En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Bild – Fotografi och digital bild

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Fotografi och digital bild

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att skapa bilder, samt deras förståelse för fotograferingens teknik och konstform.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika medier och tekniker, inklusive digitala verktyg. Det centrala innehållet fokuserar på hur man kan använda fotografi för att skapa visuella uttryck och berätta en historia.

Kunskapskrav

Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa bilder och kan beskriva sina val. De visar också förmåga att bearbeta och redigera sitt bildmaterial.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en typ av fotografi?
A. Målning
B. **Porträtt**
C. Skulptur
D. Teater

2. Vad betyder komposition i fotografi?
A. Hur man redigerar bilder
B. **Hur man arrangerar objekt i bilden**
C. Vilken kamera man använder
D. Användning av ljus

3. Vad är viktigt att tänka på när man fotograferar?
A. **Ljussättning**
B. Antalet bilder
C. Att använda svartvitt
D. Att ha en stor kamera

4. Vilket av följande verktyg kan man använda för att redigera bilder?
A. **Bildredigeringsverktyg**
B. Textredigerare
C. Kalkylprogram
D. Spelprogram

5. Vilken av följande fotograferingsstilar handlar om att fånga livet på gatorna?
A. Porträtt
B. Landskap
C. **Gatufotografi**
D. Naturfotografi

6. Vad bör man tänka på när man ställer in fokus på kameran?
A. **Att motivet är skarpt**
B. Att bilderna är i färg
C. Att zooma in så mycket som möjligt
D. Att använda en enkel inställning

7. Vad innebär exponering i fotografi?
A. Hur man tar bilder
B. **Ljusmängden som når kamerans sensor**
C. Hur man fokuserar
D. Typen av objektiv som används

8. Vad är ett vanligt sätt att förbättra en bild?
A. Ta fler bilder
B. **Justera ljus och kontrast**
C. Ändra motivet
D. Använda klassiska filter

9. Hur kan man fånga känslor i en bild?
A. Genom att sätta blommor i bild
B. **Genom val av motiv och komposition**
C. Genom att alltid använda färg
D. Genom att ta bilder på människor i rörelse

10. Vad är den första åtgärden när man tar ett foto?
A. **Fokusera kameran**
B. Redigera bilden
C. Välja filter
D. Läsa instruktioner

11. Vilken typ av kamera är bra för nybörjare?
A. **Kompakt kamera**
B. Digital systemkamera
C. Analog filmkamera
D. Professionell kamera

12. Vilket av följande är INTE en del av kamerateknik?
A. Exponering
B. **Grafisk design**
C. Fokus
D. Zoom

13. Vad kan man använda sin mobilkamera till?
A. Teckna
B. **Fotografera**
C. Skriva
D. Måla

14. Vad är en viktig del av att redigera en bild?
A. **Justera färgerna**
B. Öka storleken
C. Ta bort motivet
D. Inkludera text

15. Vad gör en bra bild?
A. Att den är svartvit
B. **Att den förmedlar en känsla eller berättelse**
C. Att den är tagen med en dyr kamera
D. Att den har många detaljer

Resonerande frågor

1. Reflektera över vilket motiv du valde att fotografera och varför.
(Syftet är att utvärdera elevens förmåga att motivera sina val och visa förståelse för vad motivet representerar.)

2. Beskriv hur du använde kamerateknik för att förbättra dina bilder.
(Syftet är att ge eleven möjlighet att demonstrera sin kunskap om kamerainställningar och teknik.)

3. Vilka känslor ville du förmedla genom dina bilder och hur gjorde du det?
(Syftet är att få eleven att tänka på känslor och berättande i sitt arbete.)

4. Utvärdera din bildredigering. Vad fungerade bra och vad skulle du kunna förbättra?
(Syftet är att uppmuntra elever att tänka kritiskt kring sin redigering och utveckla anality positiva reflexioner.)

5. Hur har diskussionerna i klassen påverkat din syn på fotografi?
(Syftet är att assesserera elevens förmåga att koppla teori med praktik och reflektera över lärande.)

6. Vilken teknik tyckte du var mest användbar när du fotograferade? Varför?
(Syftet är att få eleven att identifiera och resonera kring användningen av teknik under fotograferingen.)

7. Diskutera vikten av att ha en klar vision när man fotograferar.
(Syftet är att ge eleven möjlighet att reflektera över kreativ process och planering vid fotografering.)

8. Vad skulle du rekommendera en vän som just börjat med fotografering?
(Syftet är att se hur eleven kan sammanfatta och förmedla råd baserat på sina egna erfarenheter.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och resurserande frågor ger totalt 15 poäng (2 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).