- C) Både klippa och klistra samt måla
- D) Bara rita
6. Varför är det viktigt att välja rätt färger och former i en sagobild?
- A) För att få bilden att se fin ut
- B) För att förmedla rätt känsla och budskap
- C) För att sålla ut dåliga idéer
- D) För att göra bilden komplicerad
7. Vad handlar din saga om? (vänligen fyll i)
- A) En katt
- B) En låda
- C) Valfri berättelse
- D) En plats
8. Vilket material använde du för att skapa din bild?
- A) Endast papper
- B) Flera olika material som färg och papper
- C) Ingen
- D) Bara digitala verktyg
9. Hur ville du att din bild skulle kännas?
- A) Rolig
- B) Enligt berättelsens stämning
- C) Långtråkig
- D) Svårfattad
10. Nämn en teknik du använde i ditt skapande.
- A) Att skriva
- B) Endast teckna
- C) Exempelvis måla eller klippa
- D) Ingen teknik
11. Varför valde du de färger du gjorde?
- A) För att det var de enda jag hade
- B) För att de förmedlar känslor och stämningar
- C) Jag valde bara svart
- D) Det spelade ingen roll
12. Vad gör en saga till en saga?
- A) Att den är kort
- B) Att den har en berättelse och karaktärer
- C) Att den är svår att förstå
- D) Att den inte har bilder
13. Hur kan man beskriva sin skapelse?
- A) Genom att säga att den är fin
- B) Genom att förklara tekniker, färger och känslor
- C) Genom att skriva ner namnet
- D) Det är inte viktigt
14. Vilken känsla kan en bild förmedla i en saga?
- A) Ingen känsla
- B) Endast glädje
- C) Flera olika känslor beroende på färg och form
- D) Bara tristess
15. Hur viktigt är det med feedback under skapandeprocessen?
- A) Inte viktigt alls
- B) Viktigt för att utvecklas och förbättra
- C) Endast för att få betyg
- D) Oanvändbart
Resonerande frågor
1. Diskutera hur bilder kan förändra berättelser. Vad betyder det att en bild kan förstärka en saga?
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över kopplingen mellan bild och text samt vilken påverkan bilder har.
2. Hur reflekterar färger i din bild de känslor som du känner för sagan? Kan du ge exempel?
Eleven ges möjlighet att resonera kring känslor och färger i sitt skapande.
3. Välj en av de tekniker du använde. Beskriv hur du använde den i ditt skapande och varför.
Eleven får möjlighet att fördjupa sig inom en teknik och tydligt beskriva sitt val.
4. Beskriv processen av att skapa din bild. Vilka steg gick du igenom och hur påverkade det resultatet?
Eleven får möjlighet att utvärdera sin egen skapandeprocess och tänka på de val de gjorde.
5. Vilken betydelse har ditt val av material för hur din sagobild uppfattas? Reflektera över detta.
Eleven ges chans att resonera kring materialens påverkan på den visuella budskapet.
6. Hur kan du tänka kring att dela dina tankar och din skapelse med andra? Varför är det viktigt?
Eleven får möjlighet att diskutera vikten av att kommunicera sin konst och process.
7. Reflektera över hur ditt skapande kan inspirera andra. Vilken känsla vill du förmedla och varför?
Eleven ges möjlighet att tänka på sin påverkan som konstnär.
8. Diskutera en annan sagobild som inspirerat dig. Vad gjorde den så kraftfull eller intressant?
Eleven kan reflektera över inspiration och förebilder inom bildskapande.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).