En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Bild – Teckning av Mitt Hem

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Teckning av Mitt Hem

Årskurs: 2

Ämne: Bild

Tema: Teckning av Mitt Hem


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder av sin omgivning och de miljöer som är viktiga för dem. Lektionen syftar till att utveckla deras förmåga att observera och återge sin hemmiljö genom bildkonst.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder som beskriver egna upplevelser och miljöer och kan använda olika tekniker för att uttrycka sina tankar.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till hemmet (10 min)

  • Diskutera vad “hem” betyder för eleverna och vilken betydelse det har.
  • Låt eleverna dela med sig av sina favoritdelar av hemmet (exempelvis köket, vardagsrum, trädgård).
  • Visa exempel på bilder och teckningar av hem och bostäder i olika stilar.

Genomgång av teckningstekniker (15 min)

  • Introducera olika teckningstekniker, såsom blyertsteckning, färgpennor och kritor.
  • Gå igenom hur man kan rita perspektiv och proportioner för att få hemmet att se mer realistiskt ut.
  • Demonstrera hur olika detaljer kan lyfta bildens uttryck, som fönster, dörrar och trädgårdar.

Skapande av hemteckningar (15 min)

  • Låt eleverna börja rita sina hem utifrån de tekniker de lärt sig.
  • Läraren går runt och ger tips, stöttning och inspiration under arbetets gång.
  • Uppmuntra eleverna att inkludera både interiör och exteriör i sina teckningar.

Samling och reflektion (10 min)

  • Samla klassen och låt några elever visa sina teckningar och berätta om vad de ritat.
  • Diskutera gemensamma teman eller saker de uppmärksammat under skapandet.
  • Reflektera över hur deras hemmiljöer påverkar deras känslor och hur de format sina teckningar.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en teckning av sitt hem, både inifrån och utifrån, med fokus på detaljer och personlig prägel. De får möjlighet att använda olika medier som blyerts, färgpennor eller kritor för att göra sina teckningar levande. Om du skriver “Aktivitet” kan jag ta fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.


Exit-ticket

  • Vad valde du att rita i ditt hem?
    • Svar: Specifika detaljer (exempelvis “vardagsrummet”).
  • Vilka tekniker använde du för att skapa din teckning?
    • Svar: Lista av tekniker (som blyertsteckning, färgpennor).
  • Hur beskrev du dina känslor i din teckning?
    • Svar: En eller två meningar om känslor.
  • Vilka utmaningar stötte du på när du ritade ditt hem?
    • Svar: Personliga reflektioner.
  • Vad tyckte du var mest roligt med denna aktivitet?
    • Svar: Personlig reflektion.

Hemuppgift

Som hemuppgift får eleverna i uppgift att rita en annan del av sitt hem, eller en helt annan plats som de tycker om. De ska använda teknikerna från lektionen och skriva en kort text om platsen och varför den är speciell för dem. Om du skriver “Hemuppgift”, kan jag ta fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.


Citat

”Konst är en bra plats att vara.” – Paul Cezanne (1906)
Detta citat understryker hur konstintresset kan leda till insikter om vårt liv och våra omgivningar. Eleverna får under lektionen chansen att utforska och uttrycka sina upplevelser av hemmet och se skönheten i sin vardag.


Nästa lektion

För nästa lektion föreslås temat “Fotografering av Natur”. Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att utforska omgivningen utanför hemmet och utveckla sina färdigheter i både observation och bildskapande. Om du skriver ”Nästa” kan jag ta fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.