“`html

Ämne: Människors miljöer

Årskurs: GY11, åk 2 Barn- och fritidsprogrammet

Tid: Veckoplanering

Tema: Fotouppgift “Människors miljöer”

I denna fotouppgift får eleverna möjlighet att själva undersöka och dokumentera olika typer av miljöer i sin närmiljö genom fotografier. Uppgiften är kopplad till centralt innehåll i kursplanen och syftar till att eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera och beskriva samhällsmiljöer och vilka faktorer som påverkar dem. Detta konkretiseras genom att eleverna kopplar sina bilder till aktuella kunskapskrav.

Uppgiftens syfte och koppling till centralt innehåll

Eleverna ska visa förståelse för hur olika miljöer i samhället ser ut och kännetecknas, samt hur människors arbete och samspel påverkar och formar miljöerna. De ska samla in image-material i form av fotografier och vid analys kunna resonera om faktorer som platsens utformning, funktion, och sociala betydelse.

Centralt innehåll från GY11 kursplan samhällskunskap:

  • Samhällets struktur och villkor, till exempel olika miljöer i samhället, deras funktion och betydelse.
  • Hur arbete och samhällsservice påverkar människors livsvillkor.

Bedömning / Kunskapskrav (E-nivå)

Eleven kan på ett enkelt sätt redogöra för olika typer av miljöer i samhället och deras funktion. Eleven visar grundläggande förmåga att beskriva samband mellan miljöerna och människors arbetsliv och samspel samt kan på ett i huvudsak fungerande sätt använda fotografier som stöd i sin beskrivning.

Instruktion – Fotouppgift Människors miljöer

  1. Gå ut i sin närmiljö och fotografera minst tre olika typer av miljöer (t.ex. bostadsmiljö, arbetsplats, fritidsmiljö, offentlig miljö).
  2. Beskriva varje miljö utifrån platsens funktion, vilka människor som använder den och hur miljön är anpassad efter dess användning.
  3. Reflektera över hur människors arbete och samspel påverkar miljöns utformning och atmosfär.
  4. Presentera sina bilder i ett gemensamt dokument eller digital presentation med egna analyser kopplade till de fotografiska miljöerna.

Tema: Fotouppgift “Människors miljöer” (Kurskod: PEDMÄI0)

Denna fotouppgift går ut på att eleverna får undersöka och dokumentera olika miljöer genom fotografering, med fokus på att förstå hur miljöer formas av människor och används i vardagen och arbetslivet. Uppgiften kopplas till kursen Människors miljöer (PEDMÄI0) och innehåller tydliga kopplingar till centralt innehåll och kunskapskrav.

Uppgiftens syfte och koppling till centralt innehåll

Eleverna ska lära sig observera och analysera olika typer av miljöer och deras betydelse för människors liv och arbete. Fotografier används som ett verktyg för att samla in information och illustrera hur miljöer ser ut och fungerar.

Centralt innehåll för kursen Människors miljöer:

  • Miljöer i vardagsliv och arbetsliv samt deras påverkan på människors livsvillkor.
  • Olika faktorer som påverkar miljöernas utformning och användning.
  • Betydelsen av hållbar utveckling i olika miljöer.

Bedömning / Kunskapskrav för E-nivå

Eleven kan ge enkla och tydliga beskrivningar av olika miljöer och visar grundläggande förståelse för sambanden mellan miljöerna och människors liv och arbete. Eleven kan använda fotografier som stöd för sina beskrivningar och gör enkla reflektioner över miljöernas påverkan.

Instruktion – Fotouppgift Människors miljöer

  1. Gå ut och fotografera minst tre olika miljöer som du möter i vardagen eller i arbetslivet (t.ex. offentliga miljöer, arbetsplatser, bostadsmiljöer).
  2. Fundera och beskriv för varje foto:
    • Vilken typ av miljö det är, hur den används och vem som vistas där.
    • Hur människors arbete och aktiviteter påverkar miljöns utseende och funktion.
    • Eventuella inslag av hållbarhet eller miljöaspekter i miljön.
  3. Använd fotografierna i en presentation eller digitalt dokument där du kopplar bilderna till dina beskrivningar och visar din förståelse av olika miljöer och deras betydelse.

Vill du att jag förbereder en komplett lektionsplanering för detta tema med detaljerade lektionsbeskrivningar, tidsplan och bedömningsmatriser i ett Word-dokument? Jag kan också skicka det direkt till din e-postadress.

“`